X jubileuszowa edycja Konkursu BANRISK – the Stanford Game, organizowana przez Warszawski Instytut Bankowości z wykorzystaniem gry symulacyjnej, osiągnęła półmetek. Do końca pozostały jeszcze cztery decyzje, z których każda może mieć decydujące znaczenie na finalną wartość akcji wirtualnych banków na symulowanej giełdzie w kwietniu, kiedy planowane jest uroczyste zakończenie.
W grze uczestniczy łącznie 15 zespołów: 12 bankowych i 3 studenckie. Reprezentację bankową stanowią: po dwa zespoły z: Banku Gospodarstwa Krajowego (TransBank i PrimeBank), Banku Ochrony Środowiska SA (VasabiBank i ECO Team), BRE Banku SA (BRESquad i BREndNewBank), ING Banku Śląskiego SA (OrangeExpress i HighFlyers) oraz po jednym zespole z: Alior Banku SA (A-Team), Banku Gospodarki Żywnościowej SA (3ABank), PKO Banku Polskiego SA (MasterBank), Santander Consumer Banku SA (NoRiskNoFun). Dzięki dofinansowaniu projektu przez Narodowy Bank Polski, trzy zespoły studenckie mogą uczestniczyć w Konkursie bezpłatnie: AKASA Bank z Uniwersytetu Warszawskiego, Merton z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i SIMONbank z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Zespoły stanowią zarządy wirtualnych banków funkcjonujących w zmiennym środowisku. W grze podejmują łącznie 8 punktowanych decyzji taktycznych, które wpływają na długoterminowe tempo wzrostu i dochodowość. Każda decyzja odpowiada kwartałowi w zarządzaniu rzeczywistym bankiem komercyjnym.
Dotychczasowy przebieg gry jeden z Mentorów Konkursu opiekujących się zespołami, pan Andrzej Jakubaszek, komentuje następująco:
„Scenariusz makroekonomiczny i rynkowy do tej pory nie powinien był sprawiać zarządzającym bankami dużych problemów. A jednak nie wszystkim zespołom udało się poprawić początkową cenę akcji. Po czterech decyzjach najlepiej sobie radzi zespół TransBank z Banku Gospodarstwa Krajowego, którego akcje notowane są na poziomie powyżej 142$. Na miejscu drugim znajduje się 3ABank z Banku BGŻ SA z ceną akcji nieco powyżej 128$, natomiast miejsce trzecie zajmuje zespół NoRiskNoFun z Santander Consumer Bank SA, którego cena giełdowa nieznacznie ustępuje zespołowi 3ABank. Kolejność banków zmienia się z kwartału na kwartał i wciąż nie wiadomo, czy aktualni liderzy mogą się czuć pewni swoich pozycji.
W pierwszej decyzji uczestnicy zetknęli się z wyjątkowo sprzyjającymi warunkami. Wzrosły rynkowe stopy procentowe wszystkich kredytów, czemu towarzyszył wzrost wartości rynkowej obligacji. Wydaje się, że początkowa sytuacja, komfortowa dla wypracowania wysokich zysków, uśpiła czujność niektórych zespołów i w momencie, gdy oprocentowanie kredytów zaczęło silnie spadać, a ponadto traciły na wartości portfele papierów wartościowych, nie podjęły one środków zaradczych. W efekcie ten, kto nie ograniczył kosztów i nie szukał dodatkowych źródeł przychodów z prowizji za usługi bankowe, miał niższe zyski i niższe ceny akcji. Wiele zespołów nagminnie ograniczało wypłaty dywidend. Inni hamowali udzielanie kredytów. W tym okresie były również okazje do powiększenia swoich kapitałów poprzez emisję obligacji kapitałowych – jednak nie wszyscy się na to decydowali.
Sytuacja nie uległa zmianie w trzecim kwartale, w którym panował kompletny zastój. W zespołach, które nadal nie próbowały szukać zwiększenia przychodów pozaodsetkowych, utrwaliły się negatywne tendencje. W kwartale czwartym nastąpiło odwrócenie spadkowego trendu, ale wzrosły również koszty źródeł finansowania. Wiele zespołów było nieprzygotowanych na droższe finansowanie. Stąd też jednemu zespołowi przytrafiło się skorzystanie z pomocy banku centralnego. Inni skutecznie powiększyli poziom dochodów odsetkowych netto.
Gra toczy się dalej. Nie wiadomo, jakie zmiany czekają uczestników. Trzeba jednak przyznać, że jubileuszowa edycja przynosi sporo niespodzianek.”
Partnerzy projektu: Związek Banków Polskich, Biuro Informacji Kredytowej, Miesięcznik Finansowy BANK, aleBank.pl, prnews.pl, Bankier.pl, Bs.net. Projekt jest dofinansowany przez Narodowy Bank Polski.
Organizator: Warszawski Instytut Bankowości, www.banrisk.wib.org.pl
Więcej informacji: Urszula Szulc, tel. 22 826 99 24
Źródło: PR News