Odpowiedzialna kompania

Konkurs zostanie przeprowadzony w trzech kategoriach tematycznych, poruszających problemy zakazu sprzedaży alkoholu osobom nieletnim, skutków prowadzenia pojazdów mechanicznych po spożyciu alkoholu oraz zagrożenia kradzieżą podczas picia alkoholu. Autorzy najlepszych projektów w każdej kategorii otrzymają nagrody pieniężne (I miejsce – 5000 zł, II miejsce – 2000 zł, III miejsce – 1000 zł) ufundowane przez Kompanię Piwowarską, a zwycięskie motywy graficzne pojawią się w wielotysięcznych nakładach na piwnych podkładkach, plakatach i stojaczkach na stolikach, które będą promowały odpowiedzialne spożywanie alkoholu. Przewidziano również zorganizowanie wystawy najlepszych prac.

Komisja konkursowa, składająca się z przedstawicieli ASP, Komendy Wojewódzkiej Policji i Kompanii Piwowarskiej, przyjmuje zgłoszenia do 20 czerwca. Zwycięzcy zostaną wyłonieni do 30 czerwca.

Nie dla małolata
Podjęcie w konkursie tematu zakazu sprzedaży nieletnim w nowej akcji można uznać za kontynuację kampanii „Alkohol. Nieletnim wstęp wzbroniony”, organizowanej dwa lata z rzędu przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie, z największym producentem piwa w Polsce – Kompanią Piwowarską – na czele. Celem tej kampanii, wspieranej spotami telewizyjnymi i radiowymi oraz reklamą zewnętrzną, było zmniejszenie rozmiarów zjawiska sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim.

Tylko jeden gaz
Nieodpowiedzialne spożywanie alkoholu nie jest wyłącznie czasowym zagrożeniem, jednak – według danych Policji – to właśnie w okresie od maja do października ubiegłego roku odnotowano 62,5% z ponad 4000 wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierowców. Statystyka jest przerażająca. W 2005 roku nietrzeźwi uczestniczyli w niemal 6800 wypadkach drogowych. Wypadki z udziałem nietrzeźwych stanowiły ponad 14 procent wszystkich, do jakich doszło na polskich drogach w ciągu całego ubiegłego roku.

A wypadków mogło być jeszcze więcej. W minionym roku policjanci ujawnili na terenie kraju niemal 22,5 tysiąca przypadków kierowania pojazdami w stanie po użyciu alkoholu, o ponad 3 tysiące więcej niż rok wcześniej i niemal 170 tysięcy przypadków kierowania pojazdami w stanie nietrzeźwości, o ponad 15,5 tysiąca więcej niż w roku 2004. Tylko w województwie wielkopolskim ujawniono ponad 15 tysięcy przypadków kierowania pojazdami w stanie nietrzeźwości (niemal o 1,3 tysiąca więcej niż w roku 2004) i ponad 2,1 tysiąca przypadków kierowania pojazdami w stanie po użyciu alkoholu (niemal o 450 więcej niż rok wcześniej).

Kilka procent uwagi mniej
Mimo, że obecnie daje się zauważyć tendencję do zmiany modelu picia i coraz częściej młodzież zamiast upijać się spożywa taką ilość alkoholu, aby osiągnąć stan lekkiego upojenia – podchmielenia, chcąc poczuć się bardziej rozluźnionym, pewnym siebie i otwartym na wspólną zabawę, warto nawet w takich wypadkach zwracać uwagę na swoje rzeczy osobiste, które padają łupem złodziei.

Wielkopolska policja w ubiegłym roku odnotowała niemal 1000 kradzieży na terenie lokali gastronomicznych. Oznacza to, że – średnio – każdego dnia w wielkopolskich pubach, barach i restauracjach dochodziło do niemal trzech kradzieży. W tym samym czasie na terenie województwa wielkopolskiego skradziono niemal 2,5 tysiąca dowodów osobistych i niemal 6000 telefonów komórkowych.

Szczególna odpowiedzialność
Na producentach piwa – napoju alkoholowego – spoczywa szczególna odpowiedzialność za kształtowanie wzorców konsumpcji. Olbrzymia większość konsumentów piwa potrafi w sposób racjonalny i odpowiedzialny spożywać nasze produkty. Zdajemy sobie sprawę, że nie każdy potrafi posługiwać się alkoholem w sposób odpowiedzialny. Źródłem nieprawidłowości i zjawisk negatywnych związanych z alkoholem nie jest jego używanie, ale nadużywanie – mówi Paweł Kwiatkowski, dyrektor ds. korporacyjnych Kompanii Piwowarskiej.

Spółka skupiająca browary w Poznaniu, Tychach i Białymstoku od początku swego istnienia promuje odpowiedzialne spożywanie alkoholu, a podejmując działania reklamowo – promocyjne od lat wpływa na zmianę modelu i struktury spożycia alkoholu w naszym kraju. Należąc do rodziny SABMiller kieruje się zapisami przyjętego przez cały koncern Manifestu Alkoholowego oraz Kodeksu Komunikacji Marketingowej.