Płatności elektroniczne najmocniejszą stroną polskiego sektora FinTech

W Polsce funkcjonuje już około stu podmiotów sektora FinTech. Według najnowszego raportu „FinTech w Polsce. Bariery i szanse rozwoju”, przygotowanego przez FinTech Poland i Obserwatorium.biz, najliczniejszą i najbardziej dojrzałą grupą polskiej branży technologii finansowych są przedsiębiorcy wyspecjalizowani w obszarze płatności elektronicznych oraz platform finansowych. Mocne są również obszary takie jak, analiza danych i uczenie maszynowe (machine learning) oraz rozwój kanałów sprzedaży.

Polskie innowacje finansowe maja szansę walczyć o miano jednego z kluczowych hubów FinTech w Europie i wiodącego w naszym regionie. Jesteśmy w technologicznej czołówce europejskiej pod względem takich wdrożeń jak, płatności bezstykowe (zarówno kartowe, jak i bazujące na płatnościach mobilnych HCE), płatności typu pay-by-link brandowane marką banku czy sektorowe rozwiązania typu BLIK. Naszym dodatkowym atutem jest także dostęp do utalentowanych absolwentów kierunków technicznych, inżynierów, specjalistów IT oraz user experience, rozwinięta współpraca między bankowymi i niebankowymi instytucjami finansowymi (np. usługi płatnicze) oraz stosunkowo niskie koszty rozwoju technologii finansowych.

„Kolejne możliwości otwiera nam także Dyrektywa PSD2 (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego) – wskazuje ekspert raportu Tomasz Framski, CEO i współzałożyciel firmy Consdata – „Istnieje jednak ryzyko, że zanim Polska zacznie projektować rozwiązania finansowe w oparciu o ten akt prawny, wyprzedzi nas rynek europejski, który od pewnego czasu stosuje się już do PSD2 – dodaje Framski. Zagrożeniem dla rozwoju sektora FinTech w Polsce, według autorów raportu,  jest również brak odpowiedniego wsparcia ze strony państwa, słaby dostęp do kapitału i niska kultura innowacji.

Rewolucja Fintech dzięki start-upom?

Według badań przeprowadzonych przez prnews.pl, pod koniec II kwartału 2016 roku liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej wzrosła do 6,3 mln osób, a liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej wyniosła 13,5 mln osób. Autorzy raportu „Fintech w Polsce” wskazują, że wysoka popularność bankowości mobilnej i internetowej wynika, zarówno z otwartości polskiego społeczeństwa na innowacje, jak i z wysokiej dynamiki rozwoju polskich systemów bankowości transakcyjnej. Niektóre z rozwiązań takich jak, systemy przelewów natychmiastowych (ekspresowych), procesy zdalnej sprzedaży produktów finansowych w formule „pure online”, zarządzanie osobistymi finansami oraz zdalna obsługa klienta na przykład w formie wideodoradztwa zostały wprowadzone przez banki w ścisłej współpracy z podmiotami z branży FinTech, które często przy swoich pierwszych bankowych wdrożeniach były w fazie bliskiej start-upu.

Rewolucja FinTechowa powoduje, że banki i podmioty niebankowe muszą nastawić się na współpracę. „Instytucje finansowe zmuszone są uwzględniać potrzeby wielu interesariuszy zewnętrznych i wewnętrznych – mówi Tomasz Framski (Consdata) – FinTech natomiast może skupić się przede wszystkim na potrzebach klientów. Firmy z tej branży stanowią doskonały poligon doświadczalny dla usług finansowych B2C. Potrafią bardzo szybko stworzyć optymalne warunki do wdrożenia usługi na rynku. Z drugiej strony jednak, brakuje im odpowiedniego zaplecza prawnego czy finansowego” – dodaje Framski.
Zmiana podejścia głównych uczestników rynku technologii finansowych już jest widoczna. Według raportu – polskie FinTechy są w większości nastawione na współpracę z bankami – nawet jeśli posiadają ofertę skierowaną bezpośrednio do rynku konsumenckiego, zauważają potencjał kooperacji i wynikające z niej korzyści dla obu stron. Także przedstawiciele polskich banków deklarują przychylne nastawienie do podmiotów niebankowych. Rewolucja FinTech trwa.

Ewa Bujak
PR Consdata