Polacy chętnie płacą zbliżeniowo. Z nowego raportu NBP wynika, że udział transakcji zbliżeniowych w ogólnej liczbie wszystkich transakcji bezgotówkowych kartami wynosił w trzecim kwartale ubiegłego roku już 94,5 proc. Kartami płatniczymi w formie zbliżeniowej przeprowadzono łącznie ponad 1,5 mld transakcji.
Wczoraj na łamach PRNews.pl streściłem informacje zawarte w tabelach statystycznych NBP, dotyczące kart płatniczych po III kwartale 2020 r. Dowiedzieliśmy się z nich, że Polacy mają 43,3 mln kart płatniczych, pobiliśmy rekord w liczbie płatności kartami (1,7 mld), na rynku przybyło terminali POS (łącznie jest ich 993 tys.) i ubyło bankomatów (liczba spadła do poziomu 21 954 sztuk). Dziś NBP opublikował raport, z którego możemy wydobyć jeszcze garść informacji. Między innymi o kartach zbliżeniowych.
Jak wynika z opracowania, kart zbliżeniowych jest już 37,8 mln, co stanowi 87,5 proc. wszystkich kart płatniczych w Polsce. Na koniec września 2020 r. wszystkich zbliżeniowych instrumentów płatniczych, bazujących na kartach płatniczych – wliczając w to także: gadżety, stickery czy karty zainstalowane w telefonie – było łącznie 42,471 mln.
W III kwartale 2020 r. kartami płatniczymi w formie zbliżeniowej w Polsce przeprowadzono łącznie 1,516 mld transakcji. W porównaniu do poprzedniego kwartału (1,171 mld) liczba transakcji zwiększyła o 345 mln, co stanowi wzrost aż o 29 proc. W III kwartale 2020 r. udział płatności zbliżeniowych w ogólnej liczbie bezgotówkowych płatności kartowych wynosił 94,5 proc. (w poprzednim okresie wynosił 92,9 proc.)
O 20 proc. zwiększyła się także łączna wartość przeprowadzonych bezgotówkowych transakcji zbliżeniowych. W III kwartale 2020 r. wynosiła ona 86,409 mld zł. W porównaniu do kwartału poprzedniego wartość tych transakcji zwiększyła się o 14,3 mld zł. Spadła natomiast średnia wartość pojedynczej transakcji zbliżeniowej z 61,6 zł do 57 zł.
Z raportu dowiadujemy się ponadto, że wzrosła liczba transakcji kartami w internecie. W III kwartale 2020 r. kartami zrealizowano w sieci 38 mln transakcji. Liczba transakcji była większa o 4,4 mln szt. niż w poprzedzającym kwartale, co stanowiło wzrost o 13 proc. Spadła natomiast wartość transakcji. W III kwartale 2020 r. klienci dokonali transakcji w internecie o łącznej wartości 4,869 mld zł, zatem mniej o 116 mln zł niż w poprzednim kwartale (spadek o 2 proc.)
Tradycyjnie w opracowaniu znajduje się też informacja o strukturze wydanych kart według poszczególnych systemów kartowych. Dowiadujemy się, że w III kwartale udział Visy w rynku kart płatniczych wynosił 51,9 proc., a Mastercarda 47,5 proc. Karty pozostałych organizacji miały jedynie 0,6 proc. udziału w ogólnej liczbie kart płatniczych.