PAF Operator Pocztowy – dobry rozwój mimo monopolu

Decyzja Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego w sprawie przedłużenia monopolu Poczty Polskiej na przesyłki do 50g chroni nie tylko narodowego operatora. Paradoksalnie okres ochronny obejmie również działających już na rynku prywatnych operatorów pocztowych np. PAF Operator Pocztowy. Dzięki decyzji UE zyskali oni, podobnie jak Poczta Polska, kilka dodatkowych lat na przygotowanie się do wejścia na rynek zagranicznych konkurentów. PAF zamierza jednak utrzymać tempo rozwoju niezależnie od decyzji Unii Europejskiej. – Chcemy do 2009 roku obsługiwać 5% rynku pocztowego oraz zadebiutować na giełdzie – mówi Marek Sadowski, członek zarządu sieci PAF Operator Pocztowy.

Mimo ograniczenia rynku pocztowego zapotrzebowanie na alternatywne usługi rośnie. Świadczą o tym dane finansowe PAFu. Według informacji Marka Sadowskiego, przychody firmy w maju 2007 r. wyniosły 30% więcej niż w listopadzie 2006 r. Prawdopodobnie o tyle samo procent wzrośnie obrót firmy z 2006 roku, który wyniósł wówczas 330 mln zł. W górę idzie też liczba listów przemieszczanych przez PAF. W ostatnim kwartale 2007 roku sieć chce obsługiwać miesięcznie ok. 4 mln przesyłek. Marek Sadowski z PAFu prognozuje też, że w następnych 2 latach ilość przesyłanych listów wzrośnie o ok. 200%. – Gdyby nie monopol Poczty firma prawdopodobnie zarobiłaby 15% więcej – mówi Marek Sadowski z PAFu – przedłużenie monopolu Poczty na dostarczanie korespondencji do 50g. obciąży nas większymi kosztami związanymi z używaniem cięższych kopert – dodaje Sadowski.

Na monopolu stracą również klienci indywidualni oraz firmy i instytucje publiczne. Okres ochronny PP uniemożliwi im bowiem swobodny wybór alternatywnych i często tańszych usług pocztowych.

PAF obsługuje listy i paczki w całej Polsce

2 lipca sieć PAF Operator Pocztowy ruszyła z ogólnopolską obsługą korespondencji. Firma uruchomiła 4 duże sortownie regionalne, przez które przechodzą przesyłki z całego kraju. Każda z nich znajduje się na wschodzie, zachodzie, południu i północy Polski, w miejscach cechujących się dobrym dojazdem. Oprócz sortowni regionalnych PAF posiada 49 sortowni oddziałowych, które zlokalizowane są na terenie dawnych województw.

Rozwiązania logistyczne PAFu umożliwiają dostarczanie korespondencji w ciągu 24 godzin. Najkrótsza droga przesyłek PAFu wiedzie do odbiorcy przez sortownie oddziałowe, następnie docierają do sortowni regionalnych, stamtąd znów trafiają do sortowni oddziałowych, które są najbliżej adresatów i na końcu przewożone są do Punktu Obsługi Klienta PAF. Następnego dnia listonosz PAF dostarcza korespondencję z POKu do adresata. – 2 lipca to był dobry moment, żeby uruchomić ogólnopolską obsługę korespondencji. Po pierwsze rozpoczęły się wakacje, które są okresem wzmożonego przepływu korespondencji, a po drugie w zeszłym tygodniu w Łodzi strajkowali listonosze Poczty. Strajk się zakończył, jednak nie wiadomo czy protest nie powtórzy się w innych miastach – mówi Marek Sadowski z PAFu – w takich momentach usługi pocztowe alternatywnych operatorów są jeszcze bardziej niezbędne – dodaje Marek Sadowski.

Inwestycja w duże sortownie regionalne kosztowała ok. 4 mln. zł. Do 2008 roku PAF chce zainwestować w logistykę ok. 16 mln zł. Firma rozważa pozyskanie kapitału ze współpracy z partnerem branżowym lub zrealizowanie celu samodzielnie.

PAF Operator Pocztowy woli debiut na giełdzie

Zagraniczne korporacje coraz bardziej interesują się polskim rynkiem pocztowym. Są to przede wszystkim te firmy, które zarządzają znanymi w Polsce markami kurierskimi. Należą do nich UPS, DHL czy DPD, która jest częścią La Post (niedawno firma przejęła Masterlink). Marek Sadowski nie wyklucza, że obecni kurierzy wejdą w biznes pocztowy zanim zostanie zniesiony monopol na przesyłki do 50 g. W tym celu najprawdopodobniej wejdą we współpracę z prywatnym operatorem, który posiada już gotowe zaplecze logistyczne. – Dopóki w Polsce nie nastąpi pełna liberalizacja rynku pocztowego zagraniczna konkurencja nie zdecyduje się na działanie pod własnym szyldem i używanie cięższych kopert – mówi Marek Sadowski z PAFu – Operatorzy z innych krajów będą raczej chcieli wejść do polskich spółek jako inwestorzy strategiczni – dodaje Marek Sadowski.

PAF Operator Pocztowy odbył już w tej sprawie kilka rozmów, na razie jednak firma stawia na samodzielny rozwój. Głównym jej celem jest debiut na giełdzie i pozyskanie kapitału na dalszy rozwój z zachowaniem własnej marki.

Obecnie PAF Operator Pocztowy posiada w całej Polsce 258 placówek. PAF jest pierwszym w Polsce prywatnym operatorem, który rozwija się na zasadzie franczyzy.