Pekao przedstawia strategię do roku 2020. Mówi o nowej ofercie kont, nie wspomina o Bliku

Źródło: Bank Pekao

Bank Pekao przedstawił plan nowej strategii na lata 2018-2020. W roku 2020 chce osiągnąć zysk na poziomie 3 mld zł i obniżyć wskaźnik koszty/dochody (C/I) do poziomu poniżej 40 proc. Planuje wzrost o 400 tys. ROR-ów rocznie, a pomogą mu w tym nowości w ofercie kont osobistych. W 2020 roku 25-30 proc. ROR ma być zakładanych w pełni zdalnie.

„Celem Banku Pekao jest osiągnięcie rentowności liczonej wskaźnikiem Return on Equity na poziomie 14 proc. Bank zamierza wygenerować ponad 3 mld złotych zysku netto w roku 2020 i obniżyć współczynnik Koszty/Dochody (C/I) do poziomu poniżej 40 proc. Obecna pozycja kapitałowa pozwala na zakładany dynamiczny wzrost skali biznesu przy zachowaniu bezpiecznego poziomu wskaźników wypłacalności oraz jednocześnie wypłatę 100 proc. z zysku netto za lata 2017 i 2018.” – czytamy w informacji prasowej.

Zgodnie z nową strategią, bank zamierza mocniej skoncentrować się na rentowności relacji, szczególnie w segmencie dużych firm, gdzie pozycja rynkowa Banku Pekao jest silna. Dzięki cross-sellowi planuje w segmencie bankowości korporacyjnej wzrost dochodu na kliencie o 30-40 proc., natomiast w segmencie MŚP planowany jest wzrost o 35 proc. Pekao oczekuje silnego wzrostu wolumenów kredytowych i akwizycji nowych klientów w dochodowych segmentach / produktach, w których dodatkowo nie ma w pełni wykorzystanego potencjału (np. pożyczka gotówkowa, segment mikroprzedsiębiorstw i MŚP). W segmencie Mikro ambicją Banku Pekao jest 3-krotnie szybszy przyrost klientów, a w segmencie MŚP dwukrotnie szybszy.

W segmencie klientów indywidualnych Bank Pekao zamierza 2-krotnie zwiększyć skalę akwizycji nowych rachunków dzięki nowej ofercie. W planach jest zwiększenie sprzedaży pożyczki gotówkowej PEX o 50 proc. i penetracji bankassurance o 100 proc.. W dalszym ciągu rozwijane będą funkcjonalności kanałów zdalnych, ale sieć oddziałów pozostanie ważnym kanałem sprzedaży i doradztwa.

W segmencie MSP zapowiada usprawnienie procesów kredytowych, co znacznie skróci czas oczekiwania na decyzję. Rozszerzona ma być oferta dostępna w platformach e-bankingowych oraz udostępniony zostanie szereg usług dodatkowych. Z kolei w bankowości korporacyjnej chce dostarczyć polskim firmom złożone produkty bankowości inwestycyjnej, do tej pory zarezerwowane wyłącznie dla największych korporacji, oraz wspierać polskie firmy w rozwoju ich biznesu międzynarodowego.

Pekao nie zamierza rezygnować z placówek. Planuje jednak optymalizację procesów sprzedażowych, by pracownicy mogli skupić się na tworzeniu wartości dla klientów i banku. Celem jest także zwiększenie efektywności kosztowej dzięki centralizacji, uproszczeniu procesów i wykorzystaniu nowych technologii (digitalizacja, Robotic Process Automation).

W materiałach dla dziennikarzy bank nie podaje szczegółów na temat nowej oferty ROR. Dowiadujemy się jedynie, że ma pojawić się Nowy Pakiet Korzyści i oferta dla Rodzin z Dziećmi. Bank chce też umocnić swoją pozycję wśród studentów, więc i w tym obszarze możemy oczekiwać nowości. Nie ma też mowy o ewentualnych planach przystąpienia do Polskiego Standardu Płatności i wprowadzenia płatności Blik. Bank zachwala natomiast swoją nową aplikację mobilną PeoPay. Z plotek pojawiających się na rynku wynika, że wejście Pekao do PSP to tylko kwestia czasu. Zwłaszcza teraz, kiedy bank przeszedł proces repolonizacji.