„Opracowane przez Komisję Nadzoru Finansowego (KNF) zasady reklamowania funduszy inwestycyjnych weszły w życie na początku lipca. Uchwała KNF zobowiązała fundusze, by rzetelnie informowały o osiąganych zyskach i ryzyku. W każdej reklamie, w której jest mowa o możliwym zarobku, fundusz musi m.in. ostrzec, że nie gwarantuje realizacji założonego zysku, a uczestnik musi liczyć się z możliwością utraty części wpłaconych pieniędzy.” – informuje „Gazeta”.
„Przedstawiciele funduszy zgodnie uważają, że są dyskryminowani względem banków […]. A przecież niektóre reklamy banków też zawierają niedopowiedzenia (np. podawane jest najniższe możliwe oprocentowanie, dostępne tylko dla nielicznej grupy klientów). Za ujednoliceniem zasad jest KNF, która niedawno skierowała do Komisji Nadzoru Bankowego kontrolującej banki uchwałę-apel o przyglądanie się bankowym reklamom. Jednak wygląda na to, że na razie nie ma co liczyć na objęcie reklam banków tak daleko idącymi ograniczeniami jak te, które dotyczą funduszy.” – czytamy w „Gazecie”.
„W uzyskanym przez ‚Gazetę’ stanowisku Generalny Inspektorat Nadzoru Bankowego – ciało wykonawcze KNB – przypomina, że jego celem jest głównie zapewnienie bezpieczeństwa pieniędzy klientów banków. ‚Poza zakresem kompetencji KNB pozostają np. ochrona konkurencji na rynku bankowym, poziom koncentracji albo ochrona praw konsumentów’ – pisze GINB. I dodaje, że nadzór bankowy w odróżnieniu od KNF nie ma w swych celach ‚zapewnienia ochrony interesów uczestników rynku’. Z pisma wynika, że KNB mogłaby zalecić konkretnemu bankowi ‚zaniechanie określonych form reklam’, jeśli służyłoby to realizacji celów nadzoru bankowego, czyli ochronie pieniędzy klientów […].” – czytamy w „Gazecie Wyborczej”.
W czerwcu KNF zakazała ukazywania się reklam kilku najbardziej agresywnych funduszy. Komisja uznała, że reklamy mogą wprowadzać klientów w błąd. Jednocześnie nakazała towarzystwom BZ WBK AIB, Millennium i Union Investment opublikować stosowne sprostowanie. Zakaz dotyczył reklam funduszy: Arka BZ WBK Zrównoważony FIO, Millennium FIO Akcji i UniKorona Zrównoważonego FIO.
Więcej na temat w dzisiejszym wydaniu „Gazety Wyborczej”.