Czy podawanie swoich prywatnych danych w mediach społecznościowych naprawdę jest konieczne?

Facebook, Twitter i Google od dawna manipulują użytkownikami w zakresie udostępniania kontaktów telefonicznych i e-mailowych bez wyjaśniania, na co tak naprawdę wyrażana jest przez nas zgoda.

FILE PHOTO: Facebook logo is reflected in glasses in this picture illustration taken April 1, 2019. REUTERS/Akhtar Soomro/File Photo

Projekt otrzymał dotąd wsparcie od takich firm technologicznych, jak Microsoft, Mozilla i Common Sense.

Amerykańskich ustawodawców szczególnie zbulwersował fakt, że na przykład, aby korzystać z komunikatora Facebook Messenger – użytkownicy, niezależnie od wieku, proszeni są o zgodę na dostęp aplikacji do ich terminarza i dotyka to także osób poniżej 13 roku życia.

Cel wprowadzenia nowych regulacji prawnych jest jasny: zastosować nieco transparentności do sfery, która ciągle pozostaje bardzo nieprzejrzysta i zagwarantować, że konsumenci będą mogli dokonywać bardziej świadomych wyborów dotyczących tego, jak i kiedy udostępniać swoje dane osobowe” -mówi przedstawiciel Bitdefender. (https://bitdefender.pl )

Ustawa zaproponowana przez amerykańskich senatorów, ukróciłaby niemoralne metody gromadzenia danych przez duże platformy internetowe, zakazując „oszukańczych praktyk”, które manipulując użytkownikami i skłaniają ich do ujawniania danych osobowych lub prowadzą do całkowitej utraty prywatności .

Duże platformy internetowe będą musiały być bardziej przejrzyste w zakresie wszystkich strategii dotyczących klientów. Projekt otrzymał dotąd wsparcie od takich firm technologicznych, jak Microsoft, Mozilla i Common Sense.

„Każda polityka prywatności, dotycząca wyrażania zgody [m.in. na przetwarzanie danych osobowych – red.], jest osłabiona przez obecność «ciemnych wzorców»” – powiedział senator Fischer. „Stosowane manipulacyjne interfejsy użytkownika celowo ograniczają zrozumienie przekazu i podważają sens wyboru dokonanego przez konsumenta”.

W przygotowaniu są jeszcze trzy projekty ustaw, które mają się koncentrować na przejrzystości informacji i sposobie, w jaki firmy zarabiają miliardy na danych swoich klientów.

Odpowiedzialność za wdrożenie ustawy spadłaby na Federalną Komisję Handlu.

Źródło: Marken