PKO Bank Polski objął patronatem Obchody 70. rocznicy Zbrodni Katyńskiej. W ramach obchodów prowadzona jest kampania społeczno-edukacyjna „PAMIĘTAM.KATYŃ1940”, której celem jest szerzenie prawdy historycznej dotyczącej tragicznych wydarzeń z 1940 roku oraz pobudzenie refleksji nad kształtem współczesnego patriotyzmu.
„PKO Bank Polski jest nierozerwalnie związany z nowoczesną historią naszego kraju. 90 lat historii banku zbiegło się w czasie z wieloma tragicznymi wydarzeniami w Polsce dlatego czujemy się zobowiązani do angażowania w działania przypominające tę historię, a co za tym idzie wzmacniające poczucie tożsamości narodowej. Dlatego aktywnie uczestniczymy w rocznicowych obchodach wydarzeń na trwale wpisanych w dzieje Polski, takich jak 70. rocznica zbrodni katyńskiej” – mówi Zbigniew Jagiełło, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.
Katyń jest symbolem zbrodni popełnionej na około 22 tyś. Polaków, na liście jej ofiar znajdują się także pracownicy Pocztowej Kasy Oszczędności, poprzedniczki PKO Banku Polskiego.
Kampania „Pamiętam.Katyń1940” przewiduje między innymi przygotowanie wydawnictwa edukacyjnego – teki edukacyjnej „Lekcja katyńska” przeznaczonej dla nauczycieli i uczniów różnych poziomów edukacji i bezpłatne dostarczenie ich do szkół. W ramach akcji dystrybuowane będą „Guziki Katyńskie”, symbole kampanii. „Guzik Katyński” jest repliką guzika z polskiego munduru oficerskiego, odnalezionego w lesie katyńskim. Popularyzowana będzie również specjalna strona internetowa www.pamietamkatyn1940.pl prezentująca okoliczności i historię zbrodni katyńskiej.
>>> Znaczek pamięci na cześć Polaków zamordowanych w Katyniu
Ważnym elementem kampanii jest też widowisko multimedialne, na które składają się: koncert Łukasza L.U.C. Rostowskiego, impresje związane z tematyką katyńską oparte na filmowych i dźwiękowych materiałach archiwalnych, a także specjalnie przygotowane animacje komputerowe. Premiera w warszawskiej Operze Narodowej odbędzie się 13 kwietnia, kolejne koncerty odbędą się w Łodzi 22 kwietnia oraz w Katowicach 28 kwietnia. Kampania „Pamiętam.Katyń1940”organizowana jest przez Narodowe Centrum Kultury we współpracy z Instytutem Pamięci Narodowej, patronat honorowy nad akcją objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego zaś partnerem jest Rada Ochrony Walk i Męczeństwa.
Objęcie patronatem Kampanii jest kolejnym przykładem wspierania przez PKO Bank Polski upamiętnienia ważnych wydarzeń historycznych. W ubiegłym roku bank przyłączył się do obchodów 65 rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego, organizując w Rotundzie wystawę zatytułowaną „Warszawa ’44 – Pamiętamy!”. Wsparł także XIX Bieg Powstania Warszawskiego.
Źródło: PKO Bank Polski