Podsumowanie roku SOFORT AG

Lider na rynku bezpośrednich przelewów bankowych w Niemczech i w Austrii , SOFORT AG, zwiększył obroty o 30%. Równolegle firma startuje z reklamową kampanią telewizyjną.

Założony w Gauting blisko Monachium dostawca usług płatniczych SOFORT AG oferujący produkty do dokonywania bezpiecznych zakupów przez Internet, kontynuuje swój bardzo dynamiczny rozwój – w 2013 roku osiągnął bardzo dobre wyniki, a i w przyszłości spodziewa się ponadprzeciętnych wyników. W roku finansowym 2013 dochód ze sprzedaży wzrósł o 30% r/r do około 19 milionów euro, z czego zysk EBIT wzrósł o 7% do ponad 10% w tym samym okresie. Obrót zewnętrzny transakcji e-commerce przeprowadzonych przez SOFORT AG osiągnął 2,4 mld Euro.

Usługa SOFORT Banking miała największy udział w silnym wzroście firmy. W 2013 roku wiodący system bezpośrednich transferów był w stanie zwiększyć wielkość transakcji o 32% w porównaniu do 2012 roku. „Jesteśmy bardzo zadowoleni z tempa rozwoju firmy i jej produktów, ale na pewno w chwili obecnej nie zamierzamy spocząć na laurach. Naszym celem jest dalsza realizacja naszej wizji i stanie się numerem trzy w Europie zaraz za PayPal oraz kartami kredytowymi pod względem wybieranej metody płatności”, komentuje
dr Gerrit Seidel, CEO SOFORT AG. W sumie spółka chce osiągnąć obroty przekraczające
80 milionów euro w ciągu pięciu następnych lat. W chwili obecnej firma zatrudnia
150 pracowników, ale planuje już poszerzanie zespołu.

Seidel liczy na jeszcze większy wzrost dzięki inwestycjom w działania reklamowe, póki co na terenie Niemiec. „Start kampanii telewizyjnej w pierwszym kwartale 2014 roku będzie dobrze wspierać dalszy rozwój naszej platform płatności. Będziemy więc bardziej koncentrować się na kliencie końcowym, któremu zależy na posiadaniu możliwości dokonywania szybkich
i bezpiecznych zakupów w Internecie”
, dodaje Seidel. SOFORT AG jest pierwszym dostawcą systemu płatności online w Niemczech, który zdecydował się na szeroko zakrojone działania marketingowe w telewizji.

Polska istotna dla wzrostów SOFORT


2013 rok był również bardzo udany dla SOFORT na polskim rynku. W tym czasie firmie udało się podpisać wiele istotnych umów o współpracy m.in. z Eurolot.pl (również w Niemczech, Austrii i Holandii), Butyk.pl, Pyszne.pl i Redcoon.pl. W przypadku Redcoon.pl wprowadzenie metody płatności SOFORT Banking na polski rynek w 2013 roku jest przykładem poszerzenia udanej współpracy pomiędzy obiema firmami na innych rynkach, na których sklep operuje (m.in. Niemcy, Austria, Holandia, Włochy, Belgia czy Hiszpania). Ponadto SOFORT rozpoczął kooperację z InPost – Inpay24, w zakresie dostarczania usług dla płatności InPay24. Również z usług SOFORT zaczęły korzystać platformy sklepowe, takie jak: KQS, Shoplo, Cstore. Dzięki znacznemu poszerzaniu dostępności SOFORT Banking w Polsce oraz popularyzacji tej niezależnej metody płatności, spółce tylko na rynku polskim w 2013 roku udało się zwiększyć transakcje o 200% r/r. W Polsce SOFORT angażuje się także w rozwój rynku i wydarzenia branżowe. W tym czasie firma była partnerem Shopcamp – cyklu spotkań branży e-commmerce, a jej przedstawiciele także czynnie brali udział w Targach e-Handlu, e-Travel Forum oraz targach Retail Show.

Dodatkowy czynnik rozwoju: Ekspansja w Europie Środkowo-Wschodniej


SOFORT AG funkcjonuje obecnie na 10 europejskich rynkach. W obecnym roku firma planuje wejście do kilku państw Europy środkowowschodniej. Przykładowo, jeszcze w I kwartale 2014 roku oferta SOFORT będzie dostępna już na Węgrzech. Następne mają być Czechy
i Słowacja.

Ponadto firmie udało się w ostatnim czasie pozyskać licznych ważnych klientów, takich jak Deutsche Bahn, Sony czy Accor Hotels. SOFORT zmienia również panujące trendy
i z powodzeniem współpracuje z przedstawicielami sektora bankowego. Między innymi są to już Deutsche Kreditbank AG (DKB), Raiffeisen Bankengruppe w Austrii (RBG), a także z Banca Sella Group we Włoszech.

Najnowsze badania, na przykład „Payment im E-Commerce – Der Internetzahlungsverkehr aus Sicht der Händler und der Verbraucher (IZ 2013)” [Płatności w e-commerce – transakcje internetowe z punktu widzenia kupców i konsumentów (IZ 2013)] przeprowadziło
e-Commerce-Center w Köln (ECC), potwierdziły trend w płatnościach online. Według nich, nowoczesne metody płatności internetowych, takie jak SOFORT Banking, zyskują kolejny grunt na niemieckojęzycznym rynku e-commerce. W porównaniu z 2012 rokiem, systemy transferów bezpośrednich wyraźnie zwiększyły swój zasięg i zyskały na popularności nie tylko wśród kupców, ale również wśród konsumentów. Prawie dwie trzecie (64,4%) z około 900 respondentów reprezentujących e-commerce z Niemiec korzysta z SOFORT Banking. System płatności SOFORT obecnie plasuje się na trzeciej pozycji za PayPal wśród metod płatności z góry.

Klarna i SOFORT AG: Fuzja wzmacnia pozycję w Europie


Kolejny strategiczny kamień milowy został również osiągnięty na początku 2014 roku:
12 lutego The Swedish Financial Supervisory Authority (SFSA) wydał zgodę na przejęcie SOFORT AG przez Klarna AB. Dzięki temu Klarna przejęła pakiet większościowy udziałów należący do Reimann Advisory. Reimanns Family Office tym samym mocno zaangażowało się w noworozwijającą się Klarna Group. W zakresie operacyjnym obydwie spółki pozostaną niezależne. Ich produkty i usługi będą również oferowane dokładnie tak jak wcześniej. Fuzja ma na celu umożliwienie obu firmom umacnianie swoich pozycji na rynku europejskim.

SOFORT AG