PKO BP Bankowy PTE – siedem lat z certyfikatem jakości w zakresie zarządzania aktywami

W bieżącym roku upłynęło siedem lat od czasu, gdy w PKO BP BANKOWY PTE wdrożono system zarządzania jakością. W tym czasie osiem kolejnych audytów potwierdzało zgodność systemu z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2009.

W listopadzie br. miał miejsce w PKO BP BANKOWY PTE kolejny audyt I-go nadzoru. Jego wynik został pozytywnie zaopiniowany przez Komitet Techniczny ds. Certyfikacji Systemów Zarządzania Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji S.A., w efekcie czego Towarzystwu została podjęta decyzja o utrzymaniu przez kolejne 12 miesięcy ważności certyfikatu, który potwierdza zgodność, wdrożonego Systemu Zarządzania Jakością, z wymaganiami normy PN-EN ISO 9001:2009.

Na przestrzeni minionych lat system ewoluował, nadążając za nowymi wymaganiami i dostosowując się do zmieniających się realiów, procesów oraz struktur organizacyjnych Towarzystwa. Niezmiennie pozostaje jednak misją Towarzystwa zapewnienie członkom PKO BP Bankowego OFE satysfakcji z wyników zarządzania powierzonymi oszczędnościami oraz ciągłe doskonalenie jakości obsługi.

– Realizując tę misję dążymy do ciągłego doskonalenia procesu inwestowania aktywów Funduszu, przy uwzględnieniu bezpieczeństwa i efektywności inwestycji, optymalnego wykorzystania posiadanych zasobów, w tym wdrażania nowych technologii, usprawnienia organizacji oraz systematycznego podnoszenia kwalifikacji całego personelu i zwiększenia jego zaangażowania w wykonywaną pracę – mówi Piotr Pisarewicz, wiceprezes zarządu PKO BP BANKOWY PTE.

Zgodnie z zapisami normy PN-EN ISO 9001:2009 zgodność systemu z normą musi być nieustannie nadzorowana. Trzyletni cykl nadzoru rozpoczyna się od tzw. audytu odnowienia, po którym następują w okresach rocznych dwa kolejne audyty tzw. I-go i II-go nadzoru. Po trzecim roku od wydania certyfikatu przychodzi czas na kolejny audyt odnowienia.

W okresach pomiędzy audytami zewnętrznymi wykonywane są cyklicznie audyty wewnętrzne, których celem jest identyfikacja potencjalnych możliwości poprawy systemu. Wdrażane są działania zapobiegawcze i korygujące, a ich skuteczność i efektywność jest na bieżąco śledzona, co jest zgodne z filozofią systemu zarządzania jakością. System wdrożono w obszarze kluczowym z punktu widzenia funkcjonowania otwartego funduszu emerytalnego – obszarze zarządzania aktywami. Ponadto zarządzaniu systemowemu podlega szereg procesów pomocniczych takich jak: rozpatrywanie skarg, zarządzanie personelem, szkolenia czy też komunikacja wewnętrzna.

Warto przypomnieć, PKO BP Bankowy OFE zajmuje pierwsze miejsce na koniec września pod względem trzyletniej stopy zwrotu opublikowanej przez Komisję Nadzoru Finansowego. Zestawienie wyników inwestycyjnych OFE Komisja publikuje dwa razy w roku. Jest to najważniejszy, regulowany ustawowo parametr długoterminowej oceny efektywności Otwartych Funduszy Emerytalnych. Stopa zwrotu PKO BP Bankowego OFE w okresie  od 30.09.2008 r. do 30.09.2011 r. wyniosła 16,14 proc. W poprzednim zestawieniu KNF (na koniec marca 2011 r.)  Fundusz zajął 2. Miejsce.

Źródło: PKO BP BANKOWY PTE SA