PKO BP udostępni płatności HCE z Visą i MasterCardem

Podczas ostatniej konferencji wynikowej PKO Bank Polski zapowiedział, że na IV kwartał planowane jest mobilnych płatności zbliżeniowych HCE. Przedstawiciele banku nie chcieli wówczas zdradzić więcej szczegółów. Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że bank wdroży HCE z obiema organizacjami płatniczymi.

Do tej pory o mobilnych płatnościach zbliżeniowych w aplikacji IKO mówiło się głównie w kontekście  przesyłania kodu Blik za pomocą NFC.  O tym, że Polski Standard Płatności pracuje nad udostępnieniem takiej funkcjonalności pisałem kilka miesięcy temu. Za jakiś czas użytkownicy aplikacji będą mogli przesyłać kod Blik za pomocą technologii NFC poprzez zbliżenie telefonu do terminala. Tak samo, jak w przypadku zwykłych płatności zbliżeniowych. Zasadnicza różnica polegać będzie natomiast na tym, że płatności zbliżeniowe Blik będą możliwe tylko u tych agentów, z którymi PSP ma podpisane umowy.

W prezentacji wynikowej PKO Banku Polskiego za I półrocze znalazła się informacja, że w IV kwartale bank planuje wdrożyć płatności zbliżeniowe telefonem w aplikacji IKO wykorzystujące HCE. Przedstawiciele banku nie chcieli jednak zdradzić więcej szczegółów. W dyskusjach toczących się w redakcji i z ekspertami na Twitterze zastanawialiśmy się czy enigmatyczna zapowiedź o HCE w IKO dotyczy płatności zbliżeniowych Blik, czy płatności mobilnymi kartami Visa i MasterCard.

Z naszych nieoficjalnych informacji wynika, że chodzi jednak o to drugie rozwiązanie. Docelowo użytkownicy aplikacji IKO zyskają możliwość wykonywania transakcji zbliżeniowych mobilnymi kartami Visa i MasterCard. Prawdopodobnie jednak bank nie udostępni równocześnie mobilnych kart obu organizacji. Można zatem przypuszczać, że w pierwszej kolejności pojawią się tam mobilne karty Visa. Z powyższego slajdu wynika też, że w IV kwartale pojawi się kolejna wersja aplikacji IKO. Najprawdopodobniej zbiegnie się to z udostępnieniem płatności HCE.

Pilotaż płatności HCE z rozpoczął w tym tygodniu Bank Zachodni WBK. Bank testuje rozwiązanie z obiema organizacjami równocześnie. Przedpremierowo mieliśmy okazję przetestować usługę, a relacja znajduje się TUTAJ. Komercyjnie usługa ma zostać udostępniona najprawdopodobniej na początku września. Żeby z niej skorzystać będzie wystarczyło posiadać konto w banku i telefon obsługujący technologię NFC (z systemem Android 4.4 lub wyższym).

w.boczon@bankier.pl