Po chleb, mleko… i zapłacić rachunki

Firma BillBird S.A. jako pierwsza w Polsce wprowadziła usługę Moje Rachunki, dzięki której nasze płatności możemy regulować w jednym miejscu – wygodnie, tanio i przy okazji robienia zakupów !

Miejsca, w których na co dzień bywamy robiąc zakupy, będą od teraz spełniać dodatkową funkcję. Kasy sklepowe wyposażone w specjalne terminale umożliwią nam płacenie gotówką nie tylko za zakupione towary, ale także rachunki domowe (np. gaz, prąd czy telefon).

Nie lubiany obowiązek może stać się teraz prostą i szybką czynnością wykonywaną w sklepie podczas zakupów.

W Polsce płaci się miesięcznie ponad 50 mln tzw. „domowych” rachunków z czego prawie 90% gotówką. Tylko w samych okienkach pocztowych realizujemy miesięcznie ponad 20 mln przelewów. Jednak 80% ludzi uważa, że dotychczasowy sposób regulowania rachunków jest uciążliwy. Oferowana przez firmę BillBird usługa Moje Rachunki została uruchomiona

w pierwszej kolejności w wybranych punktach handlowych, a następnie będzie dostępna również na stacjach benzynowych, w salonikach prasowych i sklepikach osiedlowych. Sprawi ona, że rachunki za telefon, prąd gaz, a niebawem także za ubezpieczenia i raty będziemy mogli zapłacić w kasie sklepowej.

Już działa!

Usługa Moje Rachunki już funkcjonuje w kilkudziesięciu punktach handlowych, na terenie Śląska. „Dlaczego wybraliśmy Śląsk jako pierwszy region, w którym uruchomiliśmy sieć Moje Rachunki? Śląsk to największa aglomeracja w Polsce. Mieszkańcy Śląska są naszym zdaniem najbardziej reprezentatywną grupą „Polaków płacących rachunki”, grupą z jednej strony wymagającą i tradycyjną w swoich zachowaniach konsumenckich, z drugiej strony – to po prostu osoby szukające nie tylko wygody, ale przede wszystkim oszczędności. Aby sprawdzić gdzie Klienci najchętniej płacą rachunki uruchomiliśmy sieć w 3 rodzajach placówek handlowych – w hipermarketach HYPERNOVA sieci AHOLD, w dużych supermarketach sieci STOKROTKA, oraz niewielkich osiedlowych supermarketach sieci DETAL należących do grupy Lewiatan.” – mówi Paula Rettinger, dyrektor marketingu firmy BillBird S.A..

Uczestnikami Sieci Moje ze strony wystawców są m.in. Plus GSM, ERA, Netia, STOEN, Energetyka Beskidzka, telewizje kablowe Autocom i Aster City, Górnośląski Zakład Gazowniczy czy Gazownia Warszawska, a niebawem Telekomunikacja Polska S.A, sieć Idea i wielu innych. Już wkrótce będzie można dokonywać płatności w sieciach sklepów jak np. Leclerc, EMPiK czy Carrefour. Obecnie trwają zaawansowane rozmowy

z kilkudziesięcioma wystawcami rachunków oraz z największymi sieciami detalicznymi w Polsce – tak więc lista partnerów firmy BillBird, będzie stale rosła. O czym będziemy systematycznie informować.

Do kasy z rachunkiem

A jak to wygląda w praktyce? „Wraz z zakupami podajemy rachunek kasjerowi. Szczegółowe dane dotyczące płatności zawarte są w kodzie kreskowym.

Po odczytaniu danych przez specjalny, zainstalowany przy kasie terminal informacje rejestrowane są automatycznie w systemie. Następnie płacimy rachunek gotówką i oprócz paragonu za zakupy dostajemy też wydrukowane potwierdzenie dokonania transakcji – dowód wpłaty akceptowany przez wystawców rachunków. Operacja trwa zaledwie kilka sekund. Najpóźniej po 4 dniach pieniądze trafią do wystawcy.” – wyjaśnia Rafał Styczeń, Prezes firmy BillBird S.A.

Grunt to mała prowizja

Płacenie rachunków w kasie ulubionego sklepu przy okazji codziennych zakupów lub tankowania na stacji benzynowej umożliwi unikniecie stania w długich kolejkach oraz dojazdów w różne, często odległe punkty miasta. Nowa forma płatności jest szczególnie istotna nie tylko dla tych, którzy preferują opłacanie swoich rachunków osobiście, ale także dla osób starszych, oraz tych „żyjących w ciągłym biegu”. Zaletą nowego systemu jest też prowizja znacznie niższa niż na poczcie czy w banku. Płacąc za rachunki na poczcie do każdego rachunku dopłacamy co najmniej 3 zł., w bankach od kilku do kilkudziesięciu złotych. W przypadku Moich Rachunków opłata ta nie będzie wyższa niż 1,99 zł. Ponadto część instytucji wystawiających rachunki, z którymi firma BillBird podpisała już umowę na wprowadzenie systemu Moje Rachunki, deklaruje, że częściowo lub w całości pokryje koszty prowizji swoich klientów np. za rachunki NETIA Klient nie będzie płacił żadnej prowizji. Do końca roku 2002 trwa okres promocyjny i prowizja za wszystkie rachunki wynosi 0 złotych.

