Personal branding – jak zbudować własną markę na rynku pracy?

Pojęcie personal brandingu pojawiło się w Polsce na przestrzeni kilku ostatnich lat. Popularny w anglosaskiej tradycji biznesu i budowania wizerunku zatacza u nas coraz szersze kręgi. Ze strategii personal brandingu, stosowanej głównie przez osoby publiczne, warto skorzystać budując swoją pozycję na rynku pracy. Starannie wypracowany i zadbany wizerunek profesjonalisty pomoże nam odnieść zawodowy sukces. Eksperci Monster Polska podpowiadają jak o niego zadbać.


Aby przyciągnąć pracowników o konkretnych umiejętnościach, firmy zwróciły się w stronę employer brandingu. To działania, których celem jest zbudowanie wizerunku danej firmy jako atrakcyjnego pracodawcy. Działy HR prześcigają się w pomysłach, mających na celu przyciągnięcie i zatrzymanie najlepszych kandydatów. Przyjazna pracownikom polityka firmy, elastyczny czas pracy, szkolenia i inwestowanie w pracowników, komfortowe biura, wyjazdy integracyjne – to tylko niewielki fragment elementów składających się na employer branding. Jeśli firmy dostrzegają potrzebę tego typu działań, pracownicy na konkurencyjnym rynku również mogą dbać o swoją markę.

Główne zasady


Osoby publiczne, takie jak politycy, sportowcy, aktorzy, czy ludzie nauki korzystają z reguły z usług wyspecjalizowanych agencji zajmujących się budowaniem wizerunku. Chcąc wypracować swoją markę profesjonalisty na rynku pracy możemy zwrócić się do takich osób, na dobry początek warto jednak przyswoić kilka ważnych elementów i zacząć nad nimi pracować. Należy pamiętać, że najważniejszą zasadą personal brandingu jest wiarygodność. Jeśli zależy nam, żeby być postrzeganym jako profesjonalista w swojej dziedzinie, musimy mieć podparcie w odpowiednim wykształceniu, szkoleniach i doświadczeniu. Ważne są także opinie innych na nasz temat. Wizerunek musi być także spójny. Jeśli zajmujemy się poważną dziedziną nauki lub piastujemy wysokie stanowisko w firmie, trzeba dbać o dobry wizerunek również na polu prywatnym.

Kreowanie własnej marki


Pierwsze wrażenie ma ogromną moc. Wystarczy tylko kilka sekund, aby wyrobić sobie o kimś opinię, a ludzie bardzo często oceniają innych po przysłowiowej okładce. Jeśli wybierasz się na branżowe spotkanie, na którym ma pojawić się wiele ważnych osób, zadbaj o swoją prezencję, uśmiechaj się, staraj nawiązywać kontakt z różnymi osobami. Autoprezentacja jest bardzo ważna, dlatego musisz zadbać, by odebrano cię jak najlepiej- podkreślają eksperci Monster Polska. Pracę nad kreowaniem własnej zawodowej marki można podzielić na kilka etapów.

Zarówno personal, jak i employer branding, polegają na stworzeniu wiarygodnej oraz skutecznej marki. Firmy starają się pozyskiwać wartościowych pracowników, w których można zainwestować, a Ci z kolei coraz częściej odpowiedzialnie kreują i planują własne ścieżki kariery. Personal branding zaczął zapewniać przewagę tym, którzy z niego korzystają, dlatego warto przeanalizować to jak, albo czy w ogóle, jesteśmy postrzegani na rynku pracy i podjąć działania mające na celu zapanowanie nad własnym wizerunkiem i wykorzystanie go do osiągnięcia zawodowych celów.

/Monster Polska