Po fuzji prawnej BGŻ BNP Paribas zlikwiduje markę Sygma Bank

Bank BGŻ BNP Paribas z początkiem grudnia nabył całościowy pakiet akcji Sygma Banku. W pierwszej połowie przyszłego roku zamierza przeprowadzić fuzję prawną obu marek. Po jej zakończeniu Sygma Bank zniknie z rynku, a BGŻ BNP Paribas stanie się jednym z największych graczy w segmencie consumer finance w Polsce.

Tymczasem jeszcze do niedawna BNP Paribas Bank Polska pod względem aktywów znajdował się w drugiej dziesiątce banków komercyjnych w Polsce. Przed fuzją z Bankiem BGŻ jego aktywa wynosiły zaledwie 21 mld zł. Po połączeniu wzrosły do 62 mld zł, dzięki czemu bank awansował na 8 pozycję na rynku. Dzięki temu że Bank BGŻ miał silną pozycję wśród klientów mniejszych miejscowości, marka BNP Paribas pojawiła się na tych rynkach skokowo. Teraz bank wzmocni swoją pozycję w segmencie consumer finance.

Sygma Bank

Z początkiem grudnia 2015 r. BGŻ BNP Paribas nabył od francuskiej spółki BNP Paribas Personal Finance całościowy pakiet akcji Sygma Bank Polska za kwotę 200 mln zł. Sygma Bank jeszcze do niedawna działał jako oddział zamiejscowy, a licencję polskiego banku otrzymał dopiero w sierpniu 2015 roku. Kupując Sygmę, BGŻ BNP Paribas nabył też za 11 mln zł spółkę Laser Services Polska. Jest to spółka świadcząca na rzecz banku usługi polegające m.in. na organizowaniu i oferowaniu pożyczek i kredytów konsumenckich. Bank zapowiedział jednocześnie, że ma w planach połączenie Sygma Banku z BGŻ BNP Paribas. Fuzja prawna planowana jest do końca pierwszego półrocza 2016 roku.

Do tej pory brakowało jednak jasnego stanowiska w sprawie dalszych losów marki Sygma Banku. Fuzje nie zawsze oznaczają bowiem likwidację starego szyldu. Zwłaszcza, że Sygma Bank ma dobrze rozpoznawalną markę i silną pozycję na rynku consumer finance. Znajduje się w czołówce wydawców kart kredytowych, ma ponad 1 mln aktywnych klientów i portfel kredytowy o wartości 1,4 mld zł. Jego sieć sprzedaży liczy ok. 14 tys. punktów, a udział w rynku pożyczek konsumenckich wynosi około 19 proc. Pod tym względem zajmuje trzecią pozycję za Santanderem i Credit Agricole.

Z naszych informacji wynika, że marka Sygma Bank zostanie zlikwidowana, a dalsza działalność na rynku kredytów konsumenckich będzie kontynuowana pod szyldem BGŻ BNP Paribas. Bank zamierza wzmocnić swoją pozycję, jako instytucja o profilu uniwersalnym z mocną ofertą consumer finance.  Scenariusz ten nie jest jednak zaskoczeniem. O możliwej likwidacji marki Sygma Bank pisałem w ubiegłym roku, tuż po odkupieniu przez BNP Paribas  Personal Finance udziałów w spółce LaSer Cofinoga (do której należał Sygma Bank) od Galeries Lafayette. Wówczas to, w rękach grupy BNP Paribas znalazła się marka Sygma Bank, więc spekulowałem – jak się okazuje słusznie – że w niedalekiej przyszłości, BNP Paribas połączy swoje biznesy w Polsce pod jedną marką. KNF nie wyraziła natomiast zgody na likwidację marki BGŻ, więc francuski inwestor musiał  zostawić akronim „BGŻ” w nazwie połączonego banku. 

Do BGŻ BNP Paribas należy jeszcze jedna marka – BGŻOptima. Jak się jednak okazuje, na razie nie ma planów likwidacji tego brandu. – BGŻOptima pozostaje istotną częścią Banku BGŻ BNP Paribas. Ten model banku online sprawdził się. BGŻOptima ma bardzo atrakcyjną grupę klientów, pracujemy nad rozwojem oferty dla nich i nowymi produktami. Na pewno utrzymamy korzystną na tle rynku ofertę depozytową. Mocno stawiamy na inwestycje i produkty łączące lokaty z inwestycjami – poinformowało nas biuro prasowe banku.