„Polacy coraz częściej słuchają Doradcy Finansowego”

Tylko w 2006 r. Xelion odnotował przyrost aktywów o 125 mln zł. Zdecydowana większość aktywów była ulokowana w funduszach inwestycyjnych, a tylko 5 proc. stanowiły lokaty

i depozyty. W marcu 2006 miesięczna sprzedaż wyniosła blisko 60 mln PLN.

Doradcom Xelion udało się dotrzeć do majętnych klientów, czyli zgodnie z definicją spółki takich, których oszczędności wynoszą przynajmniej 100 tys. zł. Średnia wartość aktywów powierzonych przez klientów wynosi obecnie ok. 150 tys. zł i jest dwa razy wyższa niż na początku ubiegłego roku.

„Przyjęcie strategii opartej na włoskim banku Xelion a zaadoptowanej w Polsce od początku 2005 roku przyniosło spodziewane rezultaty. Wzrosty odnotowywane w ostatnich miesiącach zawdzięczamy w dużym stopniu selektywnemu doborowi najlepszych Doradców Finansowych oraz wprowadzeniu w ubiegłym roku procesu doradczego i systemu „SmartBox”, który usprawnił obsługę Klientów.” – mówi Adam Niewiński.

Znacznie wzrosła wartość aktywów przypadających na jednego doradcę. Na początku 2004 r. każdy Doradca Finansowy Xelion odpowiadał średnio za 188 tys. zł, na początku 2005 r. – za 526 tys. zł, a na początku 2006 r. – już za 2,2 mln zł, czyli ponad dziesięć razy więcej niż w roku 2004.

Średni miesięczny przyrost aktywów na doradcę w pierwszym kwartale 2006 r. wyniósł 313 tys. zł. Pod tym względem Doradcy Finansowi Xelion zbliżają się do wskaźników uzyskiwanych przez zachodnioeuropejskich doradców finansowych. W ubiegłym roku doradcy włoskiego Banku Xelion odnotowali w przeliczeniu z euro na złotówki 453 tys. zł średniego przyrostu aktywów, a Banca Fideuram – 408 tys. zł.

„Utrzymanie dynamiki wzrostu aktywów gwarantuje nam zrealizowanie planu i osiągnięcie zysków operacyjnych w 2008 roku, Widzimy duży potencjał w segmencie który do tej pory obsługiwany był przez private banking i personal banking – model ten nie spełnia jednak oczekiwań wymagających Klientów co od lat widać w Europie a od niedawna także

w Polsce.” – komentuje wyniki prezes Niewiński.

W Xelion stale trwa rekrutacja nowych Doradców Finansowych. Pomimo bardzo ostrych kryteriów selekcji spółka planuje, że do końca tego roku będzie dla niej pracować ponad 250 doradców.

W strukturze przychodów polskiego Xelion dominują produkty inwestycyjne (94 proc.), co upodabnia tę spółkę do jej włoskiego odpowiednika (87 proc.) oraz do takich europejskich gigantów doradztwa finansowego jak MLP (80 proc.). Produkty bankowe stanowią w polskim Xelion 4 proc. przychodów, we włoskim – 9 proc., w MLP – 8 proc. Struktura taka cechuje też największe banki prywatne ze Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

„Przyszłością rynku doradców finansowych w Polsce jest pomoc w inwestowaniu, a my na tym rynku mamy największe doświadczenie. Bazujemy na ekspertyzie i bezpieczeństwie Grupy UniCredit, co daje nam dodatkowe zaufanie ze strony nowych Doradców i Klientów. Od początku domeną Xelion jest planowanie finansowe i strukturyzowanie oszczędności, dlatego właśnie potrzebujemy najlepszych profesjonalistów potrafiących pracować

z Klientami przez lata – w czasie hossy i bessy, na rynku krajowym i międzynarodowym. Doradcom Finansowym Xelion bliżej w związku z tym do doradców private czy personal banking niż do jakichkolwiek pośredników czy doradców kredytowych” – mówi Tomasz Marszałł, Dyrektor Marketingu Xelion. Doradcy Finansowi.

W ciągu ostatnich dwóch lat wyraźnie zmieniała się struktura portfeli klientów Xelion, którzy dzięki umiejętnej dywersyfikacji przy relatywnie niewielkim wzroście ryzyka zwiększyli rentowność posiadanych oszczędności. Jeszcze w grudniu 2004 r. depozyty oraz inwestycje w fundusze pieniężne lub obligacyjne miały ponad 80-procentowy udział w aktywach klientów. Obecnie ich udział zmniejszył się do 32% na rzecz inwestycji o zrównoważonym i podwyższonym ryzyku.

„Przejście od inwestycji bardziej bezpiecznych, jak fundusze pieniężne i obligacyjne, do bardziej zyskownych, ale też obarczonych większym ryzykiem, spowodowane było przede wszystkim koncentracją Doradców Finansowych Xelion na pomocy w zarządzaniu oszczędnościami w dłuższym horyzoncie czasu, a nie na jednorazowej sprzedaży. Wprowadzenie funduszy zagranicznych do naszej oferty pozwoliło na lepszą dywersyfikację inwestycji naszych Klientów .” – mówi Maciej Pieczkowski, Dyrektor Departamentu Rozwoju Produktów i Marketingu Xelion. Doradcy Finansowi.

„Jednak najważniejszymi czynnikami wpływającymi na nasz rozwój są jakość i liczba Doradców Finansowych. Udostępniliśmy im konkurencyjną ofertę, daliśmy światowej klasy narzędzia, wynagradzamy ich za wartość zgromadzonych przez nich aktywów. Ten model się sprawdza – Doradcy zarabiają znacznie lepiej niż poprzednich miejscach pracy, chętniej do nas przychodzą, a Klienci są zadowoleni, ponieważ w końcu komuś zależy na tym by podejmowali dobre decyzje finansowe” – dodaje Marszałł.

Firma Xelion. Doradcy Finansowi powstała w 2003 r. z inicjatywy Banku UniCredito Italiano S.p.A – właściciela UniCredit Xelion Banca we Włoszech oraz Banku Pekao S.A. i Banku BPH S.A. Xelion poprzez sieć 160 mobilnych Doradców Finansowych oferuje produkty inwestycyjne, transakcyjne, ubezpieczeniowe i kredytowe 12 instytucji finansowych. Xelion jako jedyna firma doradztwa finansowego udostępnia swoim klientom konto, przez które można m.in. dokonywać przelewów i śledzić aktualną wysokość aktywów ulokowanych w produktach inwestycyjnych. Klient posiada dostęp do konta i wszystkich produktów poprzez Internet, Call Center oraz swojego osobistego Doradcę. Doradcy Finansowi Xelion spotykają się z klientami w dowolnym miejscu i czasie; również w weekendy. Doradcy są wspierani przez pierwszy w Polsce elektroniczny system klasy CRM, który pomaga dobrać klientowi odpowiednie produkty i kontrolować zainwestowane oszczędności. Firma kieruje swoją ofertę do klientów zamożnych, czyli posiadających przynajmniej 100 tys. zł płynnych aktywów. Według szacunków Xelion takich osób jest w Polsce ok. 500 tys., a ich liczba rośnie o ok. 10-15% rocznie.