„Oświeciło mnie”, czyli kwitnie biznes oświetleniowy w Polsce

Międzynarodowy rynek oświetleniowy jest rozdrobniony, innowacyjny i ma spory potencjał do wzrostu. Z danych McKinsey & Company wynika, że do 2020 roku osiągnie wartość ponad 100 mld euro, przy 3 proc. wzroście od 2016 roku. Także polski rynek ma przed sobą bardzo dobre perspektywy, dlatego Bank Zachodni WBK zaprosił do udziału w „Firmowych Ewolucjach” poznańską firmę Eugenius zajmującą się produkcją oświetlenia.


Z danych GUS za 2014 rok wynika, że wartość produkcji sprzedanej sprzętu oświetleniowego i lamp elektrycznych w Polsce wyniosła 5,6 mld zł. Polska branża oświetleniowa charakteryzuje się sezonowością i podobnie jak międzynarodowa jest rozdrobniona oraz bardzo silnie uzależniona od koniunktury w budownictwie. Eksperci Banku Zachodniego WBK uważają, że w kolejnych latach będzie stabilnie się rozwijać i notować wzrosty wartości produkcji. Tendencja rozwojowa jest po części efektem rosnących przychodów z eksportu. Całkowita wartość eksportu polskiego przemysłu oświetleniowego stanowi ok. jednej trzeciej wartości rynku. Największym odbiorcą naszych produktów są kraje Unii Europejskiej, na które przypada szacunkowo 75% całego eksportu.

Eugenius Sp. z o.o. jest małą firmą rodzinną, prowadzoną od 2013 roku w Poznaniu. Główną działalnością przedsiębiorstwa jest produkcja lamp architektonicznych zaprojektowanych w nowoczesnej estetyce. Każdy wyrób musi spełniać dwie funkcje: użytkową, czyli oświetlenie danego pomieszczenia lub budynku, oraz dekoracyjną, jak kreowanie określonych efektów świetlnych. Produkowane lampy należą do kategorii „Premium” i najczęściej kupowane są przez architektów i biura architektoniczne. Rodzinna firma ma ambicję, by się rozwijać. Właścicielom zależy na ugruntowaniu pozycji na krajowym rynku oświetlenia premium oraz wypracowaniu i realizacji strategii ekspansji zagranicznej. Pomóc ma w tym zespół doświadczonych ekspertów „Firmowych Ewolucji”: Cezary Szymanek, redaktor naczelny Bloomberg Businessweek Polska i magazynu Sukces, Katarzyna Twarowska, trener biznesu i prezes ProfiLab oraz Wojciech Dembiński, dyrektor programu Santander Advance w Banku Zachodnim WBK. Prowadzącym program jest Arkadiusz Mierzwa (dziennikarz ekonomiczny, doradca i trener biznesu).

Kolejny odcinek, kolejne emocje


Odcinek „Firmowych Ewolucji” z udziałem firmy Eugenius zostanie wyemitowany na antenie TVP1 już we wtorek, 4 października, o godz. 22.50. Będzie to już 4 odcinek telewizyjnego show, który w sumie będzie składał się z 10 epizodów. Bohaterami kolejnych odcinków będą przedsiębiorcy zajmujący się m.in. produkcją rolną, usługami szkoleniowymi dla biznesu, edukacją przedszkolną, produkcją odzieży szytej na miarę czy wytwórstwem przyborów laboratoryjnych.

W ostatnim finałowym odcinku eksperci wyłonią firmę, która w najefektywniejszy sposób wprowadziła zaproponowane przez nich zmiany. Zwycięzca otrzyma nagrodę finansową w wysokości 100 tys. zł. Mecenasem projektu i fundatorem nagrody jest Bank Zachodni WBK.

Przedsiębiorcy zainteresowani wsparciem różnych aspektów swojej działalności, oprócz śledzenia losów bohaterów programu, powinni zajrzeć również na stronę: https://firmoweewolucje.bzwbk.pl/. To właśnie tam na bieżąco uzupełniane są informacje dotyczące najlepszych rozwiązań pomagających zwalczyć powtarzające się trudności z funkcjonowaniem małego i średniego biznesu.