O firmie BillBird

Firma Billbird.pl S.A. – twórca i operator pierwszej w Polsce sieci płatności gotówkowych Moje Rachunki – powstała w sierpniu 2000 r. jako spółka wywodząca się z pierwszego Polskiego Inkubatora Internetowego – Internet Investment Fund.

Celem BillBird było zbudowanie Platformy Rozliczeń Płatności za wszystkie rachunki klientów w oparciu o stworzony przez BillBird pierwszy w Polsce serwis EBPP ( Electronic Bill Presentment & Payment) – system obsługi płatności za rachunki przez Internet – MojeRachunki.pl BillBird jest także twórcą idei elektronicznej portmonetki i systemu mikropłatności do prowadzenia wszelkiego rodzaju rozliczeń w sieci Internet (WellPay).

W marcu 2002 r. pomiędzy Pierwszym Polskim Funduszem Rozwoju BRE sp. z o.o., podmiotem zależnym od BRE Banku S A, a Internet Investment Fund, zawarta została umowa określająca zasady wspólnego inwestowania w spółkę BillBird S.A.

Firma BillBird już od 2 lat zajmuje się usprawnianiem procesów opłacania wszelkich należności. Jest to jedyna firma w Polsce, która ma praktyczne doświadczenie w zakresie obsługi alternatywnych form regulowania płatności. Produkty i rozwiązania realizowane

i wdrażane przez BillBird to efekt szczegółowych analiz rynku i doświadczenia w zakresie zastosowań nowoczesnych technologii informatycznych i telekomunikacyjnych w systemach regulowania płatności. Akcjonariuszami spółki BillBird są BRE Bank S A oraz IIF S.A.

Co mówią o sieci Moje Rachunki jej uczestnicy?

Marek Rudziński – dyrektor Biura Finansowego Polkomtel S.A.

„Polkomtel wciąż szuka nowych rozwiązań ułatwiających naszym klientom wnoszenie opłat za usługi telefoniczne świadczone przez Plus GSM. Mamy najwięcej w Polsce klientów stosujących polecenie zapłaty, dopuszczamy stałe zlecenia z rachunków bankowych, płatności telefoniczne z karty kredytowej. Staramy się zrobić wszystko, aby nasi klienci uniknęli konieczności stania w kolejce na Poczcie, w banku, czy w naszym salonie. Sieć Moje Rachunki jest w tym kontekście idealnym rozwiązaniem. Nasi klienci robią zakupy i płacą za nie w wielkich sieciach handlowych. Możliwość „wrzucenia do koszyka” obok bułki i masła także rachunku za telefon powinna się spotkać z akceptacją naszych abonentów. Nie bez znaczenia jest także fakt, iż opłata za tę usługę w sieci Moje Rachunki jest niższa niż na Poczcie i w banku.

Z kolei dla nas to rozwiązanie jest bezpieczne – środki otrzymujemy za pośrednictwem specjalnego konta powierniczego w BRE Banku, szybkie – BillBird zobowiązuje się dostarczyć pieniądze na nasze konto niezwłocznie, najdalej w ciągu 4 dni i dokładne – informacja o wpłatach przekazywana jest elektronicznie w formacie minimalizującym możliwość popełnienia błędu.

Wypróbowaliśmy sieć Moje Rachunki – nasi klienci już płacą rachunki za telefon w ten sposób, informacje o pieniądzach, a co najważniejsze – pieniądze docierają na czas.

Duże nadzieje wiążemy z nowymi usługami wprowadzanymi przez BillBird np. z możliwością zakupu w sieci Moje Rachunki elektronicznej wersji kart przedpłaconych „SIMPLUS”.”

Mikołaj Komorowski – AHOLD POLSKA

„Nowa usługa w Hypernovej, czyli płacenia za rachunki domowe za darmo to szalenie atrakcyjna propozycja dla naszych klientów. Wszyscy wiemy, jak uciążliwe jest odwiedzanie wielu punktów usługowych często od siebie oddalonych w celu załatwienia codziennych spraw – zakupy, pralnia, opłaty za rachunki, fryzjer czy inne. Naszym klientom chcemy zaoferować komfort realizacji szerokiej gamy potrzeb w jednym miejscu, gwarantując najwyższy standard obsługi. Już dziś hipermarkety Hypernova zapraszają na zakupy, a nasze centra handlowe również do fryzjera, pralni, apteki. Już dziś w Hypernovej w Bielsku, Sosnowcu, Olkuszu i Tychach oferujemy możliwość zapłaty za rachunki domowe bez kolejek, pieczątek i bez koniecznych odwiedzin odległego biura obsługi klienta wystawcy rachunku w celu zaoszczędzenia na prowizji. W chwili obecnej trwa wdrożenie usługi Moje Rachunki na terenie supermarketów Albert w na Podbeskidziu. Planujemy wdrożenie tej usługi we wszystkich hipermarketach Hypernova i supermarketach Albert.

