Obiecujące wyniki nowej strategii ING Banku Śląskiego

W II kwartale br. zysk netto ING Banku Śląskiego osiągnął poziom 122,6 mln zł, co oznacza wzrost o 24% w porównaniu z 98,8 mln zł w analogicznym okresie ub. r.

– To kolejny dobry kwartał dla banku. Zwiększona aktywność komercyjna potwierdza słuszność przyjętej przez nas strategii polegającej na oferowaniu prostych, zrozumiałych i przejrzystych produktów finansowych. Miarą zaufania, jakim obdarzyli nas klienci jest ponad 2 mld zł nowych środków na Otwartych Kontach Oszczędnościowych. Przyspieszenia nabiera sprzedaż kredytów hipotecznych udzielanych tylko w złotych. W ciągu I półrocza br. udzieliliśmy ich więcej niż w całym 2004 roku – powiedział Brunon Bartkiewicz, prezes ING Banku Śląskiego.

 

Przejrzysta, prosta i zrozumiała oferta produktowa oraz wyraziste akcje marketingowe poza zwiększeniem sprzedaży przyczyniły się do wzrostu znajomości marki ING Bank Śląski. Według badań przeprowadzonych w lipcu br. przez firmę SMG/KRC w przypadku znajomości spontanicznej pozycja Banku wśród ogółu Polaków wzrosła do 52% z 35% w lipcu ub.r. Obecnie ING BSK jest postrzegany jako jeden z dwóch najbardziej atrakcyjnych banków (obok PKO BP) jeśli chodzi o zakładanie konta obsługiwanego przez internet, konta osobistego oraz lokowanie oszczędności.

 

Analiza wyników finansowych

Wyniki finansowe wypracowane przez Grupę ING Banku Śląskiego w dwóch kwartałach br. były lepsze niż przed rokiem. Wynik na działalności bankowej uzyskany na koniec czerwca 2005 r. wyniósł 857,2 mln zł i był wyższy o 4,6% w porównaniu do wyniku osiągniętego w analogicznym okresie roku ubiegłego.

 

Dochody bankowości detalicznej uzyskane na koniec czerwca br. wyniosły 399,2 mln zł i były o 16,4 mln zł niższe w stosunku do porównywalnego okresu roku ubiegłego. W I półroczu br. wolumen depozytów gospodarstw domowych wzrósł o 18,7% i osiągnął poziom 17 854,6 mln zł. W okresie II kwartału przyrost wyniósł 10%, z tego środki na rachunkach oszczędnościowych wzrosły o 29% do poziomu 10 448,4 mld zł. Wartość środków na funduszach inwestycyjnych ING TFI, których Bank jest dystrybutorem wzrosła do 1 343 mln zł, czyli o 11%.

 

Dochody segmentu bankowości korporacyjnej uzyskane na koniec czerwca br. wyniosły 298,5 mln zł i były wyższe o 12,3 mln zł w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego, czyli o 4,3%. W I półroczu 2005 r. odnotowano wzrost dochodów ze sprzedaży produktów rynków finansowych dla tego segmentu o 10,2% do poziomu 64,2 mln zł. To rezultat stałego wzrostu zainteresowania klientów produktami finansowymi pozwalającymi m.in. zminimalizować ryzyko kursowe, stóp procentowych. Prawie trzykrotnie wyższe były dochody z rynków kapitałowych, które na koniec czerwca br. osiągnęły poziom 18,7 mln zł w porównaniu z 6,3 mln zł przed rokiem. Kredyty klientów korporacyjnych wzrosły w stosunku do końca 2004 r., natomiast w obszarze depozytów korporacyjnych odnotowano spadek wolumenu.

 

Dochody z rynków finansowych traktowane łącznie ze sprzedażą produktów FM dla segmentu korporacyjnego i segmentu detalicznego na koniec czerwca 2005 r. wyniosły 138,0 mln zł wobec 122,5 mln zł w analogicznym okresie roku ubiegłego (wzrost o 12,6%).

 

Dochody generowane w obszarze działalności własnej (ALCO) na koniec czerwca 2005 r. wyniosły 88,5 mln zł i były wyższe o 32,5 mln zł od dochodów analogicznego okresu poprzedniego roku. Na wzrost wyników wpłynęły przede wszystkim wyższe dochody z lokowania funduszy własnych oraz wycena spółki PTE NN.  

