W sektorze jest już tak ciasno, że trzeba podbierać klientów innym bankom lub na siłę „ubankowić” najmłodszych lub najstarszych. Jesienna osłona wojny na ROR-y wyraźnie się zaczęła. Pekao SA stawia na długoterminową współpracę i rusza z wielką kampanią dla klientów w przedziale 19 – 30 lat. Konto Intro ma być ich hitem jesieni.
Wojna na konta z poprzedniego półrocza przyniosła ogromną ilość założonych rachunków. Według danych Bankiera mówimy o 730 tys. nowych kont, a nie wszyscy chcieli podać nam dokładne dane. Banki prześcigały się w promocjach i darmowych usługach, niektóre dawały wręcz pieniądze za przenoszenie kont. Darmowe wypłaty z bankomatów również zmieniły oblicze oferty rachunków. Jesienna odsłona może wyglądać podobnie, ale niektóre banki nauczone doświadczeniem z ostatnich miesięcy zmieniło nieco strategię. Zaczyna się wyraźne celowanie w określone grupy, sortowane pod względem wieku, aktywności i zasobności portfela. Pekao wybrał młodych, ale perspektywicznych klientów.
Pekao SA był w gronie banków, które na wojnie na konta straciły. Według ostatnich danych Bankiera, zlikwidowano ponad 70 tys. rachunków, podczas gdy takie banki jak chociażby EuroBank czy też ING Bank Śląski zyskały ponad 100 tys. nowych klientów. Ostatnie miesiące były okresem wprowadzania zmian technicznych. Pojawiło się Pekao24, które przy imponującej ilości klientów było wielkim wyzwaniem dla działu IT banku. Ruszyła także bankowość mobilna, która teraz na pewno się przyda. Hasłem promującym jest „bank w kieszeni”, a w ruch poszła także witryna internetowa o tej nazwie. Na chwil obecną korzysta z niej już ponad 10 tys. klientów.
Facebook i karty zbliżeniowe
W ofercie banku brakuje jednej rzeczy, która wydaje się być nieunikniona we współczesnym sektorze bankowym. Jeszcze w tym roku pojawią się w banku karty zbliżeniowe, które na pewno przypadną do gustu młodym klientom. Bank zamierza również promować konto Intro na… Facebooku. Tak jak kilka tygodni temu mogliśmy liczyć na kubek Maxwell House lub klikera Axe, tak jesienią banki intensywniej poszukają klientów na najpopularniejszym portalu społecznościowym świata. Pekao będzie werbować klientów poprzez specjalną grę społecznościową, a w konkursie na uniwerkach będzie można wygrać telefony komórkowe.
Prawdziwym strzałem w dziesiątkę może być właśnie promocja rachunków na uczelniach. Podobno tak szeroko zakrojonej akcji promowania konta dla młodego klienta jeszcze nie było. W najbliższych tygodniach pracownicy banku stawią się w 18 ośrodkach akademickich. Pekao weźmie udział w Salonach Maturzystów – imprezie organizowanej przez Fundację Edukacyjną Perspektywy. W rachunku młodzi znajdą bezpłatne ubezpieczenie kosztów leczenia za granicą i możliwość korzystania przez rok z rachunku maklerskiego bez opłat. Czy skuszą tym młodych inwestorów i podróżników? Nie są to żadne ewolucyjne produkty, ale z drugiej strony klienci sami nie porównują wszystkich ofert na rynku i w rozmowie z pracownikiem mogą skusić się na konto Intro.
Długoterminowi czy wybredni?
Strategia werbowania młodych klientów w celu współpracy na długie lata była, jest, ale już niekoniecznie będzie owocowała lojalną grupą posiadaczy kont. Młodzież nie jest tak przywiązana do swoich usługodawców, a Internet daje możliwość zmiany oferty w kilka minut. Doskonałym przykładem był rynek telefonii komórkowej w ostatnich latach. Pomimo silnej pozycji trzech operatorów na rynku, sieć Play wprowadzając ciekawą cenowo ofertę załapał się na duży kawałek tortu. Biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju usług internetowych i aktywnych Internautów, sytuacja może być podobna. Dla młodego i aktywnego klienta zmiana banku nie jest żadnym problemem, bo nie jest przywiązany do marki. Pekao liczy na długoterminowy związek z klientami, ale żeby utrzymać młodzież trzeba trzymać swoją ofertę na bardzo wysokim poziomie i nie dać pretekstu do zmiany banku.
Źródło: PR News