PKO BP chwali się, że ma już 6 milionów aktywnych aplikacji mobilnych IKO

Liczba aktywnych aplikacji IKO przekroczyła właśnie rekordowe na polskim rynku bankowym 6 milionów. Od momentu uruchomienia w marcu 2013 roku użytkownicy logowali się do niej ponad 4,1 miliarda razy, wykonali 1 miliard transakcji na łączną kwotę 274 miliardów złotych.

Klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo średnio wykonują w IKO co dwie sekundy 9 płatności mobilnych w internecie, co minutę – 264 przelewy, co godzinę – 180 tysięcy logowań, codziennie – ponad 10 milionów tapnięć. Popularność zyskuje też bankowanie za pomocą mówionych poleceń – w ciągu półtora roku od uruchomienia Asystenta głosowego przeprowadził on już 925 tys. rozmów z klientami, odnotowaliśmy w sumie 1,9 mln wypowiedzi użytkowników.

– 6 milionów aktywnych aplikacji IKO to kolejny kamień milowy w cyfrowym rozwoju PKO Banku Polskiego. Ta liczba to dowód, że nasza bankowość mobilna jest praktyczna, wygodna i bezpieczna. Wsłuchując się w opinie klientów dostosowujemy aplikację IKO do ich rosnących wymagań. Bankowanie w smartfonie to przyszłość i będziemy nadal rozwijać mobilne funkcje i możliwości, zarówno dla klientów detalicznych jak i firmowych. Przyjazna i intuicyjna aplikacja z rozbudowanym ekosystemem usług finansowych będzie jednym z filarów rozwoju banku w kolejnych latach – podkreśla Iwona Duda, wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego kierująca pracami Zarządu.

Od ponad 8 lat aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego dynamicznie się rozwija zarówno pod względem liczby użytkowników, jak i dostarczanych funkcji oraz usług.

– Aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego daje użytkownikom coraz to nowe możliwości i funkcje. Jej popularność systematycznie rośnie, rekordy bije także liczba i wartość transakcji wykonywanych w kanale mobilnym. Jesteśmy liderami mobilnej bankowości „na szóstkę” i stawiamy na dalszy rozwój aplikacji IKO – dodaje Michał Macierzyński, dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych.

Nowością w aplikacji mobilnej PKO Banku Polskiego jest możliwość inwestowania – dostęp do pełnej oferty funduszy inwestycyjnych oferowanych przez PKO TFI i usług Biura Maklerskiego oraz sprawdzenia stanu PPK i PPE. Użytkownicy mogą także korzystać z płatności zbliżeniowych BLIK. Wśród wdrożeń zaplanowanych na kolejne miesiące jest m.in.: udostępnienie kredytu firmowego i wprowadzenie listy odbiorców zdefiniowanych.

Klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo obecnie logują się do IKO co godzinę średnio 180 tysięcy razy. Dla porównania – w pierwszym pełnym roku działania aplikacji (2014) takich logowań było ponad 1,6 tys., w 2017 roku – już 32 tys., a w ubiegłym roku 130 tys. W ciągu ponad 8 lat użytkownicy wykonali za pomocą IKO 1 mld transakcji na łączną kwotę ponad 274 mld zł. Porównując początki z czasami obecnymi – w ciągu prawie 10 miesięcy 2013 roku w IKO wykonano ponad 260 tys. transakcji, w 2016 – ponad 11,5 miliona, zaś w całym roku 2020 było ich już ponad 300 mln. Aplikacja jest używana najczęściej do dokonywania przelewów, płatności w internecie oraz płatności zbliżeniowych. Dziś klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo, korzystający z IKO, płacą w internecie 9 razy co dwie sekundy, w każdej minucie zlecają 264 przelewy, a w ciągu doby bank notuje ponad 10 mln interakcji.

Dużą popularnością cieszy się możliwość zakupu biletów komunikacyjnych. Od startu usługi w lipcu 2019 roku użytkownicy IKO kupili w ten sposób ponad 13,3 mln biletów – najczęściej w Warszawie i Krakowie. Natomiast od momentu wprowadzenia w IKO opłat za autostrady (październik 2020 roku) kierowcy zapłacili za prawie 430 tys. przejazdów przez bramki bez konieczności zatrzymywania się.

