Płatności mobilne oczami polskich banków

Eksperci są zgodni – przyszłość należy do płatności mobilnych. Prawdziwa rewolucja na rynku elektronicznego pieniądza będzie możliwa dzięki technologii NFC (Near Field Communication- komunikacja bliskiego zasięgu), która przekształca telefon komórkowy w narzędzie płatnicze.

First Data Polska S.A., właściciel marki POLCARD przeprowadziła sondaż wśród ośmiu polskich banków, by poznać opinie na temat mobilnych płatności i stopień w jakim banki są nimi zainteresowane.

Regulowanie codziennych płatności poprzez zbliżenie telefonu do czytnika możliwe jest już w USA, Wielkiej Brytanii, Turcji, Hiszpanii, Japonii czy Australii. Wprowadzenie usługi mobilnych płatności opartej na NFC a także wspólnego standardu zapowiedzieli także polscy operatorzy komórkowi – T-Mobile, Plus, Play i Orange. Ostatni z wymienionych planuje zdążyć jeszcze przed Euro 2012.

Ostateczny wpływ na kształt usługi mobilnych płatności telefonem komórkowym będzie miało jednak określenie warunków współpracy pomiędzy instytucjami finansowymi, organizacjami płatniczymi, akceptantami, operatorami telefonii komórkowej i dostawcami usług, spośród których banki są podmiotami zarządzającymi kartami płatniczymi zmigrowanymi do telefonu komórkowego.

Co o płatnościach mobilnych NFC sądzą polskie banki?

First Data Polska przeprowadziła ankietę wśród dużych banków działających na polskim rynku. W badaniu wzięły udział osoby odpowiedzialne za ten obszar produktowy w banku.

Co ciekawe, respondenci nie wskazali jednego modelu technologicznego wdrożenia usługi mobilnych płatności telefonem komórkowym. Część banków skłania się ku rozwiązaniu opartemu na modelu SIM-centric (karta SIM z zakodowaną funkcją płatniczą), a część ku modelowi z kartą microSD (aplikacja płatnicza zapisana na zewnętrznym nośniku pamięci).

Powyższa informacja jest bardzo istotna z punktu widzenia operatorów sieci telekomunikacyjnych, których przychód generowany byłby poprzez wprowadzenie stałej prowizji za każdą wydaną kartę SIM (w modelu SIM-centric). Alternatywne rozwiązanie z wykorzystaniem karty microSD uniezależnia banki od operatorów telefonii komórkowej, karta microSD może być wydawana przez instytucję finansową.

Przeważająca część ankietowanych uznała, że to banki powinny być właścicielami rozwiązania mobilnych płatności NFC. Tylko co siódmy badany uważa, że prawo własności do mobilnego portfela powinien mieć operator komórkowy.

Banki nie wykazują zdecydowanych preferencji w zakresie wyboru współpracującej organizacji płatniczej (jak Visa, MasterCard) ani w zakresie operatora sieci komórkowej. Jednocześnie, najmniej wskazań uzyskali ci operatorzy, z których strony w momencie przeprowadzania sondażu, brak było oficjalnych doniesień dotyczących wprowadzenia płatności mobilnych NFC dla użytkowników sieci.

– Co interesujące, banki biorące udział w ankiecie First Data Polska nie postrzegają technologii NFC wyłącznie w kontekście wirtualnej portmonetki – mówi Janusz Diemko, prezes First Data Polska, – Oczywiście jest to główny cel wykorzystania technologii, ale banki chciałyby by klienci mogli korzystać także z innych zastosowań telefonu –  jako nośnika biletów komunikacji miejskiej czy funkcjonalności identyfikacyjnej – dodaje Janusz Diemko.

Warto tu dodać, że ta ostatnia funkcja ma zastosowanie na stadionie KKS Lech Poznań, dzięki kartom zbliżeniowym wydanym przez SGB – Bank S.A. i First Data Polska w lutym bieżącego roku (nie odbył się dotąd w Polsce pilotaż związany z wykorzystaniem telefonu komórkowego NFC do celów identyfikacyjnych). Według ankietowanych, technologia zbliżeniowa NFC mogłaby się sprawdzić również w programach lojalnościowych, które promowane są między innymi w elektronicznej portmonetce Google Wallet (program partnerski Google, First Data, Sprint i grupy Citi).

Polskie banki przygotowują lub już prowadzą pilotaże płatności mobilnych NFC, najbliższe miesiące pokażą, jaki ostatecznie kształt przybiorą płatności zbliżeniowe za pomocą telefonu komórkowego w naszym kraju.

– Wszystko wskazuje na to, że płatności telefonem komórkowym zyskają sobie w Polsce szerokie grono entuzjastów – mówi Grzegorz Długosz, członek zarządu First Data Polska odpowiedzialny za usługi dedykowane bankom i instytucjom finansowym. – Jak wynika z badania przeprowadzonego przez First Data, Brytyjczycy, Niemcy czy Australijczycy są umiarkowanie zainteresowani mobilnymi płatnościami, podczas gdy aż 54% konsumentów w Polsce uważa je za „fajne” i kojarzy z prostotą i wygodą. Jest to zdecydowanie dobry prognostyk na przyszłość dla płatności mobilnych NFC na polskim rynku, zwłaszcza w czasach gdy 66% właścicieli smartfonów jest do nich tak przywiązanych, że nie rozstaje się z nimi nawet podczas snu – dodaje Grzegorz Długosz.

Źródło: First Data