Phishing w ubezpieczeniach. Przestępcy podszywają się pod klientów i wyłudzają odszkodowania

Polska Izba Ubezpieczeń opublikowała raport dotyczący przestępstw ujawnionych w 2016 roku w branży ubezpieczeniowej. Obok „klasycznych” oszustw polegających na wyłudzaniu odszkodowania, analitycy zwrócili uwagę na pojawiające się przypadki stosowania socjotechnik znanych do tej pory w bankowości.

W przestępczości ubezpieczeniowej celem ataku są jednak towarzystwa, a nie bezpośrednio klienci. Oszuści używając prostych zabiegów socjotechnicznych, podszywają się pod uprawnionego do świadczenia i dokonując manipulacji danymi osobowymi, przekierowują środki z likwidowanego produktu na własny rachunek bankowy. Przestępcy korzystają z najprostszych metod, jak choćby dzwonienie na infolinię czy preparowanie fałszywego maila z prośbą o zmianę numeru rachunku.

stevanovicigor, YAY Foto

Analitycy PIU zwracają też uwagę na zjawisko wykorzystywania do wyłudzeń obcokrajowców. Proceder ten znany jest także pracownikom sektora bankowego. Wielość wzorów dokumentów tożsamości funkcjonujących poza obszarem UE to bardzo poważny problem utrudniający jednoznaczne określenie tożsamości klienta. Na chwilę obecną najbardziej widoczny on będzie w ubezpieczeniach grupowych, wobec zatrudniania w Polsce obcokrajowców.

Cały raport o przestępczości dostępny jest pod tym linkiem.

WB/PRNews.pl/PIU