Oddać auto do warsztatu to też ryzyko

Wystarczy chwila nieuwagi i kłopot gotowy – czy to podczas normalnej jazdy, czy też stojąc w korku lub parkując możemy łatwo uszkodzić samochód i konieczna będzie kolejna wizyta w warsztacie. Jak zadbać o to, aby odebrać auto rzeczywiście naprawione oraz nie płacić więcej niż ustaliliśmy? D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. radzi, o czym należy pamiętać planując wizytę w warsztacie. 

Przed wizytą

Przed oddaniem samochodu do warsztatu należy sprawdzić, czy warsztat jest godny zaufania w kwestii jakości świadczonych usług. Należy również dokładnie wiedzieć z jakimi usterkami zostawiamy pojazd w warsztacie oraz zwrócić na nie uwagę mechanika. Jak podkreślają eksperci D.A.S. „sprawdzenie samochodu i dokładne wypunktowanie istniejących wad pozwala na uniknięcie późniejszych dodatkowych kosztów – takich jak niespodziewana wymiana oleju, płynu do chłodnicy czy żarówki”. Przydatne może być też wykonanie zdjęć pojazdu przed oddaniem go do zakładu.

Dokładne określenie przedmiotu naprawy

Należy pamiętać,  że oddając auto do warsztatu trzeba precyzyjnie sformułować nasze oczekiwania i zakres naprawy. Dotyczy to zwłaszcza większych napraw, takich jak remont pojazdu po wypadku lub kolizji. Odpowiednie określenie zakresu prac pozwoli na późniejsze uniknięcie niespodzianek czy nieporozumień. Klient musi doprecyzować także takie kwestie jak typ części i narzędzi, które zostaną użyte do naprawy pojazdu – często warsztaty pozwalają na skorzystanie z tańszych zamienników oryginalnych podzespołów.  

„Podstawą do naprawy samochodu powinna być pisemna umowa i szczegółowy kosztorys. Dzięki nim możliwe będzie dochodzenie ewentualnego odszkodowania od właściciela warsztatu” mówią eksperci D.A.S.

Zlecenie powinno być sporządzone w formie pisemnej i zawierać szczegółowe wyliczenie wszystkich usterek, które należy naprawić, określenie potrzebnego do tego czasu oraz kosztu materiałów. Należy również zwrócić uwagę czy podana kwota uwzględnia podatek VAT (22%). W sytuacji, gdy niemożliwa jest dokładna wycena planowanej naprawy w momencie oddawania samochodu do zakładu, gdyż mechanicy muszą najpierw ocenić rodzaj i zakres szkód, ostateczny kosztorys i zlecenie powinny zostać sporządzone dopiero po szczegółowym oszacowaniu koszów. W sytuacji rutynowych działań, takich jak zmiana oleju lub wymiana opon, większość warsztatów proponuje stałe ceny.

Pisemna forma zlecenia daje klientowi pewność, że żadna naprawa nie zostanie wykonana bez jego zgody. Jeśli mechanik samowolnie wykona naprawę, która będzie wykraczała poza ustalone ramy, klient będzie mógł prawnie dochodzić zwrotu kosztów.  

Kopię  umowy lub zlecenia klient powinien zabrać ze sobą do domu. Dzięki temu odbierając auto będzie mógł szybko sprawdzić, czy wykonano wszystkie naprawy oraz czy nie przekroczono zakresu ustalonych prac lub kosztów. W przypadku stwierdzenia usterek lub uwag do jakości wykonanych usług należy niezwłocznie poinformować o tym warsztat.  „W przypadku nieprawidłowości proszę zaznaczyć je na poświadczeniu odbioru – w przeciwnym razie uznacie państwo zlecenie za załatwione i stracicie prawo do naprawy usterki” podkreślają eksperci D.A.S.  

Gdy zanosi się na spory…

Jeśli klient ma zastrzeżenia do jakości wykonanych usług lub zbyt dużego rachunku powinien skontaktować się z pracownikiem warsztatu bądź  jego właścicielem i żądać poprawnego wykonania zlecenia. Jeśli nie przyniesie to efektu warto skorzystać z drogi prawnej. Niejednokrotnie wystarczy samo pismo o możliwości wystąpienia na drogę sądową, by zakład zgodził się na polubowne rozwiązanie zaistniałej sytuacji. Pomocą w takiej sytuacji może służyć oficjalne zawiadomienie przygotowane przez kancelarię prawną, która wystąpi w imieniu klienta. Alternatywą dla uzyskania kosztownej porady adwokata lub radcy prawnego jest ubezpieczenie ochrony prawnej, które zapewnia pomoc we wszelkich sporach prawnych ubezpieczonego.  

Szykując się do wystąpienia na drogę prawną należy pamiętać o zgromadzeniu odpowiedniej dokumentacji – umów, kosztorysów, korespondencji czy zdjęć pojazdu. „Klienci często nie wiedzą, na co zwrócić uwagę i jakie mają prawa – przez to później trudniej jest im dochodzić swoich praw” – dodają prawnicy D.A.S. Także tutaj pomocą służyć może ubezpieczenie ochrony prawnej, które oferuje ubezpieczonym bezpośredni dostęp do pomocy prawnej przez telefon. 

Źródło: Bankier.pl