Polacy kochają płatnicze innowacje

Czwartkowa rynkowa premiera płatności mobilnych Visa w ofercie mBanku to zapowiedź serii nowości, które wkrótce pojawią się w ofertach banków. Można spodziewać się, że m-płatności powtórzą sukces kart zbliżeniowych. Polacy są otwarci na nowe technologie w finansach – taki wniosek płynie z porównania międzynarodowych preferencji finansowych. Wkrótce okaże się, czy ten entuzjazm to tylko deklaracje, czy może solidna podstawa technologicznego skoku w płatnościach.

Opublikowane w tym tygodniu wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie firmy MasterCard wskazują na interesującą zależność – w korzystaniu z najnowszych technologii przodują gospodarki wschodzące. Grupa użytkowników płatności mobilnych i zbliżeniowych jest najliczniejsza w Turcji i Rosji. Klienci z tych krajów także optymistycznie postrzegają przyszłość nowych instrumentów płatniczych, spodziewając się ich powszechnego wykorzystania.

Badania MasterCard nie obejmowały Polski, lecz lukę tę wypełnia raport opublikowany przez jednego z globalnych graczy na rynku przetwarzania płatności kartowych, firmę First Data. Badaniem objęto mieszkańców Niemiec, Polski, Wielkiej Brytanii i Irlandii, Australii i krajów Bliskiego Wschodu. W porównawczym studium preferencji płatniczych Polacy wielokrotnie wyróżnili się spośród innych nacji:

Działające już w Polsce systemy płatności mobilnych rozwijają się prężnie, ale wciąż stanowią margines rynku. Jeśli wierzyć wynikom badań, to Polacy pokładają duże nadzieje w ewolucji m-płatności, spodziewając się wygody i szybkości oraz dodatkowych korzyści, których nie dają obecnie dostępne instrumenty płatnicze. Oby ten entuzjazm nie zanikł w obliczu chaosu rynkowej walki na standardy – nieuniknionej w sytuacji, gdy o mobilne portfele klientów konkurować będą instytucje płatnicze, banki i organizacje kartowe.

Michał Kisiel
m.kisiel@bankier.pl

Źródło: Bankier.pl