Płatności natychmiastowe najczęściej wybieranym sposobem płatności za e-zakupy

Według badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Tpay, 80% internautów najczęściej wybiera płatności natychmiastowe (np. przelew online, BLIK) do finalizacji zamówień internetowych, 16% decyduje się na płatność przy odbiorze, 3% na ratalną i 1% na odroczoną. Badani wskazali, że najczęściej wybieraną przez nich formą rozliczenia jest BLIK 58%, następnie przelew online 27%, płatności kartą 25%, przelew tradycyjny 22% i portfel elektroniczny 10%. Preferencje internautów nie zawsze odpowiadają rzeczywistej dostępności. BLIK, który jest ulubioną metodą 71% badanych, a 58% respondentów najczęściej z niego korzysta – zapewne ze względu na ograniczoną dostępność tej metody płatności w e-commerce.

fot. DimaBerlin / Shutterstock

2020 rok był czasem skokowego wzrostu aktywności online i przeniesieniem zakupów do internetu. Wymusiło to na firmach szybką, cyfrową transformację, również w branżach, które do tej pory nie miały styczności z zaawansowanymi działaniami online. W efekcie, branża e-commerce odnotowała 21,5% wzrost w minionym roku, a w okresie od marca do końca 2020 roku pojawiło się 11,8 tysięcy nowych e-sklepów.

– Zarówno przed nowymi sklepami, jak i tymi, które postanowiły poszerzyć swoją działalność o nowe kanały sprzedaży online, stanęło w 2020 r. nie lada wyzwanie. W krótkim czasie musiały one dopasować do sytuacji wiele aspektów biznesowych i operacyjnych związanych z funkcjonowaniem w nowym cyfrowym środowisku, w tym płatności online. Aż 90% internautów w naszym badaniu wskazało, że podczas płacenia online bardzo ważne jest dla nich bezpieczeństwo transakcji. Natomiast przy wyborze metody płatności liczy się najbardziej wygoda i szybkość. To dla e-sprzedawców bardzo wyraźne wskazówki – podkreśla Paweł Działak, CEO operatora płatności Tpay.

Jeśli dodać do tego dane mówiące o tym, że przy dokonywaniu płatności ponad połowa internautów zwraca uwagę na dostępne metody płatności (58%), przestaje dziwić, że aż 60% badanych zdarza się porzucić koszyk zakupowy bez finalizacji transakcji.

Najczęściej wybierane metody płatności nie zawsze pokrywają się z tymi preferowanymi, co wynika głównie z ich dostępności. Dobrym przykładem jest BLIK, który jest najczęściej wybieraną formą finalizacji zamówienia (58%), a znacznie więcej, bo 71% badanych twierdzi, że jest to ich ulubiona metoda płatności. Podobnie jest w przypadku przelewu online – korzysta z niego 27% a 37% preferuje, płatności kartą – 25% wybiera a 36% preferuje, przelewu tradycyjnego – 22% wybiera a 29% preferuje, portfela elektronicznego 10% wybiera a 21% preferuje.

Przelew online, często nazywany również natychmiastowym, w rankingu popularności zajmuje miejsce zaraz po BLIKU. Badanie przeprowadzone na zlecenie Tpay pokazało również, że jest on częściej preferowaną metodą płatności wśród badanych kobiet (22%) oraz osób z grupy wiekowej 55+ (25%) i 25–34 (24%).

Spośród osób, które wybrały przelew online jako ulubioną metodę płatności, 65% wskazało, że preferuje ją, ponieważ jest wygodna, natomiast 63% ceni ją za szybkość. Innymi ważnymi aspektami były: przyzwyczajenie (40%), uznanie, że jest to znana metoda płatności (39%), wcześniejsze pozytywne doświadczenia z tym sposobem finalizacji zamówienia (39%).

Brak zaufania do płatności online oraz dostępność nieznanych dla części internautów form płatności wpływa na utrzymującą się popularność zamówień za pobraniem – przy odbiorze. W badaniu Tpay 16% respondentów zadeklarowało, że korzysta z tego sposobu płatności. Osoby wybierające taki sposób najczęściej rozliczają się gotówką (87%), kartą (39%) i BLIKIEM (9%). Niewielki odsetek płatności BLIKIEM jest zapewne spowodowany małą dostępnością tego rozwiązania w firmach kurierskich. Tpay zapewnia go u kurierów GLS oraz InPost.

Wybór zaufanego operatora płatności jest także ważny z tego względu, że odsetek kupujących w sieci w 2020 r. wzrósł o 15% , podnosząc liczbę polskich internautów będących również e-klientami do 72%. Eksperci przewidują, że ta wartość będzie stabilnie wzrastać, a sklepy internetowe staną się przeważającym kanałem handlu, na stałe zmieniając nawyki zakupowe Polaków. Nowa grupa e-klientów dopiero nabiera zaufania do ekosystemu płatności, a rolą sprzedawców jest odpowiadać na ich potrzeby i oczekiwania.

*Badanie przeprowadzono przez agencję badawczą SW Research na zlecenie operatora płatności Tpay, na przełomie listopada i grudnia 2020 r., na grupie 854 internautów, którzy dokonują zakupów online.

Źródło: Tpay