Kolejne instalacje terminali w naszych sklepach będą postępować równolegle z rozwojem sieci Moje Rachunki na terenie pozostałych obszarów Polski.

Prowadzimy wraz z BillBird wspólne działania, aby przyspieszyć integrację wystawców z siecią Moje Rachunki, a co za tym idzie jak najszybciej zapewnić Klientom możliwość opłacania pełnego pakietu rachunków.

Warto podkreślić, że w sieci Moje Rachunki, nasz klient nie tylko zaoszczędzi na prowizji, ale do końca roku w ogóle jej nie zapłaci.”

Hipermarkety hypernova i supermarkety Albert to placówki handlowe należące do firmy Ahold Polska. Ahold Polska jest przedsiębiorstwem handlu detalicznego, operującym w kraju inwestycjami jednego ze światowych liderów branżowych – holenderskiej firmy Royal Ahold. Obecnie Ahold Polska zarządza ponad 170 placówkami handlowymi o łącznej powierzchni ponad 200 tysięcy metrów kwadratowych. Aktualnie 9000 pracowników firmy organizuje działania i zarządza sklepami odwiedzanymi tygodniowo przez 2 mln klientów. W 2001 roku sprzedaż Ahold Polska wzrosła aż o 41% i osiągnęła wartość 553 milionów Euro (w 2000 roku: 393 miliony Euro).

Janusz Bil – członek zarządu, dyrektor marketingu i handlu STOEN

„STOEN S.A. obsługuje prawie 800 tys. Klientów. Większość z nich, bo aż ponad 730 tys. to Klienci zużywający energię elektryczną w gospodarstwach domowych oraz ok. 47 tys. prowadzących drobną działalność gospodarczą.

Ciągle staramy się oferować naszym Klientom nowe, wygodne dla nich możliwości opłacania rachunku za energię elektryczną. Posiadacze kont bankowych mogą opłacać rachunki za pośrednictwem banku korzystając z bezgotówkowych form płatności.

Jednak wciąż większość naszych Klientów jako miejsce wpłaty wybiera okienka kasowe STOEN S.A. (40%) lub pocztowe (33%). Głównie z myślą o nich podjęliśmy decyzję o współpracy z siecią „Moje Rachunki” i wprowadzeniu dodatkowej formy opłacania należności za energię elektryczną: w sieciach supermarketów, sklepów

i placówek usługowych.

Liczymy, że w ten sposób „przybliżymy” punkty płatności do Klientów, co będzie dla nich wygodne, a nam poprawi terminowość wpłat.

Ważnym dla naszych Klientów argumentem jest także niska opłata prowizyjna, ponoszona przy tej formie zapłaty (zdecydowanie niższa niż na poczcie czy

w większości banków)

Zakończenie prac przygotowawczych do wprowadzenia tej formy płatności za rachunki STOEN przewidujemy już niebawem, z usługi tej będą mogli skorzystać Klienci STOEN S.A., którzy otrzymają nowe faktury już w listopadzie 2002 r.”

Krzysztof Kokot – Wiceprezes Zarządu BRE Banku S A

„Jako jeden z czołowych polskich inwestorów BRE Bank ocenia zaangażowanie w spółkę BillBird jako bardzo trafione działanie. BillBird jest pionierem nowoczesnych systemów płatności na polskim rynku, a grono jego Klientów dynamicznie wzrasta. Uważamy, że z racji innowacyjności i bardzo dużej atrakcyjności podstawowego produktu BillBirda, jakim jest budowanie alternatywnych form płatności, spółka jest podmiotem o dużym potencjale wzrostu. Jestem przekonany, że rozwiązanie proponowane przez BillBird jest skazane na sukces. Jego beneficjentami są bowiem wszystkie strony transakcji: od Klientów, którzy oszczędzają pieniądze i czas, w ciągu kilkunastu sekund opłacając swoje rachunki w kasie ulubionego sklepu, czy stacji benzynowej, poprzez sieci detaliczne dające Klientom atrakcyjną usługę, aż po wystawców rachunków, którzy swoje płatności otrzymują szybko, z pewnością i bezpieczeństwem gwarantowanym przez systemy rozliczeniowe BRE Banku.”