Pierwszy polski fintech w leasingu: GPS policzy ratę

Idea Bank

38 groszy za kilometr? Tak może wyglądać kalkulacja raty leasingowej w nowatorskim modelu Happy Miles, opartym na technologii GPS. Przykładowa stawka dotyczy nowego Opla Astry, który rocznie będzie pokonywać 20 000 km.

Wyobraźmy sobie, że samochodem porusza się handlowiec pracujący w firmie sprzedającej zabawki. Niestety jesienna infekcja albo awaria samochodu wyłączają go z pracy na dwa tygodnie. Samochód nie jeździ, firma nie zarabia. Szczęśliwie rata leasingowa też wyraźnie spada, chroniąc firmę przed problemami z płynnością.

Rata za kilometr


„Pay-as-you-drive” to pierwsza na świecie metoda spłaty zobowiązań z tytułu leasingu polegająca na ścisłym powiązaniu raty z pokonywanym przez samochód dystansem. Informacja o liczbie przejechanych kilometrów jest automatycznie przekazywana do firmy leasingowej przez zamontowane w samochodzie urządzenie GPS. Miesięczna rata jest sumą liczby kilometrów przemnożonych przez stawkę za kilometr oraz niewielkiej części stałej, która w przytoczonym przykładzie wynosi 235 PLN.

Rynek leasingu głodny innowacji


Happy Miles to kolejny projekt typu finech w Grupie Idea Banku, pierwszy w leasingu. – Tworzymy silnik, który może mieć szerokie zastosowanie w usługach związanych z finansowaniem zakupu oraz najmu samochodów osobnych i ciężarowych, maszyn rolniczych czy maszyn budowlanych. Rynek leasingu jest pierwszym, na którym nową technologię chcemy wykorzystać – mówi Dominik Fajbusiewicz, członek zarządu Idea Banku, pomysłodawca projektu Happy Miles. Jego zdaniem, o ile w usługach bankowych trend fintech jest bardzo silny, to na rynku leasingu innowacji jest niewiele.– Aż prosi się, aby ten rynek poruszyć. Po przejściu spółki Getin Leasing, która razem z Idea Leasing odpowiada za 14% rynku leasingu pojazdów, mamy ku temu idealne warunki – zaznacza.

To właśnie te firmy jako pierwsze wprowadzą innowacyjną usługę „leasing na kilometry”. Jednocześnie trwają pracę nad zastosowaniem technologii GPS oraz modelu „pay-as-yu-drive” w kolejnych usługach, którymi mogą być najem na kilometry oraz ubezpieczenia za kilometr.

Ekonomia używania – nowy model życia


Koncepcja Happy Miles wpisuje się w nowe trendy w światowej gospodarce, określane mianem access economy, gig economy czy shearing economy, na których wyrosły takie firmy, jak Netflix, Spotify czy Uber. Trendy te sa następstwem zmian potrzeb i zachowań konsumentów, którzy coraz częściej rezygnują z „posiadania” na rzecz „używania”.

-Wierzymy, że model „pay-as-you-drive” okaże się przełomowy dla przedsiębiorców. Nie tylko pozwala on dopasować obciążenia finansowe do cash flow firmy, ale też daje dodatkowe korzyści z posiadania urządzania GPS w samochodzie – podkreśla Łukasz Domański, kierujący projektem Happy Miles. Koncepcja leasingu na kilometry może okazać szczególnie atrakcyjna dla firm posiadających flotę samochodów oraz firm transportowych – dodaje. Dodatkowe korzyści wynikające z posiadania urządzenia GPS w samochodzie to m.in.: lokalizacja pojazdu, informacje o zużyciu paliwa, prędkości, drodze hamowania i przyspieszania, czasie jazdy i czasie pracy kierowcy.

Happy Miles to kolejny projekt typu fintech wdrażany przez Grupę Idea Banku. Światowy rozgłos zyskały już mobilne wpłatomaty oraz system bankowo-księgowy Idea Cloud, nagrodzone m.in. w takich konkursach jak Fintech Innovation Awards, Fintech Awards czy BAI-Finacle Global Banking Innovation Awards.