Ostrożnie z wyprzedażami!

Sezon wyprzedażowy w pełni rozkwitu. Na każdym rogu z wystaw widać sezonowe obniżki i wyprzedaże. Okazja na upolowanie atrakcyjnych cen przyciąga jak magnes. Przed takim polowaniem warto przypomnieć sobie pewne zasady panujące w sklepowej dżungli aby po takim polowaniu nie okazało się nagle, że z myśliwego zmieniliśmy się w ofiarę.

Najnowsze badania ARC Rynek i Opinia przeprowadzonego na zlecenie UOKIK wynika, że większość konsumentów korzystających z sezonowych wyprzedaży nie ma pojęcia jak prawo chroni kupujących na wyprzedażach. Jedynie 5% ankietowanych na pytanie „czy znasz prawa kupujących na wyprzedażach” odpowiedziało twierdząco. Przerażające, że aż 43 proc. przyznało się, że nie zna zasad rynkowych. Poza pełnym portfelem zabierzmy ze sobą na najbliższe wyprzedażowe polowanie odpowiednią dawkę wiedzy na temat naszych praw i najczęściej spotykanych grzechów sprzedawców, by sezonowe zakupy nie były rozczarowaniem.

6 rad dla konsumentów wybierających się na wyprzedaże


Po pierwsze – porównuj oferty.

Sprawdzaj ceny w różnych sklepach i kupuj to co faktycznie jest Ci potrzebne. Warto krytycznym okiem spoglądać na kolorowe wystawy zachęcające do kupowania po wielokrotnie obniżonej cenie. Sprzedawcy stosują liczne triki, które mają na celu zachęcenie klienta do zostawienia w kasie sklepu pieniędzy. Zdarza się, że obniżki mają charakter iluzoryczny – wyższe ceny nigdy nie obowiązywały. Bywa także, że właściciele sklepów kuszą gratisami dołączanymi do produktów. W rzeczywistości za taki prezent albo musimy zapłacić albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny. Uważnie przyglądaj się ofertom „za darmo”, „gratis” o przecenom. Oceń trzeźwo czy dany przedmiot faktycznie jest wart pieniędzy jakich żąda sprzedawca. Nie rzadko zdarza się, że – dla przykładu – przedmiot o wartości 10 zł przecenia się z 20 zł na 15 i dopisując wielkimi literami „OKAZJA!!!”.

Po drugie – pamiętajmy, że nie zawsze możemy zwrócić do sklepu towar.

Przepisy nie gwarantują nam możliwości zwrotu towaru bez wad i odzyskania pieniędzy. Wyjątkiem jest tu zakup dokonany w sieci – wtedy mamy 10 dni na dokonanie ewentualnego zwrotu towaru i nie musimy nawet podawać żadnego powodu. Nie znaczy to, że żaden sklep nie przyjmie zwrotu takiego towaru – natomiast nie ma takiego obowiązku. Sklepy dbające o swój wizerunek i stawiające na zadowolenie klienta wprowadziły wewnętrzne regulacje, które dają możliwość zwrócenia towaru w określonym czasie. Należy pamiętać jednak o tym iż jest to jedynie dobry gest sklepów w stronę klienta.

Po trzecie – nie zapominajmy o paragonach.

Są one podstawą dochodzenia roszczeń w przypadku sporu z przedsiębiorcą. Paragon powinniśmy otrzymać bez względu na to, czy zakupu dokonaliśmy w dużych sieciach handlowych, osiedlowym sklepie, czy też na bazarze. Każdy sprzedający ma obowiązek wydać paragon potwierdzający dokonanie zakupu.

Po czwarte  jeśli kupiliśmy wadliwy produkt, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji.

Sprzedawca odpowiada za zgodność towaru z umową aż 2 lata. Reklamację należy złożyć w w sklepie – najlepiej w formie pisemnej. Gdy produkt objęty jest gwarancją możemy reklamować towar bezpośrednio gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor). To kupujący dokonuje wyboru, który wariant jest dla niego korzystniejszy i u kogo będzie dochodzić roszczeń.

