Więcej niż co dziesiąty sklep internetowy posiada w swoim asortymencie sprzedaży kategorię „książki i muzyka” – wynika z najnowszego raportu na temat rynku e-commerce opublikowanego przez Internet Standard. Wartość sprzedaży muzyki online wynosi prawie 50 mln zł. Najchętniej kupujemy płyty z muzyką rockową i pop’ową, dobrze wypada także hip-hop.
Rynek sprzedaży muzyki w internecie systematycznie wzrasta. Największymi jego udziałowcami są duże sklepy internetowe oraz platforma handlowa Allegro. Daleko w tyle pozostają wytwórnie fonograficzne.
– Płyty kompaktowe są jednym z najchętniej kupowanych przedmiotów w sieci. Obserwujemy to zarówno na Allegro, jak i w sklepie internetowym Empik, dla których obsługujemy płatności internetowe – mówi Marcin Jabłoński, CEO PayU SA – Sądzę, że wzrost sprzedaży płyt CD będzie się utrzymywał – dodaje.
Ile warta jest „muzyka” z sieci?
Wartość sprzedaży muzyki online wynosi prawie 50 mln zł. W latach 2006-2009 rynek ten wzrósł o ok. 120%, w tempie ok. 30% rocznie*.
– Podkategoria „płyty kompaktowe” na Allegro systematycznie rośnie. Jest to zgodne z ogólnym wzrostowym trendem na polskim rynku fonograficznym – mówi Diana Tokarska z Allegro. – Sprzedaż nie rozwija się jednak sama. Żeby ludzie chcieli kupować, potrzebna jest dobra dystrybucja. Postawiliśmy więc na wygodne i szybkie zakupy z systemem Płacę z Allegro – dodaje.
Internetowa sprzedaż muzyki wzrasta pomimo względnie stabilnie utrzymującej się wartości rynku muzyki. Świadczy to o potencjale rozwoju, jaki posiada ten kanał dystrybucji*.
– Należy pamiętać, że skuteczna sprzedaż muzyki w internecie wiąże się z koniecznością zaoferowania klientom różnorodnego asortymentu. Z tego m.in. wynika silna pozycja największych sklepów i Allegro, podmiotów, które obsługują blisko ok. 75 proc. tego rynku – komentuje Marcin Jabłoński.
Sposób na pirata
Na drodze do rozwoju handlu muzyką w Internecie stoją piraci. Wiele osób ściąga z sieci muzykę ani myśląc o kupnie płyty. Rozwiązaniem kompromisowym może być tutaj sprzedaż muzyki w postaci cyfrowej. Pod koniec września uruchomiony został w Polsce iTunes Store, wkrótce okaże się czy zyska on duże zainteresowanie wśród rodzimych internautów.
– Mimo tego, że obecnie stosunkowo łatwo można za darmo posłuchać wielu nagrań on-line, dla znacznej części słuchaczy posiadanie płyt na własność jest ciągle bardzo ważne. Fani chętnie zapłacą za muzykę, musi jednak być ona sprzedana w wygodny dla nabywcy sposób. Dla konsumentów w USA atrakcyjną propozycją stał się sklep iTunes Store. Jego polska wersja została uruchomiona niedawno, ciekawe jak zmieni nasz rynek muzyczny – mówi dr Patryk Gałuszka z Uniwersytetu Łódzkiego.
Od czerwca działa natomiast pierwsza polska platforma muzyczna, na której można tanio i legalnie kupować muzykę wprost od jej twórców.
– Muzycy mogą dowolnie zarządzać własną twórczością, m.in. ustalać ceny utworów oraz eksponować je, zarówno poprzez katalog, jak i na stronach internetowych za pomocą specjalnych widgetów (minisklepów) i aplikacji Facebook. Nasz portal jest miejscem umożliwiającym spotkanie artysty ze słuchaczem – mówi Jacek Brzuz z Sound Park.
Samo kupowanie pojedynczych utworów lub całych albumów jest wyjątkowo proste i nie wymaga jakiejkolwiek rejestracji ze strony fanów. Wystarczy kliknąć w wybrany utwór i zapłacić za pomocą jednej z dostępnych form płatności.
– Powstanie w Polsce platformy takiej jak Sound Park czy uruchomienie iTunes Store nie zmieni od razu rzeczywistości i nie sprawi, że zjawisko piractwa muzycznego po prostu zniknie. Jest to jednak pewien krok do przodu. Od teraz polscy użytkownicy nie będą mieli wymówki w postaci braku dostępności do taniej legalnej muzyki – mówi Marcin Jabłoński, CEO PayU SA.
Jaką muzykę kupujemy w sieci?
Na platformie handlowej Allegro internauci najchętniej kupują płyty z muzyką rockową. Na drugim miejscu są płyty pop, a podium zamykają krążki z muzyką metalową. Tylko nieco mniejszą sprzedaż odnotowano w podkategorii Rap, Hip-Hop, która znajduje się na czwartym miejscu pod względem popularności.
Ranking kategorii muzycznych wygląda niemal identycznie, jeśli wziąć pod uwagę ilość płyt CD wystawianych do sprzedaży. Najwięcej jest płyt rock, pop, metal oraz rap hip-hop. Dużo wystawianych jest płyt z muzyką klasyczną (prawie 364 tys. szt. w okresie od września 2010 do października 2011).
Muzyka rockowa jest najpopularniejszą kategorią także na działającej od kilku miesięcy platformie Sound Park. Natomiast co trzeci kupiony tam utwór bądź płyta to twórczość hip-hop’owa, a co dziesiąty muzyka pop. Zbliżonym zainteresowaniem internautów korzystających z tej platformy cieszy się disco polo i muzyka alternatywna.
*Dane pochodzą z raportu UOKIK „Raport z badania rynku sprzedaży książek, muzyki, i multimediów w Polsce”. Wartość rynku internetowej detalicznej sprzedaży muzyki w latach 2006-2009 została obliczona na podstawie informacji o przychodach ze sprzedaży muzyki na nośnikach danych przekazanych przez sklepy internetowe, portal Allegro i wytwórnie fonograficzne.
Źródło: PayU