Placówka partnerska Banku BPH dla osób niesłyszących

Dzięki tej współpracy poznał on problemy osób z wadą słuchu, również te związane z poruszaniem się w świecie usług finansowych. – Okazało się, iż bariera w komunikowaniu się ogranicza nie tylko możliwości dostępu do produktów bankowych i ubezpieczeniowych, ale również umiejętność korzystania z szerokiej gamy propozycji oferowanych przez instytucje finansowe – mówi Mariusz Michalak.

Celem placówki jest przybliżenie osobom niesłyszącym korzyści, jakie wiążą się z odpowiednim doborem produktów w zależności od potrzeb i możliwości klientów, a także umożliwienie im pełnego korzystania z posiadanych produktów finansowych. Dzięki dobrej znajomości języka migowego pracownicy placówki partnerskiej mogą w rzetelny i zrozumiały sposób przedstawić klientom nawet najbardziej skomplikowane produkty finansowe. Osoby niesłyszące mają tutaj pewność, iż zostaną obsłużone w pełnym zakresie.

W kwietniu ubiegłego roku XV Walne Zgromadzenie Związku Banków Polskich podjęło uchwałę w sprawie tworzenia warunków umożliwiających powszechne korzystanie z usług bankowych przez osoby niepełnosprawne. Zdeklarowano, że banki będą sukcesywnie rozszerzały swoją ofertę o usługi skierowane do klientów niepełnosprawnych. Przedstawiciele organizacji osób niepełnosprawnych przekazali bankowcom katalog problemów wymagających ich zdaniem rozwiązania tak by bank, zarówno jako miejsce jak i instytucja, stał się otwarty dla osób potrzebujących specjalnej uwagi. W jednym z postulatów zwrócili oni uwagę na potrzeby osób niesłyszących, sugerując aby w placówkach bankowych zatrudniać tłumacza języka migowego lub przeszkolić w tym zakresie pracownika.

– Często zapominamy, że wśród nas żyją osoby, którym niekiedy ciężko funkcjonować w środowisku postrzeganym przez nas jako normalne. Na szczęście w Polsce, również w świecie biznesu coraz więcej mówi się o potrzebach osób niepełnosprawnych. W kontekście umożliwienia im korzystania z usług bankowych najczęściej pojawia się kwestia technicznego dostosowania placówek do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. To jednak nie wszystko, oczekiwania tych osób są dużo bardziej różnorodne i może przez to trudne niekiedy do zdefiniowania. Placówka partnerska Banku BPH obsługująca osoby niesłyszące jest tego doskonałym przykładem – powiedział Józef Wancer, Prezes Zarządu Banku BPH. – I choć polski sektor bankowy ma jeszcze wiele do zrobienia aby stał się naprawdę dostępny dla osób niepełnosprawnych liczymy, że placówka partnerska Bank BPH w Łodzi jest jednym z pierwszych kroków, które pociągną za sobą następne – dodał.

Rozwijając sieć sprzedaży, w tym także sieć placówek partnerskich, Bank BPH stara się zapewnić obsługę klientów jak najbliżej ich miejsca zamieszkania, oferować swoje produkty i usługi tam, gdzie obecnie nie sięga jeszcze sieć oddziałów Banku, a także odpowiadać w ten sposób na potrzeby szczególnych grup klientów.

Sieć placówek partnerskich Banku BPH rozwija się bardzo dynamicznie. Obecnie jest ich już 165, najwięcej na terenie województwa mazowieckiego (36), małopolskiego (27) oraz śląskiego (21). Bank przewiduje, że do końca 2005 roku powstanie 350 placówek partnerskich, zaś na koniec 2006 roku będzie ich już 600.

Placówki partnerskie oferują 90 procent produktów dla osób fizycznych sprzedawanych przez oddziały, m.in. rachunki ROR, lokaty terminowe, karty kredytowe, pożyczki gotówkowe oraz kredyty. W 2005 roku placówki te rozpoczną obsługę małych firm. Bank BPH jest pierwszym dużym bankiem, który rozwija sieć placówek partnerskich z tak rozbudowaną ofertą produktową.

Przyjęta w połowie ubiegłego roku strategia Banku BPH na lata 2004-2006 zakłada m.in. rozwój sieci sprzedaży, w tym otwarcie 77 nowych oddziałów. Większość z nich zostanie uruchomiona jeszcze w tym roku. Obecnie Bank BPH posiada 461 placówek (na koniec 2004 roku było ich 457) Według planów na koniec 2005 roku liczba oddziałów ma sięgać 513 (bez uwzględnienia placówek partnerskich).

Rozwój sieci sprzedaży przyczynia się do kontynuacji dynamicznego wzrostu sprzedaży produktów Banku BPH dla klientów detalicznych. Pierwszy kwartał 2005 roku był kolejnym, w którym Bank odnotował istotny wzrost sprzedaży kredytów mieszkaniowych i kart kredytowych – produktów określanych mianem kluczowych dla Banku.

W pierwszym kwartale 2005 roku Bank BPH udzielił klientom indywidualnym blisko 7,7 tys. kredytów mieszkaniowych i pożyczek hipotecznych na łączną kwotę 850 mln zł, w porównaniu z 814 mln zł w analogicznym okresie 2004 roku. Zadłużenie z tytułu kredytów i pożyczek hipotecznych na koniec marca bieżącego roku wynosiło blisko 7,5 mld zł, wobec 5,5 mld zł na koniec marca 2004 roku.

Liczba rachunków ROR na koniec marca 2005 roku wynosiła 1 200 tys., wobec 1 095 tys. na koniec marca ubiegłego roku.