Panattoni Europe – lider rynku powierzchni magazynowej w Polsce – podsumował rok 2009

Deweloper wynajął łącznie ponad 250 tys. m2 powierzchni magazynowo-biurowej, z czego większość w ramach projektów build-to-suit (BTS) realizowanych na specjalne zamówienie klientów.
 

Trudny dla branży rok 2009, był dla dewelopera kamieniem milowym w jego rozwoju. Pomimo spowolnienia gospodarczego Panattoni zwiększył swoje udziały rynkowe do 44,5%, będąc niekwestionowanym liderem nowych transakcji. Deweloper obecny na rynku od zaledwie 4 lat i związany z najemcami pierwszymi umowami najmu, swój doskonały wynik opiera wyłącznie na nowych kontraktach, których zdobycie w trudnych czasach jest podwójnym sukcesem. Ponadto Panattoni stał się liderem segmentu BTS podpisując umowy z największymi inwestorami z branży FMCG i farmaceutycznej. Otrzymał również dwie prestiżowe nagrody w konkursie CIJ Awards, w którym doceniono sztandarową inwestycję dewelopera: Panattoni Park Mysłowice oraz zarządzanie Firmą.

Największe umowy

 
Tak jak w poprzednich latach do Panattoni należały rekordowe umowy branżowe. W zeszłym roku największe podpisane kontrakty dotyczyły realizacji budynków na indywidualne zlecenie Klientów z branży farmaceutycznej i spożywczej. Firma Torfarm SA, lider dystrybucji farmaceutycznej, zaopatrujący apteki w całej Polsce, podpisała z Panattoni Europe umowę na realizację 35 tys. m2 magazynów w regionie warszawskim i poznańskim. Wśród umów build-to-suit są aż trzy kontrakty związane ze znalezieniem gruntu dla klienta m.in.: dla Torfarm SA oraz Farmacolu.

Wiodące lokalizacje


W 2009 r. największym zainteresowaniem najemców cieszył się park w Mysłowicach, gdzie Panattoni wynajął prawie 50 tys. m2. Do Klientów centrum dołączyła firma Intermarché, która uruchomiła w Mysłowicach swoje centrum logistyczne oraz PartnerTech, który umieścił tam swoją jednostkę produkcyjną. Duży ruch panował również w regionie warszawskim, w którym podpisano umowy na ok. 70 tys. m2. Zwłaszcza koniec ubiegłego roku obfitował w nowe transakcje na ponad 23 tys. m2, co wpłynęło na obniżenie udziału wolnej powierzchni do 4% w skali całego wybudowanego portfolio budynków.

Nowymi klientami podwarszawskich parków zostali m.in.: Henkel, Mode Com, Mercator Papier, Teoma oraz reprezentujący branżę farmaceutyczną: Astellas Pharma, Hand Prod i Poltraf. Również w rejonie Poznania podpisano szereg umów na ponad 56 tys. m2. Do klientów Panattoni w tym regionie dołączyli m.in.: C. Hartwig Gdynia, Newell Rubbermaid oraz Farmacol.

Plany inwestycyjne na 2010 r.


W 2009 r. Panattoni oddał do użytku w Polsce prawie 240 tys. m2 powierzchni magazynowo-biurowej i kontynuuje rozwój swojego portfolio. Obecnie, w związku ze startem kilku nowych projektów, w trakcie budowy jest prawie 100 tys. m2. Panattoni przystąpił do rozbudowy III fazy Panattoni Park Łódź East, gdzie powstaje trzecia hala o powierzchni 17 tys. m2, oraz trwa budowa dla klientów Farmacol oraz H&M. W 2010 r. deweloper zamierza skupić się na zdobywaniu kolejnych transakcji BTS oraz rozbudowie obecnych lokalizacji. W Polsce centralnej będzie to Łódź, w regionie warszawskim: parki w Ożarowie i Teresinie, w południowej Polsce: Gliwice, Czeladź i Mysłowice, na północy Polski: Gdańsk, na Dolnym Śląsku: Wrocław. Rozwijane będą również centra w Czechach (Praga) i na Słowacji (nowy rynek w portfolio od 2009 r.), gdzie deweloper rozpoczął projekty w miejscowościach: Trnava i Senec.

Źródło: TBWA