 

Koszty ogółem po dwóch kwartałach br. wyniosły 559,2 mln zł i były o 9,6% wyższe w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Koszty osobowe na koniec czerwca br. wyniosły 265,2 mln, co oznacza wzrost o 15,2% w porównaniu z tym samym okresem ub.r. Wzrost kosztów osobowych spowodowany jest wyższymi kosztami wynagrodzeń na skutek powiązania systemu motywacyjnego z wynikami Banku oraz wzrostem zatrudnienia w sieci sprzedaży oraz jednostkach aktywnie wspierających sprzedaż produktów. Wzrost kosztów marketingu do 26,3 mln zł na koniec czerwca 2005 r. z 17,1 mln zł na koniec czerwca 2004 r. wynikał z intensyfikacji działań marketingowych Zarówno wzrost zatrudnienia jak i wyższe koszty kampanii marketingowych są skorelowane z ekspansją komercyjną ING Banku Śląskiego.

Amortyzacja po dwóch kwartałach br. była niższa o 1,0 mln zł (spadek o 1,5%) w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Pozostałe koszty działania na koniec czerwca br. wyniosły 194,7 mln zł i spadły o 2,8 mln zł w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego.

 

Wynik przed kosztami ryzyka na koniec czerwca br. wyniósł 298 mln zł i był niższy o 3,8% w porównaniu do I półrocza 2004 r. Jest to efekt wzrostu dynamiki kosztów, która przewyższyła dynamikę wzrostu dochodów, co wiązało się ze zwiększeniem inwestycji prosprzedażowych. Koszty ryzyka (z tytułu utraty wartości aktywów) na koniec czerwca br. były dodatnie i wyniosły 24,2 mln zł, na co składa się przede wszystkim zmniejszenie salda odpisów z tytułu utraty wartości o 28,8 mln zł i rozliczenie 3,5 mln zł kosztów windykacyjnych.

 

Wynik brutto uzyskany po dwóch kwartałach br. wzrósł do 322,2 mln zł z 176,5 mln zł (o 83%) w porównywalnym okresie roku ubiegłego. Wynik netto osiągnął poziom 258,2 mln zł w stosunku do 159 mln zł (wzrost o 63%) w I półroczu 2004 r.

 

Analiza wielkości komercyjnych

W I półroczu 2005 r. głównym celem polityki komercyjnej ING Banku Śląskiego była budowa portfela depozytowego oraz świadczenie usług rozliczeniowych. Sukcesem zakończyły się działania na rynku depozytowym. Bank zwiększył bazę depozytową oraz umocnił udziału w rynku gospodarstw domowych.

 

Sukces depozytów

Na koniec czerwca 2005 r. wartość depozytów zgromadzonych przez Bank wynosiła łącznie 30 521,9 mln zł wobec 28 524,8 mln zł na koniec grudnia 2004 r. Główny składnik bazy depozytowej stanowiły środki pozyskane od gospodarstw domowych. Ich wartość na koniec czerwca br. wyniosła 17 854,6 mln zł i wzrosła o 2 808,0 mln zł, tj. o 18,7% w porównaniu do końca 2004 r.

Wzrost atrakcyjności Otwartego Konta Oszczędnościowego oraz jego intensywna promocja przyniosły efekty w postaci znacznego wzrostu sprzedaży. Wartość portfela tego produktu wzrosła do 10 448,4 mln zł na koniec czerwca 2005 r. z 8 109,1 mln zł na koniec 2004 r. Depozyty podmiotów gospodarczych na koniec czerwca br. wyniosły 12 667,3 mln zł wobec 13 478,2 mln zł na koniec 2004 r.

 

ING Bank Śląski zanotował wzrost udziału w rynku depozytów gospodarstw domowych do 8,10% na koniec czerwca 2005 r. z 7,19 % na koniec 2004 r. Udział w rynku podmiotów gospodarczych na koniec czerwca 2005 r. wyniósł 7,77% wobec 9,58% na koniec grudnia 2004 r.

 

Bank jest również dystrybutorem jednostek funduszy inwestycyjnych ING TFI. Na koniec czerwca 2005 r. saldo pozyskanych jednostek wyniosło 1 343 mln zł wobec 1 211 mln zł na koniec 2004 r.

 

Odbudowa portfela kredytowego

W I półroczu 2005 r. ING Bank Śląski podjął też działania zmierzające do odbudowy portfela kredytowego. Łączna wartość zaangażowania kredytowego na koniec czerwca 2005 r. wyniosła łącznie 11 437,4 mln zł wobec 11 370,7 mln zł w grudniu 2004 r.

