Pierwsze oznaki spadku sprzedaży produktów FMCG w styczniu

Firma Centrum Monitorowania Rynku uruchomiła cotygodniowy monitoring dostarczający dane o zakupach Polaków w sklepach handlu tradycyjnego zbierane na bieżąco w sposób wiarygodny.

Indeks Koniunktury Konsumenckiej Centrum Monitorowania Rynku powstaje w oparciu o dane skaningowe kodów kreskowych przy kasach sklepowych z ogólnopolskiej próby kilkuset tradycyjnych sklepów spożywczych. To nowe źródło danych będzie najczulszym wskaźnikiem koniunktury gospodarczej w Polsce.

Wydaje się, że najlepszym wskaźnikiem koniunktury gospodarczej jest dynamika codziennych zakupów polskich gospodarstw domowych. Raporty prezentujące takie właśnie dane będą generowane co miesiąc na potrzeby analizy zmian sytuacji gospodarczej oraz siły nabywczej Polaków, i przekazywane odtąd w pierwszych dniach kolejnego miesiąca po okresie badanym.

Prezentowane niedawno dane nt. wydatków Polaków na zakup produktów FMCG za grudzień 2008 pokazywały optymistyczny obraz wzrostu obrotów w ujęciu wartościowym i wolumenowym oraz w liczbie transakcji. W okresie świątecznym właściciele sklepów osiedlowych nie mieli powodów do narzekań – klienci kupowali częściej i więcej niż w grudniu 2007.

Niestety najnowszy raport za styczeń 2009 pokazuje pierwsze oznaki zmiany trendu – całkowity wolumen sprzedaży produktów paczkowanych spadł o 2,1%, a liczba transakcji spadła o blisko 4%. Obroty w ujęciu wartościowym wzrosły względem ubiegłego roku, ale jest to w dużej mierze efekt podwyżki cen w najważniejszych kategoriach produktowych pod względem wartości sprzedaży – papierosach, mocnych alkoholach i piwie. W ciągu roku średnia cena papierosów (na skutek podwyżek akcyzy) wzrosła o 20%, średnie ceny wódki i piwa wzrosły po około 6%.

Kategorie produktowe, dla których w styczniu 2009 zaraportowano spadki wolumenu sprzedaży w porównaniu ze styczniem 2008 to między innymi: kawa mielona, herbata, piwo, tłuszcze, papierosy, napoje bezalkoholowe, czekolady. Do kategorii, których sprzedaż w sklepach osiedlowych jeszcze wzrosła, należą ciastka, kawy rozpuszczalne i wódki. W najbliższym czasie dowiemy się, czy również dla tych segmentów nie skończy się pomyślny okres wzrostu.

Przedstawione dane oparte są o badanie prowadzone przez Centrum Monitorowania Rynku (CMR) na reprezentatywnej próbie sklepów handlu tradycyjnego, które zostały wyposażone w kasy fiskalne i terminale transmitujące on-line wszystkie transakcje na serwery CMR.

Raporty z monitoringu transakcji zakupowych polskich gospodarstw domowych będą dostarczać na bieżąco z kolejnych tygodni i miesięcy dane nt. dynamiki koniunktury w Polsce niezależnym ośrodkom – obserwatorom rynku, a także mediom.

Indeks Koniunktury Konsumenckiej Centrum Monitorowania Rynku stanie się bieżącym źródłem informacji nt. zmian siły nabywczej polskich gospodarstw domowych.

Komercyjni użytkownicy badania – producenci dóbr FMCG mają dzięki badaniu CMR zapewniony dostęp do szybkiej i precyzyjnej informacji umożliwiającej ocenę, czy ich bieżące działania dotyczące promocji, egzekucji cen, budowania dystrybucji itp. są skuteczne. Dzięki temu monitoringowi firmy produkujące tego typu towary mają także możliwość śledzenia zmian trendów w sprzedaży produktów szybkozbywalnych.

Źródło: Centrum Monitorowania Rynku