Wartość leasingu na rynku ruchomości wyniosła 6,2 mld. zł.
Wartość leasingu na rynku nieruchomości wyniosła 704,7 mln. zł.
Dzięki leasingowi sfinansowano na rynku ruchomości następujące zakupy inwestycyjne ( w nawiasach podano zmianę w stosunku do wyników roku I kwartału 2006 r.):
środków transportu drogowego za ok. 4,2 mld zł. (wzrost o75,4 proc.)
w tym samochodów osobowych za ok. 1,4 mld zł. (wzrost o 69,9 proc.)
maszyn i urządzeń przemysłowych za ok. 1,8 mld zł. (wzrost o 70,3 proc.)
komputerów i sprzętu biurowego za ok. 109,9 mln zł. (wzrost o 30,9 proc.)
środków transportu kolejowego, powietrznego i wodnego za ok. 71,8 mln zł. (wzrost 11,4 proc.)
innych środków trwałych za ok. 38,8 mln zł (wzrost o 11,8 proc.)
W I kwartale 2007 roku istotnie zmieniła się struktura przedmiotowa portfela ruchomości. Wzrósł udział środków transportu drogowego z 62 proc. pod koniec 2006 roku do 68 proc. na koniec marca 2007 r. Duży wpływ na taki stan rzeczy miało przede wszystkim ożywienie sprzedaży na rynku motoryzacyjnym. Wyniki sprzedaży samochodów osobowych są po I kwartale wyższe o 24,5 proc. od wyników osiągniętych w analogicznym okresie roku ubiegłego (w całym roku 2006 wzrost sprzedaży wyniósł zaledwie 1,5 proc. w porównaniu do poziomu osiągniętego w roku 2005). Podobnie rzecz ma się na rynku samochodów dostawczych, na którym sprzedaż pojazdów w I kwartale 2007 była o 31,5 proc. wyższa od rezultatów w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wydaje się, że na taki stan rzeczy miała wpływ zapowiedź Ministerstwa Finansów, co do stabilizacji przepisów dotyczących rynku motoryzacyjnego oraz odwlekany w czasie proces wymiany aut firmowych (wysokie koszty wymiany wynikające ze stosunkowo niskich cen na rynku wtórnym, wywołanych dużą podażą aut importowanych). Wysoka dynamika sprzedaży usług leasingu pozwala na stałe zwiększanie udziału leasingu w finansowaniu sprzedaży pojazdów na rynku. Jest to możliwe dzięki ciągłemu rozszerzaniu zakresu oferowanych usług przez firmy leasingowe (m.in. wymiana opon, karty paliwowe, zarządzanie kosztami itp.), a także podnoszeniu jakości świadczonych usług. Na uwagę zasługuje również fakt, że już ponad 90 proc. dostawców z branży motoryzacyjnej oferuje usługi leasingu. Dobre wyniki osiągnięto także w leasingu ciągników siodłowych, naczep i przyczep, których wartość w minionym okresie wyniosła 2,2 mld zł., co stanowi 121 proc. wartości portfela zrealizowanego w I kwartale 2006 r.
Pomimo spadku udziału w portfelu firm leasingowych maszyn i urządzeń, grupa tych produktów rozwija się nadal bardzo dynamicznie. Na szczególna uwagę zasługuje tu dalszy wzrost udziału maszyn i urządzeń budowlanych ( z 21 % pod koniec ubr. do 29 % na koniec marca 2007). Tak dynamiczny wzrost jest wynikiem przede wszystkim dobrych rezultatów w branży budowlanej, gdzie produkcja budowlano-montażowa zrealizowana w okresie styczeń-marzec 2007 roku była o 51,1% wyższa niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Dobre wyniki odnotowano także na rynku nieruchomości, gdzie wartość wyleasingowanych obiektów wyniosła 704,7 mln zł, co stanowi prawie pięciokrotny wzrost w stosunku poziomu sprzedaży osiągniętej w I kwartale 2006 r.
Największy udział – 43 % – pośród wyleasingowanych w I kwartale 2007 r. nieruchomości budynki biurowe oraz obiekty handlowe i usługowe – 40 %. Na trzecim miejscu znajdują się obiekty przemysłowe 12 %. Hotele i obiekty rekreacyjne stanowią 5 % rynku nieruchomości.
Polski Barometr Leasingu
W marcu br. Leaseurope międzynarodowa organizacja zrzeszająca narodowe związki firm leasingowych z Europy po raz pierwszy opracowała, przy współpracy ze Związkiem Przedsiębiorstw Leasingowych, Polski Barometr Leasingu. Indeks ten pokazuje, jakie są oczekiwania polskich przedsiębiorstw leasingowych, co do poziomu spodziewanej koniunktury. W skali od 0 do 70 poziom polskiego indeksu wyniósł na koniec 2006 r.65 punktów, co plasuje go na drugim miejscu w Europie (po krajach Basenu Morza Śródziemnego). Polskie firmy leasingowe lepiej niż w innych krajach europejskich oceniają warunki makroekonomiczne (58 punktów w skali 90 stopniowej; dla porównania średnio w krajach Europy Środkowo-Wschodniej indeks ten wynosi 55, a średnio w Europie 33) oraz warunki funkcjonowania branży leasingowej (79 punktów w skali 90 stopniowej; dla porównania średnio w krajach Europy Środkowo-Wschodniej indeks ten wynosi 59, a średnio w Europie 43). Polskie firmy leasingowe mają wysokie oczekiwania, co do poziomu obrotów w swoich firmach i wartości zawieranych kontraktów (po 75 punktów w skali 90 punktowej). Wydaje się, iż wynika to z faktu ponoszenia przez nie, w ostatnich okresach, dużych nakładów inwestycyjnych ukierunkowanych na modernizację i dynamiczny rozwój firmy dostosowany do wzrastającego z roku na rok popytu na usługi leasingu. Wysokie nakłady inwestycyjne powodują odroczenie w czasie realizacji zysków, zatem nieco słabsze oczekiwania występują w firmach, co do poziomu możliwych do osiągnięcia wyników finansowych (42 punkty w skali 90 stopniowej), natomiast zaobserwowane w ostatnim czasie zjawisko ograniczonych zasobów wykwalifikowanych pracowników leasingowych powoduje kształtowanie się ostatniego z indeksów szczegółowych dotyczącego pracowników na poziomie 38 w skali 90 stopniowej.