Polskie Koleje Państwowe S.A. zawarły umowę z firmą NEINVER dotyczącą przebudowy dworca kolejowego w Katowicach i zagospodarowania położonego przed nim Placu Wilhelma Szewczyka. W ceremonii podpisania umowy pomiędzy firmami wzięli udział Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk i Prezydent Miasta Katowice Piotr Uszok.
Na podstawie umowy z PKP S.A., NEINVER wybuduje w Katowicach nowoczesny kompleks łączący funkcje dworca kolejowego, dworca autobusowego, centrum handlowo-usługowego oraz ośrodka biznesowego i kulturalnego. Koncepcja taka stanowi nawiązanie do najnowszych światowych trendów rozwoju dużych miast. Ponadto, w porozumieniu z władzami Katowic, firma opracuje plany modernizacji układu komunikacyjnego wokół realizowanej inwestycji.
„PKP S.A. przyjęło strategię modernizacji i komercjalizacji dworców kolejowych oraz innych nieruchomości PKP S.A. Celem Polskich Kolei Państwowych S.A. jest stworzenie nowoczesnych dworców i centrów biznesowo-handlowych, będących jednocześnie węzłami komunikacyjnymi zintegrowanymi z komunikacją miejską. Inwestycja w Katowicach jest pierwszym projektem o tak dużej skali w Polsce. Dworce w Krakowie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu i w Warszawie będą kolejnymi, które przejdą dużą modernizację” – powiedział podczas uroczystości Andrzej Wach, Prezes PKP S.A.
NEINVER został wyłoniony do realizacji projektu w wyniku przetargu, w którym wzięło udział siedemnaście renomowanych firm z sektora nieruchomości. Zwycięska koncepcja architektoniczna została przygotowana w ścisłej współpracy z pracownią architektoniczną SUD Architectes, znaną m.in. z projektu realizacji łódzkiej Manufaktury.
„Chcemy stworzyć w Katowicach wyjątkowy projekt, który będzie dobrze służył mieszkańcom miasta przez wiele lat. Inwestycja ta będzie wyjątkowa ze względu na swój unikalny charakter, niezwykłą lokalizację oraz jej znaczenie dla miasta, w którym powstaje. Będzie również zwieńczeniem czterdziestoletniego doświadczenia naszej firmy na rynku międzynarodowym. Mamy nadzieję, że dzięki naszemu zaangażowaniu, dobrej współpracy z PKP S.A. i władzami Katowic, stworzymy nową, ponadczasową wizytówkę miasta, na którą Katowice zasługują i na jaką od lat czekają” – mówi Barbara Topolska, Dyrektor Generalny NEINVER Polska.
Hala nowego dworca kolejowego będzie wykorzystywała istniejącą, poddaną remontowi i modernizacji, konstrukcję kielichową. Stanowi ona unikatowy w skali światowej przykład brutalizmu – nurtu architektury późnego modernizmu, eksponującego przestrzeń, surowe materiały i konstrukcję budynku. Żelbetowe kielichy zostaną po raz pierwszy w historii wyeksponowane w pełnej wysokości. Będą stanowiły efektowne zamknięcie przeznaczonej wyłącznie dla ruchu pieszego osi ulicy Stawowej i nowego Placu Szewczyka. Pomiędzy dwoma kielichami znajdzie się prawdziwa „brama miasta” – monumentalne wejście do hali dworcowej.
W przestronnej, jednopoziomowej hali dworca znajdą się kasy biletowe, punkty informacyjne, poczekalnie dla podróżnych oraz punkty handlowe. Dzięki dużej, otwartej przestrzeni hala będzie lepiej zorganizowana i przyjazna dla potrzeb wszystkich użytkowników, zwłaszcza osób starszych i niepełnosprawnych. Dodatkowym udogodnieniem będzie połączenie hali głównej z wejściem na perony poprzez system stałych i ruchomych pochylni.
W podziemnej części kompleksu zostanie wybudowana nowa ulica Dworcowa, zespół parkingów oraz nowe przystanki komunikacji miejskiej.
Przed budynkiem dworca powstanie pięciokondygnacyjny obiekt łączący funkcje handlowe i usługowe. Jego uzupełnieniem będzie część biurowa – znajdująca się w zachodnim skrzydle i licząca siedem kondygnacji. Projekt budynku nawiązuje do przedwojennego planu centrum Katowic. Trzy aleje w układzie trójkąta, wokół których będzie zorganizowane centrum handlowo-biurowe, odtworzą pierzeję, jaką tworzyły stojące tu w przeszłości kamienice. W alejach, w porozumieniu z władzami miasta będą organizowane wystawy i prezentacje związane z życiem Katowic i Śląska oraz promocją miasta i regionu.
„Zależy nam, aby powstający w ramach naszej inwestycji obiekt pełnił istotną rolę w promocji samych Katowic. Już na etapie koncepcji założyliśmy zatem, że ma się on stać ważnym centrum kulturalnym, otwartym na twórcze inicjatywy środowiska artystycznego. Realizowana przez nas inwestycja będzie więc łączyć nie tylko funkcje komunikacyjną, handlową i biznesową, ale również społeczno-kulturalną” – komentuje Barbara Topolska.