W okresie ostatnich sześciu miesięcy udało się odwrócić negatywną tendencję spadku wartości kredytów dla podmiotów gospodarczych. Wyłączając portfele kredytów restrukturyzowanych w grupie dużych przedsiębiorstw wartość akcji kredytowej wzrosła o 4,6%, a segmencie średnich firm wzrost wyniósł 8,8%. W grupie największych klientów korporacyjnych odnotowano wzrost o 1,9%.

Obserwowano również ożywienie w zakresie udzielania nowych kredytów dla małych przedsiębiorstw.

Rośnie także wartość portfela kredytów hipotecznych. Na koniec czerwca 2005 r. wyniosła 774,0 mln zł. Bank oferuje wyłącznie kredyty w złotych. W ciągu I półrocza ich wartość wzrosła do 306 mln zł z 234,8 mln zł w grudniu ub.r. (wzrost o ponad 30%). Jednocześnie wartość kredytów w walutach obcych spadła do 468 mln zł z 515,9 mln zł (spadek o 9,3%).

 

Udział w rynku kredytów przedsiębiorstw na koniec czerwca 2005 r. wyniósł 5,51% wobec 5,34% na koniec grudnia 2004 r. Udział w rynku kredytów gospodarstw domowych na koniec czerwca 2005 r. wyniósł 2,47% wobec 2,87% na koniec grudnia 2004 r.

 

Wprowadzenie ulepszeń w procesie kredytowym, monitorowanie zaangażowań i windykacja, w połączeniu z poprawą koniunktury gospodarczej skutkuje postępująca poprawą jakości portfela kredytowego, niskim poziomem bieżących strat i uzyskiwaniem większych przychodów w procesie windykacyjnym niż uprzednio zakładano.

Koszty ryzyka (z tytułu utraty wartości aktywów) na koniec czerwca br. były dodatnie i wyniosły 24,2 mln zł w porównaniu z – 133,2 mln zł na koniec I półrocza 2004 r.

 

W związku z wystąpieniem zjawiska odzyskiwania części w pełni wyrezerwowanych należności straconych, które w okresie 2003-2004 zostały przeniesione do ewidencji pozabilansowej oraz w kontekście rozwoju rynku obrotu należnościami trudnościągalnymi Bank dokonał na dzień 01.01.2005 r. wyceny wartości (rynkowej) portfela należności przeniesionych do pozabilansu na kwotę 44 103 tys. zł. Kwota wyceny została ujęta w bilansie Banku jako składnik aktywów w korespondencji z kapitałem (niepodzielonym wynikiem lat ubiegłych) powodując jego zwiększenie o kwotę 38 356 tys. zł równą zdyskontowanej wartości rynkowej ww. portfela. Jest to zmiana w sposobie ujęcia portfela należności pozabilansowych w porównaniu do I kwartału br. Zarząd Banku zamierza zaproponować uwzględnienie kwoty 31 068 tys. zł (38 356 tys. zł pomniejszone o obciążenie podatkowe w wysokości 7 288 tys. zł) jako dodatkowego składnika przy proponowaniu dywidendy za rok 2005. Podobna operacja zwiększenia kapitału w związku z przeniesieniem części rezerw na kapitał o 120 mln zł została uwzględniona przez Zarząd w propozycji wypłaty dywidendy za 2004 rok.

 

Zmiany w ofercie produktowej

Od początku 2005 r. ING Bank Śląski wprowadzał istotne zmiany w swojej ofercie produktowej. Celem tych zmian było ograniczenie liczby oferowanych produktów ich zróżnicowane i zestandaryzowanie.

 

Podstawowa zmiana dotyczyła ograniczenia liczby oferowanych kont osobistych do trzech wariantów. Wprowadzono także nową, atrakcyjną propozycję rozliczeniowo-depozytową dla małych firm. Bank udoskonalił również ofertę kredytową dla klientów indywidualnych (kredyty na zakup pojazdów, kredyty na zakup papierów wartościowych w ofertach publicznych) oraz dla małych firm (pożyczka dla małych firm, kredyt na zakup pojazdów dla małych firm) .

ING Bank Śląski systematycznie zachęca klientów do korzystania z alternatywnych kanałów usług bankowych, w tym bankowości elektronicznej, kart kredytowych. Bank prowadził promocję cenową w bankowości elektronicznej, wprowadzono też korzystne zmiany w zakresie kart płatniczych.

