Odpowiedzialność podstawą sukcesów Henkla

Wyzwania, które stają przed nami, mają charakter globalny, jednak różnią je priorytety i regionalna specyfika. Najlepszym sposobem na znalezienie skutecznych rozwiązań lokalnych problemów jest ciągły dialog ze społecznościami, wśród których działamy. I takie rozwiązania muszą być znalezione – powiedział prof. dr Urlich Lehner, Prezes Zarządu Henkel KGaA. Henkel zobowiązał się przestrzegać dobrych wartości w zarządzaniu swoimi działami. Każdy aspekt naszej pracy jest nierozerwalnie połączony ze społeczną odpowiedzialnością. W ten sposób rozumiemy zarządzanie nowoczesną korporacją. Staramy się prowadzić naszą działalność, kierując się zasadami zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności, ponieważ jesteśmy przekonani, że takie postępowanie jest najlepszym fundamentem naszych sukcesów biznesowych.

Konkretne przykłady ze wszystkich działów operacyjnych Henkla pokazują, że „odpowiedzialność nie jest enigmatycznym pojęciem, ale spójną strategią działania, prowadzoną na całym świecie, w każdym regionie, kraju i miejscu obecności Henkla” – podkreśla dr Wolfgang Gawrisch, szef Działu Badań i Rozwoju Henkla oraz przewodniczący Rady Odpowiedzialności Henkla.

Dzięki polityce odpowiedzialności Henkla, tylko w latach 2001 – 2005, koncern osiągnął następujące korzyści ekologiczne:

– obniżenie emisji metali ciężkich o 69%,
– spadek emisji dwutlenku siarki o 47%,
– mniejsza o 35% produkcja odpadów,
– mniejsza o 32% produkcja ścieków,
– niższe o 16% zużycie energii,
– obniżenie emisji dwutlenku węgla o 13%.

W tym samym okresie wartość sprzedaży Henkla zwiększyła się o 27%, a przychody przed opodatkowaniem wzrosły o 50 %. Ponadto, ogromnym sukcesem koncernu jest znaczący spadek wypadków przy pracy – o 63%.

Wartość produkcji Henkla podniosło o ok. 20 % nabycie dwóch przedsiębiorstw – amerykańskich firm Dial i Sovereign Specialty Chemicals. To tłumaczy wspomniany w raporcie ogólny wzrost zużycia wody i lotnych związków organicznych w latach 2001-2005.

Wpływ nowoprzyjętych zakładów na środowisko jest stale monitorowany. Uruchomiliśmy już procedury, które mają ograniczyć ich oddziaływanie na otoczenie – dodaje Gawrisch.

Globalne wyzwania – lokalna odpowiedzialność
Podejmując globalne wyzwania pracujemy tak, by rozwiązywać je lokalnie. Mając na uwadze to hasło, Henkel poprosił czterech niezależnych ekspertów, aby opisali najważniejsze wyzwania, jakie widzą w swoich państwach i regionach dla firmy takiej jak Henkel. Badania ekspertów dowodzą, że są one podobne zarówno w państwach bogatych, jak i gospodarkach rozwijających się. Jednak w zależności od regionu inne są priorytety i waga trudności. Państwa rozwijające się oczekują, że koncerny międzynarodowe poprzez inwestycje przyczynią się do modernizacji kraju. W gospodarkach uprzemysłowionych najważniejszym problemem, którego waga ciągle rośnie, pozostaje utrzymanie konkurencyjności przedsiębiorstw.

Przeanalizowaliśmy główne tematy poruszane przez ekspertów: rozwój ekonomiczny, zarządzanie a etyka, bezrobocie i polityka zatrudnienia, produkty i ich marketing, efektywne wykorzystanie zasobów, ochrona środowiska, zaangażowanie społeczne biznesu, i uszeregowaliśmy zgodnie z nimi swoje cele w sferze odpowiedzialności – powiedział Gawrisch. W przyszłości chcemy rozszerzyć listę naszych priorytetów tak, aby uwzględnić w nich rozwiązania regionalnych i lokalnych problemów.