O kondycji polskiego e-commerce

Celem badania, przeprowadzonego przez firmę Gemius SA we współpracy z serwisami 9sekund.pl i iStore.pl, było poznanie postaw internautów względem zakupów w sieci, sposobów działania polskich sklepów internetowych oraz prowadzonej przez nie działalności marketingowej. Zebrane w badaniu informacje posłużyły stworzeniu raportu „E-commerce w Polsce”, będącego kompendium wiedzy o kondycji handlu elektronicznego w naszym kraju.

Niemal wszyscy polscy internauci (94 proc.) słyszeli o możliwości robienia zakupów za pośrednictwem sieci, a dwie trzecie ogółu respondentów przyznało, że choć raz dokonało tego typu transakcji – czytamy w raporcie „E-commerce w Polsce”. Z badania przeprowadzonego już po raz czwarty wynika, że z roku na rok zwiększa się odsetek internautów dokonujących zakupów w sieci.

Jak pokazują wyniki badania, ponad jedna trzecia internautów (37 proc.), kupujących w sieci, decyduje się na taką transakcję przynajmniej raz w miesiącu, a 41 proc. – kilka razy w roku.

Aukcje internetowe cieszą się większą popularnością niż sklepy – ponad trzy czwarte kupujących on-line nabywa produkty właśnie na aukcjach, zaś 60 proc. w sklepach. Najbardziej znanym serwisem aukcyjnym jest allegro.pl – aż 99 proc. respondentów poproszonych o wskazanie nazw znanych im aukcji internetowych wymieniło właśnie tę witrynę. Z kolei merlin.pl jest najlepiej rozpoznawalnym sklepem internetowym.

Ponad połowa internautów (53 proc.), którzy słyszeli o możliwości dokonywania zakupów w sieci, uważa, że produkty nabywane tą drogą są tańsze niż w tradycyjnych sklepach. W porównaniu do roku ubiegłego zmniejszył się odsetek internautów twierdzących, że kupowanie przez internet jest ryzykowne (z 52 proc. w 2007 do 46 proc. rok później). Czynniki, jakie decydują o popularności e-zakupów, to przede wszystkim niższe niż w tradycyjnym sklepie ceny produktów, możliwość złożenia zamówienia o każdej porze oraz dostawa do domu.

Mimo rosnącej popularności zakupów w sieci, ponad połowa respondentów kupujących w sklepach internetowych i niemal 70 proc. klientów platform aukcyjnych miało różnego rodzaju zastrzeżenia do działania tego typu serwisów. Najczęściej wskazywanym problemem było długie oczekiwanie na dostawę produktu. Klienci uskarżali się również na trudności związane ze znalezieniem produktu oraz nieprawdziwe informacje o oferowanym asortymencie.

Właściciele sklepów internetowych nie pozostają obojętni wobec tych zarzutów – 71 proc. z nich planuje w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy rozszerzyć zakres oferowanych produktów. Zamiar wprowadzenia nowych możliwości dostarczenia zakupionych towarów oraz oferty bezpłatnej ich dostawy wyraża odpowiednio 22 i 19 proc. badanych właścicieli sklepów.