Po piąte jesteś chroniony również na zagranicznych wyprzedażach.

Co raz częściej korzystamy również z wyprzedaży na wakacjach, podczas wyjazdów za granicą. Na popularności zyskują również specjalne wyjazdy na atrakcyjne zakupy do europejskich miast, takich jak Mediolan, Londyn czy Paryż. Wybierając się za granicę trzeba wcześniej dokładnie sprawdzić terminy wielkich obniżek. Przykładowo: we Włoszech wyprzedaże zaczynają się na początku lipca i trwają 30 dni, w Grecji daty wyprzedaży ustala co roku ministerstwo, natomiast w Wielkiej Brytanii, podobnie jak w Polsce odbywają się one w dowolnych terminach.

Po szóste – masz prawo do bezpłatnej pomocy.

Sklep odrzucił reklamację? W tej sytuacji poproś o pomoc miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów. Szczegółowych informacji udziela także Federacja Konsumentów. Bezpłatne porady udzielane są również przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich pod numerem telefonu 800 800 008. Poradnictwo konsumenckie w Polsce jest finansowane między innymi z budżetu UOKiK.

5 grzechów głównych sprzedawców


Pycha – Nasze promocje są najatrakcyjniejsze dla ciebie. Ostatnie dni wyprzedaży! Informacje na wywieszkach, bilbordach często informują o korzystnych warunkach wyprzedaży sezonowej dotyczącej całego asortymentu w sklepie. W praktyce tylko część towaru jest objęta promocją. Warto odwiedzając sklepy podczas dokonywania zakupów zwracać uwagę na cenę konkretnych zakupów.

Chciwość – cena cenie nie jest równa. Sprzedawcy podają często zawyżone nieprawdziwe ceny dotychczasowe czy oferują w promocji wyroby, po cenie identycznej jak przed okresem promocyjnym, tym samym wprowadzają konsumentów w błąd, sugerując im, że kupując dany produkt w promocji, zaoszczędzają, gdy tymczasem cena wcale nie jest niższa a może być nawet wyższa niż przed promocją.

Nieczystość – atrakcyjna cena, nie musi oznaczać udanego zakupu.  Akcje promujące wyprzedaże sezonowe często opierają się na schemacie: atrakcyjna cena towaru = muszę go mieć. Pamiętaj – podczas promocji i wyprzedaży rzeczywiście często nabywamy towary, na które bez obniżki nie moglibyśmy sobie pozwolić. Aby nie żałować tych wyborów, warto porównywać oferty, dokładnie przemyśleć zakup, uruchomić zdrowy rozsądek. 

Nieumiarkowanie w obliczeniach. Zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych. Pamiętaj – cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą. W związku z tym, mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie. Pamiętaj o zwróceniu uwagi na ceny na paragonie. Gazetki informujące o obniżkach i wyprzedażach zawierają najczęściej informację o tym, że nie należy ich traktować jak oferty handlowej (przeważnie drobnym druczkiem), ale ceny na metkach czy sklepowych półkach obowiązują.

Zaniedbania prawne – mylące informacje. Często z braku czasu lub w wyniku nieznajomości obowiązujących przepisów – podczas sezonowych wyprzedaży sprzedawcy informują,  że w związku z niższą ceną klienci mają mniej praw. Przykładem takiej praktyki jest informacja często pojawiająca się przy kasach, że przeceniony towar nie podlega reklamacji. Czy to zgodne z przepisami? Takie oświadczenie przedsiębiorcy jest niezgodne z prawem i powinno oznaczać jedno – omijamy sklepy, które informują nas jawnie, że łamią nasze prawa.

Słowem jeśli korzystamy z wyprzedaży, obniżek i promocji zachowajmy zdrowy rozsądek. Kupujmy tylko rzeczy potrzebne i zwracajmy uwagę na to czy sklep szanuje nasze prawa konsumenckie. Pilnujmy się aby w promocji nie zakupić zbędnej dawki nerwów przy ewentualnych reklamacjach lub zwrotach.

Na podstawie: UOKiK

Źródło: PR News