Choć obecnie szukanie chętnych na mieszkanie nie należy do łatwego zadania, to jednak pamiętając o kilku podstawowych kwestiach, można skrócić czas oczekiwania na potencjalnego kupca i zwiększyć szanse na końcowy sukces.
Przede wszystkim warto zastanowić się, jaką kwotę możemy dzisiaj realnie uzyskać za dany lokal mieszkalny. Większość osób kieruje się tutaj metodą porównawczą, formułując cenę na podstawie obserwacji najczęściej ofertowych stawek za podobne lokale mieszkalne w okolicy. Trzeba jednak podkreślić, ze każda nieruchomość jest trochę inna i uzyskana w ten sposób cena może nie do końca oddawać jej faktyczną wartość.
Często zdarza się, że właściciele mieszkań, zwłaszcza ci, którzy spędzili w nim sporą część swojego życia, mają tendencję do przeceniania jego wartości. Wynika to z łączenia pozytywnych wspomnień z tego okresu z wartością samego lokalu. Możliwa jest jednak również i odwrotna sytuacja, co może zdarzyć się na przykład w przypadku lokali z wielkiej płyty. Z jednej strony są one mniej komfortowe od nowo wznoszonych mieszkań, ale za to często są położone w atrakcyjnych lokalizacjach. W związku z tym dobrym pomysłem może okazać się skorzystanie z pomocy profesjonalnego pośrednika. Pomoże on ustalić cenę w taki sposób, aby z jednej strony satysfakcjonowała ona sprzedającego, ale równocześnie nie odstraszała potencjalnych kupców. Poza tym można również liczyć na jego wsparcie w trakcie negocjacji oraz przy załatwianiu formalności związanych z transakcją. Pośrednicy dysponują też szerszymi możliwościami rozpropagowania oferty czy to w Internecie, czy w prasie.
Gdy mamy już ustaloną cenę mieszkania powinniśmy się zastanowić, kto może być zainteresowany jego kupnem. W tym celu należy zwrócić uwagę na cechy samego lokalu – powierzchnię, liczbę pomieszczeń, rozkład, lokalizację oraz otoczenie danej nieruchomości mieszkaniowej.
Mieszkanie o powierzchni 50 mkw. składające się 2 pokoi i cenie zbliżonej do średniej dla danego miasta, położone na nowym osiedlu mieszkaniowym, w okolicy z dużą liczbą placów zabaw i terenów zielonych, będzie dobrym miejscem dla młodej rodziny z małymi dziećmi. Z kolei właściciel kawalerki o metrażu nieprzekraczającym 30 mkw., usytuowanej niedaleko od centrum powinien szukać potencjalnych kupców głównie wśród młodych, samotnych osób. Od tego, jakie osoby uznamy za naszą grupę docelową zależą środki promocji, jakie należy wykorzystać. Jeśli będą to ludzie młodzi, to najlepszą drogą komunikacji wydają się internetowe portale ogłoszeniowe. Natomiast, gdy uważamy, że nasz lokal przypadłby do gustu osobom w średnim wieku, to wówczas warto zamieścić ogłoszenie w lokalnej gazecie skierowanej do takich właśnie odbiorców.
W procesie sprzedaży nieruchomości bardzo istotna jest jej właściwa ekspozycja, chodzi tutaj zarówno o zaprezentowanie lokalu chcącym obejrzeć go osobom, jak i przygotowanie zdjęć do ogłoszeń prasowych czy internetowych. W tym przypadku, bowiem sprawdza się stara prawda, która mówi, że pierwsze wrażenie jest kluczowe. Należy zwrócić uwagę, aby zdjęcie nie było rozmyte czy nieostre, istotne jest również odpowiednie oświetlenie. Ponadto trzeba zdecydowanie unikać fotografowania suszącego się prania lub włączonego telewizora. Kadr powinien obejmować jak największą powierzchnię, wskazane jest, więc zdjęcie całej łazienki, a nie samej umywalki. Dodatkowo warto sfotografować otoczenie nieruchomości oraz wykonać zdjęcia przedstawiające widok rozciągający się z okna.
Źródło: Emmerson S.A.