Podpis urzędowy umożliwi e-mailowy kontakt z urzędem

– Nowelizacja pozwoli urzędom i przedsiębiorcom na lepsze dostosowanie rodzajów i ceny elektronicznych narzędzi do podpisywania i uwierzytelniania – tłumaczy wiceminister gospodarki Adama Szejnfeld.

Z kolei Anna Lewandowska z Urzędu Komunikacji Elektronicznej twierdzi, że przepisy ustawy o podpisie elektronicznym są niezrozumiałe dla przeciętnego odbiorcy. W Polsce podpis elektroniczny może posiadać jedynie osoba fizyczna.

Podpis urzędowy

Projekt przewiduje wprowadzenie podpisu urzędowego przeznaczonego do elektronicznych dokumentów identyfikacyjnych (eID). Będzie on wydawany przez urzędy administracji publicznej w celu umożliwienia elektronicznego kontaktu z obywatelem. – Głównym ograniczeniem dla podpisu elektronicznego nie jest legislacja, lecz niski poziom dostępności usług publicznych drogą elektroniczną. To będzie się zmieniać z czasem – twierdzi Adam Szejnfeld, wiceminister gospodarki.

– Dzięki identyfikatorowi wydanemu przez urząd osoba fizyczna będzie mogła podpisać wszystkie dokumenty wysyłane do urzędu drogą elektroniczną – tłumaczy dr inż. Wacław Iszkowski, prezes Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.

– Nowe rozwiązania znajdą szersze zastosowanie, gdy podpis elektroniczny stanie się dostępny i będzie wydawany z dowodami osobistymi – twierdzi Grzegorz Szczechowiak, prezes zarządu firmy Madkom, specjalizującej się we wdrażaniu technologii podpisu elektronicznego.

Nowością ma być usługa elektronicznego datownika, który będzie wskazywał obowiązujący urzędowy czas w Polsce.

Podpis osób prawnych

Resort chce także wprowadzić elektroniczny podpis osób prawnych. Ma być to rozwiązanie pośrednie pomiędzy bezpiecznym podpisem kwalifikowanym, który wymaga uzyskania certyfikatu, a zwykłym podpisem elektronicznym, służącym tylko potwierdzeniu tożsamości. – Możliwość stosowania elektronicznej pieczęci podmiotów publicznych i gospodarczych stanie się dużym ułatwieniem dla osób prawnych – mówi Wacław Iszkowski.

– Umożliwi to stosowanie podpisów opartych o kwalifikowany, jak również zwykły certyfikat oraz składanych za pomocą lub bez pomocy bezpiecznego urządzenia do składania podpisu elektronicznego – tłumaczy Adam Szejnfeld.

Jakim zmianom mają ulec przepisy o uznawaniu certyfikatów zagranicznych z Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz z krajów trzecich ? Czym są tzw. foldery obywatelskie ? Dlaczego w Polsce funkcjonuje jedynie podpis elektroniczny zwykły i kwalifikowany?

Więcej: Gazeta Prawna 23.07.2008 (143) – str.16