Pekao SA: Czas na dwucyfrowy wzrost dzięki jakości

Skonsolidowane wyniki Grupy Banku Pekao SA w drugim kwartale 2008 roku, w porównywalnych warunkach, są następujące:

– Skonsolidowany zysk netto wyniósł 830 mln złotych, czyli o 5,7% więcej niż w pierwszym kwartale 2008 r.

– Wynik operacyjny netto wyniósł 1 mld 061 mln zł, i był o 8,7% wyższy niż w ubiegłym kwartale

– Przychody wzrosły o 6,3% kwartalnie i wyniosły 2 mld 026 mln złotych

– Koszty całkowite banku wyniosły 964 mln złotych, czyli tylko o 3,9% więcej niż w pierwszym kwartale 2008 roku

– Wskaźnik kosztów do dochodów w pierwszym półroczu 2008 roku wyniósł 43,4% i był 0,1% niższy niż w pierwszej połowie 2007 roku.

Grupa wypracowała w pierwszej połowie 2008 roku zysk netto w wysokości 1 967 mln złotych, co oznacza wzrost o 7,9% względem pierwszego półrocza ubiegłego roku. Było to możliwe głównie dzięki 10,7% wzrostowi przychodów z tytułu odsetek, połączonego z bardzo dobrą kontrolą kosztów, co w sumie pozwoliło niemal zniwelować wpływ niekorzystnych warunków rynkowych na wynik z tytułu opłat i prowizji. Zysk netto wyłącznie w drugim kwartale 2008 roku wyniósł 830 mln złotych, o 5,7% więcej w porównywalnych warunkach niż kwartał wcześniej.

Przychody w drugim kwartale 2008 roku wzrosły o 6,3% w porównywalnych warunkach, dzięki większym przychodom z działalności biznesowej banku. Koszty całkowite banku w drugim kwartale 2008 roku wyniosły 964 mln zł i były o 3,9% wyższe niż w pierwszym kwartale, pomimo kosztów związanych z integracją.

Koszt ryzyka w drugim kwartale 2008 roku wyniósł 0,39%. Dalsza poprawa jakości aktywów była możliwa dzięki efektywnemu zarządzaniu ryzykiem. Wskaźnik kosztów do dochodów spadł do 43,4% w pierwszej połowie 2008 roku, potwierdzając długoterminowe perspektywy zyskowności.

Działania Banku w drugim kwartale 2008 roku były skupione na finalizowaniu procesu integracji z wydzieloną częścią Banku BPH, a przede wszystkim na połączeniu systemów IT. Integracja operacyjna zakończyła się zgodnie z wcześniejszym planem w ostatni weekend maja, a ponad 1,5 mln Klientów zostało z sukcesem zmigrowanych do systemu Banku Pekao SA.

– Teraz, w trzeciej fazie rozwoju naszego banku, całą energię włożymy w podniesienie poziomu satysfakcji naszych klientów i pracowników, bo to właśnie są filary długoterminowego rozwoju i wzrostu zyskowności – powiedział Jan Krzysztof Bielecki, Prezes Zarządu Banku Pekao SA. – Można to osiągnąć dzięki wprowadzeniu do oferty nowych, lepiej dopasowanych do potrzeb klientów produktów oraz lepszej obsłudze w naszych placówkach, a także wykorzystując ważną rolę Pekao w Grupie UniCredit, wiodącej grupie bankowej w Europie.

Bank Pekao przedstawił również strategię na lata 2008-2010, której głównym celem jest umocnienie pozycji lidera na rynku polskim, poprzez polepszenie jakości i efektywności sprzedaży, oraz wprowadzenie do oferty nowych produktów. Najważniejsze cele planowane do osiągnięcia na koniec roku 2010 zakładają:

1. Wskaźnik zwrotu na kapitale (ROE) na poziomie powyżej 25%,

2. Relacja kosztów do dochodów na poziomie poniżej 40%,

3. Współczynnik kosztów ryzyka kredytowego – ok. 0,5%,

4. Średnia roczna stopa wzrostu przychodów 2007-2010 – ok. 10%,

5. Wartość EVA (Ekonomiczna Wartość Dodana) w 2010 r. w wysokości ok. 4 mld zł, średnia roczna stopa wzrostu EVA 2007-2010 – ok. 14%,

6. Średnia roczna stopa wzrostu 2007-2010 RWA (Aktywa Ważone Ryzykiem) – ok. 9%.

Dalsze ulepszanie oferty produktowej będzie możliwe dzięki połączeniu najlepszych praktyk zgromadzonych w banku w wyniku procesu integracji oraz zacieśnieniu współpracy w ramach Grupy UniCredit. Umożliwi to poprawę efektywności procesu tworzenia nowych produktów oraz osiągnięcie dodatkowych korzyści wynikających z efektu skali.

– Jesteśmy przekonani, że po integracji, dzięki programowi poprawy jakości obsługi, wprowadzeniu nowych produktów do oferty oraz poświęceniu i oddaniu wszystkich naszych pracowników, zrealizujemy te ambitne cele – powiedział Luigi Lovaglio, I Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Generalny Banku Pekao SA.