Asystent głosowy IKO z ponad 900 tys. rozmów z klientami

Użytkownicy IKO chętnie korzystają z Asystenta głosowego, który działa od półtora roku. Od momentu uruchomienia przeprowadził już 925 tys. rozmów z klientami, obecnie jest to 68 tys. dialogów miesięcznie. Odnotowano w nim też 1,9 mln wypowiedzi użytkowników. Na początku rozumiał ponad 70, a obecnie 270 tematów rozmów i będzie ich sukcesywnie przybywać. Asystent ma ponad 380 tys. unikalnych użytkowników. To rozwiązanie technologiczne, które powstało w PKO Banku Polskim; do tej pory żadna instytucja finansowa w Polsce nie uruchomiła asystenta głosowego z tak zaawansowanym zakresem realizowanych intencji użytkownika.

Od 14 września 2021 roku Asystent głosowy umożliwia skorzystanie z nowych narzędzi służących do analizy i zarządzania finansami osobistymi. Dwie udostępnione funkcje dają klientom możliwość przeglądu wydatków oraz podsumowania oszczędności. Pierwsza funkcja umożliwia sprawdzenie, ile wydają na: zobowiązania kredytowe, płatności kartą, przelewy wychodzące, wypłaty z bankomatów i pozostałe płatności. Druga informuje, jak kształtuje się stan oszczędności na koncie. Obie umożliwiają wybór waluty, konta i okresu (obecny miesiąc, poprzedni miesiąc, ostatnie 3 miesiące, ostatnich 6 miesięcy oraz ostatni rok), dla których ma zostać przeprowadzona analiza. Kwoty wydatków i oszczędności są prezentowane graficznie – w postaci wykresów (słupków) oraz podsumowania, które Asystent głosowy przekazuje w formie mówionej i tekstowej.

Przy pomocy asystenta, oprócz analizy wydatków i oszczędności, można m.in. zrobić przelew zwykły do odbiorcy zdefiniowanego lub na numer konta, zrobić przelew na telefon, sprawdzić stan konta, przeszukać historię konta, doładować telefon, zapłacić BLIKIEM, spłacić kartę kredytową lub zmienić limity transakcyjne na karcie. Wspieranych przez asystenta funkcji będzie stopniowo przybywać.

Dobre oceny aplikacji IKO

Aplikacja mobilna PKO Banku Polskiego jest najpopularniejszą aplikacją bankową w Polsce z szerokim wachlarzem funkcji. Użytkownicy mają możliwość m.in.: autooszczędzania, edycji stałych zleceń, robienia przelewu split payment i korzystania z trybu ciemny. W IKO są też funkcje płacenia za autostrady, za parkowanie, zakupu biletów komunikacyjnych, otwierania konta „na selfie”, złożenia wniosku o założenie konta firmowego i jednocześnie rejestrację firmy w CEIDG. Aplikacja umożliwia też wgląd do kont z 11 banków – sprawdzenie stanu rachunków i historii operacji (usługa AIS w ramach open banking).

Aplikacja IKO jest nie tylko aktywnie używana przez klientów, ale i bardzo dobrze przez nich oceniana. Klienci dwóch największych sklepów z aplikacjami wystawili aplikacji PKO Banku Polskiego ponad 710 tys. ocen, których średnia to 4,8 na 5 możliwych gwiazdek; IKO jest najlepiej ocenianą aplikacją bankową na smartfony z systemem Android spośród dostępnych na polskim rynku. PKO Bank Polski, jako jeden z 13 banków w Europie oraz jedyny bank z Polski, został opisany w tegorocznym raporcie renomowanej firmy analityczno-doradczej Forrester Research „The Forrester Digital Experience Review”. W opracowaniu wyróżniono rozwiązania z aplikacji IKO jako przykłady dobrych praktyk. Wskazano sprawne wyszukiwanie w aplikacji przy użyciu Asystenta głosowego, który „rozumie intencje użytkowników i reaguje w skuteczny i atrakcyjny sposób”. Pozytywnie oceniono również rozwiązania zapobiegające popełnianiu błędów przez klientów oraz możliwości opłacania faktur czy dokonywania przelewów podatkowych.

Źródło: PKO BP