Pogorszenie nastrojów wśród przedsiębiorców

Jak wynika z badania BOG przeprowadzanego na zlecenie InfoMonitora, w odczuciu właścicieli firm i osób odpowiedzialnych za finanse w przedsiębiorstwach w ciągu ostatnich 3 miesięcy po raz kolejny spadło bezpieczeństwo w obrocie gospodarczym. Wskaźnik bezpieczeństwa w lipcu zmalał do poziomu 1,44 pkt i jest o 2,37 pkt niższy niż podczas pomiaru w marcu.

Na uwagę zasługuje fakt, że wskaźnik BOG wyraźnie obniżył się już  po raz trzeci z rzędu. Jeszcze rok temu wynosił 21 pkt. Z kolei od początku prowadzenia badania w listopadzie 2007 r. barometr spadł o ponad 24 punkty. Zdecydowanie najgorzej sytuację oceniają przedsiębiorcy indywidualni, a najlepiej dostawcy usług masowych.

– Badani deklarują nasilenie się problemu nieterminowego spłacania należności przez ich partnerów biznesowych. Już 35% ankietowanych firm deklaruje, że terminowe wpłaty nie przekraczają połowy należności – mówi Mariusz Hildebrand, prezes InfoMonitora. – Liczba przedsiębiorstw, które notują problemy z otrzymywaniem należności na czas wyraźnie rośnie już czwarty kwartał z rzędu. Dla porównania w sierpniu 2008 r. odsetek firm, które nie otrzymywały przynajmniej połowy wpłat w terminie wynosił 23% – dodaje.

Zdecydowanie najczęstszą  postawą przedsiębiorców w obliczu kryzysu jest redukcja kosztów prowadzenia działalności. Blisko dwie trzecie ogółu badanych (65%) deklaruje, że w ich firmie podejmowane są tego typu działania. Co trzeci (34%) spodziewa się lub już obserwuje ograniczenie inwestycji, co siódmy (15%) – redukcję zatrudnienia. Uwagę zwraca natomiast fakt, że występują duże różnice postaw w poszczególnych grupach firm. Wśród przedsiębiorców indywidualnych redukcję zatrudnienia przeprowadził lub planuje niemal co trzeci ankietowany, a wśród dostawców usług masowych działanie to deklaruje zaledwie 3% badanych.

Wśród przebadanych spółdzielni mieszkaniowych aż dwie trzecie (66%) zgłosiło problem zadłużenia lokatorów lub najemców lokali handlowo-usługowych, a w przypadku 21% zadłużenie dotyczy obu tych grup jednocześnie. Najczęściej (40%) średni czas zwłoki w płatnościach lokatorów wynosi ok. 2-3 miesięcy. W przypadku co piątego zadłużonego czas ten wynosi od 4 do 6 miesięcy.

Niemal co trzecia spółdzielnia mieszkaniowa (29%) korzysta z usług BIG. Warto zaznaczyć, że aż 86% z nich uznaje wpisanie dłużnika do Biura Informacji Gospodarczej za najbardziej skuteczną metodę egzekwowania należności. 14,5% spółdzielni korzystających z tej metody odzyskuje nawet do 95% należności, a niemal 50% notuje zwrot należności od 50-80%.

Bog Final
View more documents from press123.

Źródło: InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej