Klienci PKO Banku Polskiego i Inteligo posiadający karty Mastercard mogą już płacić zbliżeniowo telefonem z IKO. Aplikacja mobilna IKO pozostaje liderem rynku pod względem liczby aktywacji, jest też regularnie nagradzana i doceniana zarówno przez ekspertów rynkowych, jak i samych użytkowników.
Do aplikacji IKO, która działa już na ponad 1,2 mln smartfonów, została wydana aktualizacja umożliwiająca dokonywanie płatności zbliżeniowych telefonem w połączeniu z kartami płatniczymi Mastercard (dotyczy telefonów z systemem Android). PKO Bank Polski wydaje karty Mastercard do PKO Konta dla Młodych, Konta Inteligo, kont dla bankowości osobistej i prywatnej oraz w formie kart kredytowych.
Wraz z rozszerzeniem listy wydawców kart umożliwiających płatności mobilne z aplikacją IKO, usprawniony został również sam proces płacenia telefonem niezależnie od tego, czy klient korzysta z karty Visa czy Mastercard. Ponadto użytkownik będzie mógł decydować, czy chce płacić telefonem zablokowanym czy też dopiero po zalogowaniu do aplikacji IKO.
– Posiadacze kart Mastercard w PKO Banku Polskim to głównie osoby młode, które aktywnie korzystają z płatności bezgotówkowych nawet przy drobnych zakupach. O ile wypowiadali się oni bardzo pozytywnie o IKO, cały czas wyczekiwali możliwości płacenia telefonem, co niejednokrotnie akcentowali w swoich opiniach w mediach społecznościach czy sklepach z aplikacjami. Zgodnie z ich oczekiwaniami dodaliśmy tę funkcję, a dodatkowo wprowadziliśmy usprawnienia dla wszystkich klientów ułatwiające płacenie telefonem – podkreśla Łukasz Kuc, dyrektor Biura Projektów Mobilnych i Internetowych w PKO Banku Polskim.
– Dzisiaj już 2/3 wszystkich płatności kartami Mastercard to transakcji zbliżeniowe. Następnym krokiem jest zastąpienie plastiku telefonem z cyfrowym odpowiednikiem karty płatniczej. Ten sposób płatności wygląda bardzo podobnie, jak transakcja kartą, i wykorzystuje tę samą infrastrukturę sieci terminali zbliżeniowych, która w Polsce należy do najlepiej rozwiniętych na świecie. Dzięki temu już dziś w czasie zakupów w sklepie możemy zastąpić portfel telefonem i płacić z jego pomocą. Wierzę, że dzięki dużej skali działalności PKO Banku Polskiego to przejście w kierunku mobilnych płatności będzie jeszcze szybsze. Tym bardziej cieszymy się, że posiadacze kart Mastercard banku mogą już płacić w ten innowacyjny, a zarazem wygodny i bezpieczny sposób – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.
Aby korzystać z mobilnych płatności zbliżeniowych w aplikacji IKO, potrzebny jest telefon wyposażony w moduł NFC z systemem operacyjnym Android w wersji co najmniej 4.4. Niezbędne jest też uaktualnienie lub zainstalowanie na telefonie najnowszej wersji aplikacji IKO pobranej ze sklepu Google Play oraz konfiguracja usługi w aplikacji, w tym wskazanie IKO jako domyślnej aplikacji w ustawieniach telefonu (dotknij i zapłać). Podczas płacenia telefonem nie jest wymagane połączenie z internetem.
Zbliżeniowo telefonem można płacić wszędzie tam, gdzie akceptowane są płatności zbliżeniowe, czyli w 395 tysiącach terminali w całej Polsce (dane Narodowego Banku Polskiego według stanu na koniec 3 kwartału 2016 roku). Transakcje zbliżeniowe do 50 zł nie wymagają potwierdzania kodem PIN w terminalu płatniczym, choć aplikacja IKO umożliwia takie dostosowanie ustawień bezpieczeństwa do indywidualnych preferencji użytkownika, aby każda transakcja bez względu na kwotę wymagała potwierdzenia kodem PIN.
Klienci, którzy dotychczas korzystali aktywnie z płatności zbliżeniowych telefonem przy użyciu aplikacji IKO, najczęściej płacą w sklepach i marketach spożywczych (ok. 50 proc. wszystkich transakcji), na stacjach paliw (9 proc.) i w restauracjach (8 proc.). Tylko 35 proc. wszystkich płatności zbliżeniowych telefonem zostało dokonanych w 10 największych polskich miastach, co pokazuje, że funkcja jest popularna również w mniejszych miejscowościach. Najwięcej tego typu operacji klienci dokonali w Warszawie (12 proc.), we Wrocławiu (5 proc.) i w Krakowie (4 proc.). Klienci, którzy dotychczas aktywowali płatności zbliżeniowe w aplikacji IKO, dokonują za jej pomocą średnio 4 transakcji miesięcznie. Najaktywniejszy klient w lutym wykonał aż 78 transakcji (średnio prawie 3 transakcje dziennie).
PKO Bank Polski jako lider innowacji w sektorze finansowym regularnie wdraża nowoczesne rozwiązania technologiczne i wyznacza trendy na rynku. Systematycznie rozwija swoje produkty i narzędzia cyfrowe, umacniając pozycję w bankowości mobilnej, której filarem jest właśnie IKO. Z końcem ubiegłego roku IKO osiągnęło skalę niespotykaną dotąd na polskim rynku bankowym – ponad milion aktywnych aplikacji.
Aplikacja IKO PKO Banku Polskiego jest regularnie nagradzana – na początku marca br. została uhonorowana statuetką Mobile Trends Awards 2016 w kategorii bankowość mobilna. Wyboru dokonała Kapituła Konkursowa, w skład której weszli eksperci ze świata IT i z dziedziny mobile, ale głos mieli również internauci. W lutym tego roku PKO Bank Polski zwyciężył w kategorii mobilny bank roku 2016 w plebiscycie Mobility Trends 2016. W 2015 roku projekt przekształcenia IKO w BLIK – rynkowy standard płatności – uznany został za najlepszą innowację w płatnościach podczas prestiżowego międzynarodowego konkursu „Distribution&Marketing Innovation in Retail Financial Services”.