Największym wyzwaniem dla sektora bankowego w roku 2021 będzie zarządzanie ryzykami, które pojawiły się w 2020 roku i utrzymają się w najbliższych miesiącach: pogarszanie się jakości aktywów, niskie stopy procentowe, niższa rentowność i potrzeba wzrostu efektywności, przy jednoczesnej redukcji kosztów oraz globalnego zagrożenia ze strony cyberataków. Jednocześnie banki funkcjonują w warunkach wysokiego obciążenia o charakterze regulacyjnym, a także w bardzo konkurencyjnym środowisku, którego istotną część stanowią dziś również fintechy.
Kryzys wywołany pandemią koronawirusa przyśpieszył wiele działań zwłaszcza w sferze technologicznej. Rozwój bankowości mobilnej, nowe usługi, nowe formy relacji z klientami i bardzo precyzyjnie spersonalizowane oferty – to kolejne cele, które stawia sobie każdy podmiot z naszego sektora. W świecie niezwykle szybko zmieniających się technologii banki będą musiały wykazać się dużą elastycznością w bezpośrednich relacjach z klientami, budować wspólnie z nimi długoterminowe programy finansowania rozwoju i wychodzenia z kryzysu. Istotną rolę będą odgrywać umiejętności dostosowania się do wymagań rynku, wyczucia potrzeb konsumenckich, dopasowania ofert i analizy danych.
W roku 2020 w SGB zrealizowaliśmy, zgodnie z założeniami, wszystkie zaplanowane projekty (m.in. aplikację SGB Mobile, rozwój BS API, usługa Moje ID, którą w SGB nazwaliśmy SGB ID) oraz te nieplanowane, wspierające klientów, jak pomoc w ramach Tarczy Finansowej PFR. O sukcesie tych wdrożeń zdecydowała zdolność dostosowania do zmieniających się warunków rynkowych – główny czynnik, który decydować będzie w najbliższym okresie o powodzeniu na rynku finansowym.
Karolina Jankowiak, dyrektor Departamentu Rozwoju i Kontrolingu SGB-Banku SA