Elewacja centrum handlowo-biurowego zostanie wykonana z perforowanej stali, stanowiąc współczesną interpretację ducha brutalizmu. W ciągu dnia stal poprzez refleksy świetlne i odbijane promienie słońca wtapiać się będzie w istniejącą tkankę miejską. Po zapadnięciu zmroku – przepuszczając światło z wewnątrz, sprawi, że budynek będzie charakterystycznym, rozświetlonym elementem centrum miasta.
Nazwa obiektu, ze względu na jego znaczenie dla Katowic, zostanie wyłoniona przez mieszkańców miasta w drodze konkursu, który zostanie ogłoszony we wrześniu br.
„Podstawą koncepcji przebudowy dworca kolejowego w Katowicach jest chęć swoistego oddania go do dyspozycji mieszkańców miasta. To właśnie im ma służyć każdy element naszego projektu. Bariery komunikacyjne zostaną zlikwidowane. Otoczenie dworca zyska nowy, przyjazny wizerunek. Nowy Plac Szewczyka będzie atrakcyjnym miejscem spotkań i rozrywki. To, co cieszy najbardziej to fakt, że cel ten osiągniemy zachowując najcenniejsze elementy architektoniczne istniejącego obiektu dworcowego – mówi Antoni Pomorski – koordynator prac projektowych ze strony NEINVER Polska.
W miejscu dzisiejszego tarasu prowadzącego na kładkę nad Placem Szewczyka powstanie Aleja Mody – spektakularna przestrzeń, która połączy nowy budynek dworca kolejowego i obiektu handlowo-biurowego. Przeszklona konstrukcja łącząca oba budynki będzie źródłem naturalnego światła eksponującego rozłożyste kielichy, wyznaczające kształt witryn sklepowych o niespotykanej wysokości dziewięciu metrów.
Handlowa część inwestycji będzie otwarta na zewnątrz tak, aby funkcjonowała w stałej interakcji z otoczeniem. Na nowym Placu Szewczyka powstaną liczne kawiarnie i restauracje. Sam plac zostanie zaaranżowany jako przestrzeń wypoczynku i rozrywki z licznymi ławkami, rzeźbami i elementami małej architektury.
Obiekt, który powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego, będzie dysponował w sumie ponad 52 000 mkw. powierzchni handlowej oraz 24 000 mkw. powierzchni biurowej. Powierzchnia ekspozycyjna przeznaczona pod działalność wystawiennicza i kulturalną wyniesie 19 000 mkw.
Dodatkowo w skład całego kompleksu wejdzie wolnostojący budynek, który pomieści biura i butiki. Stanie on przy dworcu od strony ul. Młyńskiej.
Firma NEINVER opracowuje również plan przebudowy systemu ulic wokół Placu Szewczyka, przygotowany w porozumieniu z Urzędem Miasta Katowice.
Projekt przebudowy dworca i zagospodarowania terenów przyległych będzie realizowany w trzech etapach: w pierwszym z nich powstanie nowy budynek dworca, który będzie oddany do użytku w maju 2012 roku. W następnej kolejności powstaną budynki wchodzące w skład centrum wielofunkcyjnego.
Polskie Koleje Państwowe S.A. podjęły decyzję o umożliwieniu korzystania z dworca przez pasażerów w trakcie trwania prac budowlanych z zachowaniem wymogów bezpieczeństwa.
W trakcie przebudowy obecnego dworca kolejowego, funkcję tymczasowego dworca będzie pełnić południowa część dworca od strony Placu Andrzeja.
PKP S.A. dążą do tego, aby zmodernizowane i powstające nowe dworce były przyjazne pasażerom, bezpieczne, spełniały standardy europejskie. Celem spółki jest stworzenie miejsc związanych nie tylko z podróżą, lecz także miejsc spotkań i przyjemnego spędzania wolnego czasu. PKP S.A. chcą, aby dworce były nowoczesnymi węzłami komunikacyjnymi, wzbogaconymi o dodatkowe usługi komercyjne, biurowe, hotelowe, restauracyjne. W czerwcu 2009 roku PKP S.A. przyjęły strategię modernizacji i komercjalizacji dworców kolejowych na najbliższe lata. Strategia ta określa między innymi kierunki modernizacji dworców kolejowych, harmonogram inwestycji oraz źródła finansowania.
Polskie Koleje Państwowe S.A. są właścicielem około 1200 czynnych dworców kolejowych i zarządcą nieruchomości. W najbliższych latach PKP S.A. planują modernizację kilkudziesięciu i budowę nowych dworców kolejowych. Są to między innymi dworce:
– Katowice Główne
– Poznań Główny
– Warszawa Zachodnia
– Warszawa Wschodnia
– Wrocław Główny
– Gdynia Główna
– Sopot Główny
Polskie Koleje Państwowe S.A. wykorzystują do tego celu różne źródła finansowania jak: fundusze firm prywatnych (np. dworzec w Katowicach), fundusze Unii Europejskiej (np. dworzec we Wrocławiu) oraz fundusze Budżetu Państwa i własne (np. Warszawa Wschodnia).
Źródło: NEINVER Polska