Poczta zeskanuje list polecony i dostarczy do eSkrzynki

Ministerstwo Cyfryzacji wspólnie z Pocztą Polską uruchomiły dziś nową usługę – polecony z eSkrzynki. Umożliwia ona odczytywanie listów poleconych bez wychodzenia z domu. Skan korespondencji zostanie dostarczony przez pocztę do elektronicznej skrzynki odbiorcy.

Bank Pocztowy

Usługa jest dla chętnych – resort zapewnia, że bez zgody odbiorcy nie będzie możliwe otwarcie koperty i zeskanowanie listu. Żeby otrzymywać korespondencję w wersji elektronicznej trzeba będzie o to wystąpić. Ministerstwo zapewnia też, że listy będą przesyłane bezpiecznie, z zachowaniem tajemnicy korespondencji.

– To projekt, nad wdrożeniem którego pracowaliśmy od dawna. Obecna sytuacja przyspieszyła tylko jego realizację – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – To kolejny dowód na to, że w czasie, w jakim się znaleźliśmy – cyfryzacja jest naszym sprzymierzeńcem. To także kolejny powód, dla którego warto założyć profil zaufany – dodaje szef MC.

W wersji elektronicznej będzie można otrzymać tylko korespondencję, czyli listy. Tą drogą nie dotrą do odbiorcy pisma z sądów, prokuratur, organów ścigania, czy komorników sądowych. Po nie nadal trzeba udać się na pocztę. Elektronicznie będzie można otrzymać na przykład list z urzędu gminy, spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej i wiele innych.

Aby odczytywać elektronicznie listy potrzebny będzie profil zaufany. Następnie na stronie www.gov.pl trzeba będzie utworzyć eSkrzynkę. Usługa jest bezpłatna, a samo wypełnienie formularza nie powinno nastręczać trudności.

Jak to będzie wyglądało w praktyce? W eSkrzynce odbiorca znajdzie zeskanowaną kopertę oraz jej zawartość. Dodatkowo, po miesiącu od zeskanowania przesyłka trafi do odbiorcy w swojej oryginalnej, papierowej formie (bez awizo, nie trzeba będzie iść po nią na pocztę).

Od kiedy będzie liczony czas doręczenia przesyłki do adresata? Datą doręczenia przesyłki jest dzień, w którym odbiorca odbierze plik z eSkrzynki. Jeśli tego nie zrobi, za datę skutecznego doręczenia uznany zostanie dzień zwrotu przesyłki. To dwa tygodnie od dnia następnego od zamieszczenia dokumentu w eSkrzynce.

Jak podaje Ministerstwo Cyfryzacji, usługa w opublikowanej dziś formule to rozwiązanie na czas pandemii i wychodzenia z najostrzejszych obostrzeń. Będzie dostępna do 30 września 2020 r.