W celu aktywizacji sprzedaży w I półroczu br. prowadzono liczne kampanie reklamowe promujące produkty kluczowe dla Banku takie jak Otwarte Konto Oszczędnościowe oraz karty kredytowe. Kampanie reklamowe dotyczyły również nowej oferty Banku dla małych firm oraz dla klientów korporacyjnych.

 

Rachunki osobiste

Liczba prowadzonych przez Bank aktywnych rachunków osobistych na koniec czerwca 2005 roku wyniosła 981,8 tys. wobec 974,8 tys. na koniec grudnia 2004 roku.

 

Karty płatnicze

Oferta Banku obejmuje karty debetowe, karty charge, karty kredytowe oraz karty przedpłacone. Karty kredytowe należą do priorytetowych produktów w ofercie detalicznej. Liczba wydanych nowo oferowanych kart kredytowych wzrosła do 65 674 kart na koniec czerwca 2005 r z 31 732 kart na koniec 2004 r. Oznacza to wzrost o ponad 100%. Łącznie z kartami VE Credit oraz VE Credit NN-P liczba wydanych kart kredytowych na koniec czerwca br. wyniosła 78 418.

 

Bankowość elektroniczna

Na koniec czerwca 2005 r. liczba klientów korzystających z systemów bankowości elektronicznej wzrosła do 985 813 z 864 043 na koniec marca 2005 r.

 

Dane dotyczące klientów bankowości elektronicznej kształtują się następująco:

 

System bankowości elektronicznej

30.06.2005

31.03.2005

31.12.2004

 

 

 

 

MultiCash

9 260

9 227

9 323

ING BankOnLine

HaloŚląski

267 446

648 341

199 914

603 763

152 832

560 788

SMS

60 766

51 139

40 650

Razem

985 813

864 043

763 593

 

Liczba transakcji realizowanych za pomocą systemów bankowości elektronicznej w czerwcu 2005 r. osiągnęła poziom 3,2 miliona. Wartość obrotu transakcji realizowanych w miesiącu czerwcu 2005 r. za pośrednictwem systemów bankowości elektronicznej osiągnęła poziom ponad 26 mld zł. W analogicznym okresie roku poprzedniego ilość transakcji realizowanych za pomocą systemów bankowości elektronicznej wyniosła 2,5 miliona, a wartość obrotu wyniosła 20 mld zł.

 

Zatrudnienie

Zatrudnienie w Grupie Kapitałowej wynosiło odpowiednio:

30.06.2005    7 684 osób, co stanowiło 7 481,0 etatów,

31.12.2004    7 388 osób, co stanowiło 7 175,2 etatów,

30.06.2004    7 213 osób, co stanowiło 6 968,8 etatów.

 

Wzrost zatrudnienia wynika ze zwiększenia liczby zatrudnionych w sieci sprzedaży oraz jednostkach aktywnie wspierających sprzedaż produktów. Równocześnie Bank prowadzi szereg projektów dotyczących unowocześnienia procedur operacyjnych, które powinny przyczynić się do wzrostu efektywności w II półroczu br. i w 2006 r.

 

Liczba oddziałów i bankomatów

Według stanu na dzień 30.06.2005 r. Bank prowadził działalność operacyjną poprzez sieć 332 oddziałów wobec 330 oddziałów na dzień 30.06.2004r. Według stanu na koniec czerwca 2005 r. Bank posiadał sieć 561 bankomatów.

 

Ratingi

W II kwartale br. oceny ratingowe ING Banku Śląskiego S.A. nie uległy zmianie. Aktualnie Bank posiada następujące oceny wiarygodności finansowej wystawione przez największe agencje ratingowe:

 

Fitch Ratings Ltd.

Zobowiązania długoterminowe                                       A

Perspektywa utrzymania wyżej wymienionej oceny         Pozytywna

Zobowiązania krótkoterminowe                                     F1

Ocena indywidualna                                                       D

Ocena wsparcia                                                             1

 

 

Moody’s Investors Service Ltd.

Depozyty długoterminowe                                              A2

Depozyty krótkoterminowe                                            P-1

Siła finansowa Banku                                                     D

Perspektywa ratingów depozytów długoterminowych i krótkoterminowych      Pozytywna

 

Rachunek wyników ING Banku Śląskiego S.A. (układ analityczny, skonsolidowany)

Zobacz prezentację banku