Dzięki współpracy MultiBanku, mBanku oraz organizacji Visa Europe, klienci dowiedzą się, jak zapłacić zbliżeniowo przy pomocy tego popularnego telefonu komórkowego. To kolejny krok MultiBanku i mBanku w realizacji strategii rozwoju oferty bankowości mobilnej.
NFC (z ang. Near Field Communication) to technologia umożliwiająca przekazywanie na niewielką odległość danych za pośrednictwem fal radiowych. Dzięki niej klienci MultiBanku i mBanku coraz częściej płacą kartami zbliżeniowo, a więc bez konieczności podawania karty sprzedawcom i przeciągania jej przez czytniki terminali. Wkrótce przy tego typu płatnościach będą mogli skorzystać także z „komórki”.
Z pilotażu realizowanego w ramach współpracy MultiBanku, mBanku i organizacji Visa, będą mogli skorzystać klienci banków, posiadający iPhone’y produkowane przez firmę Apple. Rozwiązanie zostanie oparte na aplikacji płatności zbliżeniowych Visa Mobile.
W ramach testu płatności mobilnych NFC, użytkownik otrzyma nakładkę (adapter) iCarte na swój aparat Apple, współpracującą z aplikacją Visa Mobile. Aplikacja docelowo będzie bezpłatnie dostępna w internetowym sklepie AppStore. Dzięki nakładce i oprogramowaniu, klienci będą mogli płacić zbliżeniowo za pośrednictwem telefonu komórkowego w sklepach i innych punktach wyposażonych w terminale zbliżeniowe. Dostarczane przez MultiBank i mBank, z organizacją płatniczą Visa Europe, adaptery iCarte będą współpracować z najnowszymi modelami iPhone’ów trzeciej i czwartej generacji.
– Zdecydowaliśmy się na uruchomienie pilotażu płatności mobilnych dla posiadaczy urządzeń iPhone, ponieważ to z nich nasi klienci najczęściej logują się do serwisu transakcyjnego. Statystyki pokazują, że w MultiBanku aż 35 proc. wszystkich logowań realizowanych jest z telefonów Apple. Także w mBanku odsetek ten jest wysoki i wynosi 20 proc. – wyjaśnia Paweł Kucharski, dyrektor banku ds. marketingu i rozwoju biznesu bankowości detalicznej, reprezentujący MultiBank i mBank. – Rozwiązanie przygotowane przez Visa umożliwia zapoznanie się z nową formą płatności rosnącej liczbie użytkowników smartphone’ów, a przy tym wyposaża popularnego iPhone’a w kolejną ważną funkcję – dodaje Paweł Kucharski.
W pierwszym etapie pilotażu (trwającym trzy miesiące) z usługi płatności mobilnych skorzystają klienci – przede wszystkim członkowie mRady, złożonej z klientów mBanku, oraz pracownicy obu banków. W drugim etapie do testowania rozwiązania zaproszone zostaną osoby, które wcześniej wezmą udział w konkursie ogłoszonym na stronach internetowych banków.
– Gratulujemy MultiBankowi i mBankowi, że jako pierwsi w Polsce udostępnią możliwość płacenia iPhone’em dzięki zastosowaniu aplikacji zbliżeniowej Visa Mobile – stwierdziła Małgorzata O’Shaughnessy, wiceprezes Visa Europe, dyrektor generalna odpowiedzialna za Polskę, Czechy i Słowację. – Płatności zbliżeniowe przy pomocy telefonu to jeden z trzech filarów strategii Visa Europe, w zakresie intensywnie rozwijanych płatności mobilnych; niedługo pojawią się także rozwiązania umożliwiające płatności P2P (Person-to-Person) oraz płatności zdalne, np. poprzez internet – dodała Małgorzata O’Shaughnessy.
Umieszczenie aplikacji płatności zbliżeniowych Visa w bezpiecznym module iCarte do telefonów iPhone’a to jedno z rozwiązań przystosowujących istniejące telefony do płatności mobilnych. Innym jest technologia wykorzystująca karty pamięci microSD stosowane w smartfonach. Visa wspiera te rozwiązania na równi z technologią umieszczania aplikacji płatności zbliżeniowych Visa na karcie SIM w telefonie.
Telefonami z aplikacją Visa Mobile można płacić we wszystkich terminalach przyjmujących karty zbliżeniowe Visa. Obecnie takich terminali jest w Polsce ponad 35 tys., a dzięki programowi Kartą Visa zapłacisz wszędzie ich liczba ma sięgnąć 200 tys. do końca 2015 r.
– Uruchomienie programu mobilnych płatności NFC jest kolejnym krokiem w realizacji strategii MultiBanku i mBanku w zakresie bankowości mobilnej. Liczba klientów logujących się do banku za pośrednictwem urządzeń mobilnych regularnie rośnie – m.in. dzięki dedykowanej platformie mBank Lajt oraz aplikacjom mobilnym na iPhone’a oraz iPada – informuje Paweł Kucharski, reprezentujący MultiBank i mBank. – Wdrożenie płatności NFC do oferty poprzedzamy pilotażem, aby móc lepiej poznać oczekiwania użytkowników względem tej usługi – podsumowuje Kucharski.
Informacje dodatkowe:
Jak dokonać mobilnej płatności w ramach systemu Visa Mobile w MultiBanku i mBanku?
Wykonanie transakcji z użyciem technologii NFC jest proste i odbywa się podobnie, jak w przypadku standardowych płatności zbliżeniowych. W trakcie płatności wystarczy po prostu zbliżyć telefon z zainstalowaną nakładką do terminala, a płatność zostanie zrealizowana w ciągu kilku sekund.
Technologia zbliżeniowa sprawdza się szczególnie przy niskich płatnościach (do 50 zł) stanowiąc alternatywę dla gotówki. W ramach usługi Visa Mobile klient może zdecydować, które transakcje będą potwierdzane kodem bezpieczeństwa.
Po to, by iPhone stał się wygodnym narzędziem służącym do płatności zbliżeniowych, wystarczy wyposażyć go w spersonalizowany adapter NFC (nakładka iCarte do modeli: iPhone 3 i 3GS oraz iPhone 4). Po podłączeniu urządzenia, w telefonie zostanie zainstalowana aplikacja płatności zbliżeniowych Visa Mobile.
Przy pierwszym uruchomieniu programu należy aktywować kartę (zarówno w aplikacji, jak i serwisie transakcyjnym banku). Niezbędne będzie również zdefiniowanie kodu bezpieczeństwa (Passcode), służącego do zabezpieczenia aplikacji płatniczej i ewentualnego potwierdzania wykonywanych transakcji.
Dla bezpieczeństwa, użytkownik usługi płatności mobilnych NFC może zdefiniować dwa tryby działania aplikacji: automatyczny, przy którym transakcje w wysokości do 50 zł wykonywane są bez konieczności potwierdzania ich kodem oraz manualny, w którym wszystkie transakcje (bez względu na kwotę) są potwierdzane kodem bezpieczeństwa.
Źródło: MultiBank