PKO Bank Polski zapowiada podwyżki opłat

Zapowiada się kolejna zmiana cennika w PKO Banku Polskim. Zmiany zostaną wprowadzone w dwóch turach: pierwsza w listopadzie, druga w grudniu. W grudniu bank podniesie opłaty klientom korzystającym z pakietów  przejętych po Nordea Banku.

PKO Bank Polski poinformował, że wprowadza podwyżki do cennika usług dla klientów z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw.  W listopadzie bank podniesie opłaty za wydanie lub wznowienie karty kredytowej PKO Euro Biznes, jeśli średniomiesięczna wartość operacji zrealizowanych w danym roku ważności karty będzie niższa niż 1400 zł. Klienci, którzy wydają średniomiesięcznie kartą mniej niż 700 zł, zapłacą za plastik 75 zł. Klienci, którzy wydają więcej niż 700 zł, ale mniej niż 1400 zł, zapłacą 35 zł.

fot. W.Boczoń

Ponadto w karcie kredytowej PKO Euro Biznes bank wprowadzi opłatę za obsługę raty w ramach usługi spłaty ratalnej. Opłata pobierana przy spłacie każdej raty będzie wynosiła 1 zł. Klienci zapłacą też za wydruk salda z rachunku w bankomacie PKO Banku Polskiego przy użyciu kart debetowych:  PKO  typu Partner, karty PKO Visa Business wydawanej do rachunków walutowych, karty Debetowej Visa Business, w wysokości odpowiednio 1,50 zł, 1 eur, 1 usd, 1,50 zł.

Zmiany te obejmą także klientów przejętego banku Nordea Banku, którzy posiadają karty debetowe Visa Business.  Klienci Nordei, muszą nastawić się na więcej podwyżek. Te zostaną wprowadzone z początkiem grudnia 2015 roku.

Bank podniesie do 1 zł opłaty za przelewy realizowane na rachunki w PKO BP, za wyjątkiem przelewów na rachunki tego samego klienta (pozostaną bezpłatne). Do 2 zł wzrosną opłaty za przelewy wewnętrzne realizowane za pośrednictwem serwisu telefonicznego i do trzech złotych w przypadku przelewów zewnętrznych. Przelewy SORBNET złożone za pośrednictwem bankowości internetowej będą od grudnia kosztować 20 zł, a złożone przez telefon 40 zł.

Bank podniesie do 3,5 zł opłaty za zlecenia stałe na rachunki prowadzone w PKO BP złożone do realizacji w oddziale i za pośrednictwem serwisu telefonicznego. Wzrosną też opłaty za zlecenia stałe na rachunki prowadzone w innych bankach – odpowiednio 2 zł lub 3,5 zł w zależności od sposobu złożenia dyspozycji. Do 5 zł wzrośnie opłata za odwołanie pojedynczego polecenia zapłaty przed otrzymaniem polecenia zapłaty przez bank.

Ponadto wyciąg bankowy przekazywany listem zwykłym będzie od grudnia kosztował 5 zł, a przygotowany do odbioru w oddziale 7 zł. Za każdy dodatkowy wyciąg przygotowany na żądanie klienta trzeba będzie zapłacić 25 zł.

Wzrosną opłaty za korzystanie z obsługi kasowej w oddziałach. Za wpłaty gotówkowe w złotych dokonywane w formie otwartej klient zapłaci 0,5 proc. nie mniej niż 6 zł, a za wpłaty w walutach wymienialnych na rachunki w PKO BP 0,5 proc.  nie mniej niż 10 zł. Dotyczy to także wpłat z zastosowaniem negocjowanych kursów natychmiastowych transakcji wymiany walut (od 0,1 proc. do 0,5 proc.). Wypłaty gotówkowe dokonywane w formie otwartej na podstawie czeku lub w kwocie wymagającej awizowania  będą kosztowały 0,3 proc. nie mniej niż 6 zł. Bank naliczy też opłatę w wysokości 0,5 proc. nie mniej niż 20 zł za przechowywanie gotówki zaawizowanej i nieodebranej przez dwa dni robocze.

W przypadku kredytów, do 65 zł wzrośnie opłata za sporządzenie i wysłanie zawiadomienia, przypomnienia lub monitu o niedopłacie lub braku spłaty.  115 zł zapłaci klient, jeśli nie dostarczy wymaganych w umowie dokumentów, a bank będzie zmuszony przeprowadzić inspekcję.

Jeszcze przed wakacjami podwyżki w ramach kont biznesowych wprowadził Meritum Bank, który został przejęty przez Aliora. Niemal z dnia na dzień w bezpłatnym koncie pojawiła się sztywna opłata w wysokości 19,99 zł. W lipcu podwyżki klientom firmowym zafundował mBank, a miesiąc później Bank BGŻ BNP Paribas.

Klientom firmowym trudniej jest zmienić konto, bo wiąże się to z wieloma dodatkowymi czynnościami. Trzeba powiadomić o nowym numerze rachunku odpowiednie urzędy oraz wszystkich kontrahentów. Czasami konieczne jest utrzymywanie przez określony czas dwóch pakietów – starego i nowego. A to dla firmy wiąże się z dodatkowymi kosztami.

w.boczon@bankier.pl