PKO Bank Polski wdrożył system płatności mobilnych

PKO Bank Polski wprowadził IKO – system płatności dla użytkowników telefonów, wykorzystujący HP Enterprise Mobile Application Services.

System płatności mobilnych IKO umożliwia użytkownikom telefonów m.in. realizowanie płatności online, płatności za transakcje dokonywane w punktach handlowo-usługowych, a także pobieranie gotówki z bankomatów, sprawdzanie stanu konta i przelewanie gotówki w czasie rzeczywistym osobom identyfikowanym wyłącznie na podstawie numeru telefonu komórkowego. Usługa jest już dostępna w 2700 bankomatach PKO Banku Polskiego i w ponad 20 tysiącach terminali płatniczych obsługiwanych przez należącą do banku firmę eService.

Uruchomienie systemu płatności mobilnych IKO w PKO Banku Polskim jest jednym z największych i najbardziej kompleksowych wdrożeń systemu płatniczego zrealizowanych w Polsce w ostatnich latach. Partnerem wdrożeniowym banku jest firma Hewlett-Packard Polska Sp. z o.o., odpowiedzialna za integrację i rozwój techniczny systemu.

IKO to pionierski projekt opracowany przez bank bez udziału operatorów telekomunikacyjnych. Projekt zakłada udostępnienie wszystkim obecnym i potencjalnym klientom banku dostępu do usług bankowych z wykorzystaniem aplikacji instalowanej na telefonie komórkowym, która integruje usługi bankowości mobilnej i płatności mobilnych. Płacenie z wykorzystaniem telefonu komórkowego bez konieczności użycia karty płatniczej, przelewanie pieniędzy znajomym bez konieczności pamiętania numeru ich rachunku bankowego, to tylko niektóre cechy stanowiące o wygodzie wykorzystania nowego systemu płatności mobilnych PKO Banku Polskiego.

Piotr Alicki, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego, podkreśla otwarty charakter oraz nowatorskie cechy rozwiązania: – Płacenie telefonem komórkowym z aplikacją PKO Banku Polskiego tworzy nową jakość pod względem wygody, dostępności, spełnienia oczekiwań klienta. Połączenie bankowości mobilnej i płatności mobilnych w jednej aplikacji to prawdziwy przełom. Projekty tego typu pojawiają się stopniowo na naszym rynku, ale to PKO Bank Polski wypracował tak kompleksowe rozwiązanie, że wyprzedza ono znacząco dostępne i planowane produkty. System jest technologicznie gotowy na przyłączenie kolejnych uczestników rynku, w tym sieci bankomatowych, akceptantów i banków. Dzięki temu możliwe jest stworzenie lokalnej platformy płatności mobilnych o wysokim potencjale popularyzacji. Polska dołącza tym samym do krajów, w których płatności mobilne mają szansę stać się masowo stosowanym sposobem dokonywania transakcji.

Podstawowe cele projektu to:

Produkcyjne uruchomienie systemu miało miejsce 7 marca 2013 roku, a funkcje już teraz dostępne w aplikacji IKO, to:

Szeroka baza akceptantów w portfelu spółki eService, największa w Polsce sieć bankomatów własnych, wielomilionowa rzesza klientów oraz zaufanie, jakim cieszy się PKO Bank Polski, to podstawowe atuty, które pozwalają wierzyć, że IKO wyznaczy standard płatności mobilnych w Polsce.

Rozwiązanie działu aplikacji mobilnych HP Enterprise Services gwarantuje, że wszystkie płatności mobilne, bankowość mobilna i zabezpieczenia mobilne odbywają się z jednej platformy, co zapewnia klientom PKO Banku Polskiego bezpieczną, szybką i łatwą w użyciu alternatywę dla transakcji gotówkowych. Obecnie rozwiązanie dostępne jest dla systemów operacyjnych Android, iOS, BlackBerry i Symbian. Docelowo możliwość korzystania z systemu płatności mobilnych zostanie rozszerzona także na system Windows Phone. W przyszłości zakres usług może zostać rozbudowany o dodatkowe propozycje, takie jak możliwość płacenia za bilety, programy lojalnościowe, kupony czy karty podarunkowe.

Dział aplikacji mobilnych HP Enterprise Services zaprojektował i wdrożył system IKO, opracowując aplikację na urządzenia mobilne i umożliwiając zintegrowanie systemu z systemami transakcyjnymi banku. Rozwiązanie HP umożliwia także rozwój aplikacji mobilnych w celu zapewniania bezpieczeństwa i niezawodności obsługi płatności mobilnych PKO Banku Polskiego. System został zbudowany z wykorzystaniem elementów odpowiednio dostosowanej mobilnej platformy szwedzkiej firmy Accumulate SA.

– Mobilne, elektroniczne płatności szybko stają się kluczowym rodzajem transakcji dla instytucji finansowych i ich klientów, rozszerzając lub zastępując płatności dokonywane za pomocą kart płatniczych” – podsumował Artur Wieretiło, dyrektor działu Enterprise Services HP Polska. – Płatności mobilne i handel mobilny łączą trendy związane z zapewnieniem mobilności nowych produktów i usług bankowych. HP jako partner technologicznymoże pomóc pionierom takim jak PKO Bank Polski w pełni wykorzystać nowe możliwości biznesowe, pojawiające się na skutek zmian zachodzących na rynku.

Źródło: HP