Polacy liczą na poprawę indeksów giełdowych i chcą płacić kartami

Z badania przeprowadzonego przez instytut MillwardBrown SMG/KRC w grudniu 2009 roku, na zlecenie MasterCard wynika, że recepta na optymizm jest prosta – być młodym, wykształconym i mieszkać w dużym mieście. Najbardziej optymistyczne nastawienie do najbliższej przyszłości mają osoby młode – wskaźnik MasterIndex wyniósł odpowiednio 59 ( na skali od 0 do 100) – dla osób w wieku 18 – 24 oraz 51 – dla Polaków w wieku między 25, a 34 rokiem życia.

Poziom optymizmu wzrasta wraz z poziomem wykształcenia – najbardziej optymistyczne oczekiwania względem przyszłości mają osoby z wyższym wykształceniem (wskaźnik 56). Istotne okazuje się być też miejsce zamieszkania – w lepszych barwach przyszłość widzą osoby żyjące w dużych, liczących ponad 500 tysięcy mieszkańców, miastach (wskaźnik 59).

Dane na temat nastrojów wśród polskich konsumentów, jakich dostarcza badanie MasterIndex,
to dla MasterCard wiedza bezcenna. Dzięki niej możemy śledzić trendy i nastroje konsumenckie oraz szybciej i celniej reagować na potrzeby użytkowników kart płatniczych. Co się z tym wiąże – naszą wiedzą zebraną z 25 rynków możemy też wspierać naszych partnerów biznesowych – banki, centra rozliczeniowo-transakcyjne i sprzedawców w przygotowywaniu ofert szytych na miarę potrzeb konsumentów. Wierzę, że to badanie, w połączeniu z takimi narzędziami jak na przykład MasterCard® Pay
Pass™ będzie dla nas w Polsce skutecznym orężem w wojnie o zdetronizowanie gotówki.” – powiedział Paweł Rychliński, dyrektor generalny Przedstawicielstwa MasterCard Europe
w Polsce.

Wyniki potwierdzają też, że mimo stosunkowo stabilnej sytuacji Polski na tle innych państw Europy, Polacy do przyszłości podchodzą pesymistycznie, co potwierdza wskaźnik główny na poziomie 43, co stawia nas na 24. przedostatnim miejscu, tuż przed Japonią.

Optymistyczny jak … mężczyzna


Z odpowiedzi na pytania odnośnie perspektyw poprawy sytuacji w takich obszarach jak praca, sytuacja gospodarcza, dochody osobiste, giełda czy jakość życia wynika, że bardziej optymistycznie na przyszłość patrzą mężczyźni. Są oni szczególnie dobrze nastawieni do przyszłości, zwłaszcza jeśli chodzi o ocenę sytuacji gospodarczej i wskaźników giełdowych (wartości wskaźnika wyniosły 52
i 58, podczas gdy dla kobiet – odpowiednio 40 i 50).

Co Polacy myślą o pracy


Z badania wynika, że obawa o utratę pracy to nadal największe zmartwienie Polaków. Najbardziej optymistycznie o przyszłości rynku pracy myślą ludzie młodzi (wartość wskaźnika 46), z wyższym wykształceniem (47) i mieszkający w dużych miastach (48). Najczarniejsze scenariusze dotyczące zatrudnienia to z kolei domena osób w wieku przedemerytalnym (45 – 59 lat) – w tej grupie wskaźnik wyniósł zaledwie 19.

o gospodarce


Odpowiadając na pytanie dotyczące zmian w sytuacji gospodarczej Polski respondenci spolaryzowali się zwłaszcza pod względem płci i miejsca zamieszkania. Okazuje się, że najbardziej optymistycznie do przyszłości polskiej gospodarki podchodzą mężczyźni (wskaźnik 52 vs. 40 – wskaźnik dla kobiet) oraz mieszkańcy największych miast (wskaźnik 66 vs.37 dla mieszkańców wsi).

o kartach płatniczych


W badaniu zapytano Polaków o to jakie cechy, czy czynniki wpływają na ich wybór odnośnie kart płatniczych. Odpowiedzi okazały się być bardzo racjonalne. Dla 9 na 10 badanych (91%) ważne jest wsparcie banku w przypadku utraty lub kradzieży karty. Istotne są też koszty wyrobienia i korzystania z karty – jako ważne wymieniło je w sumie 87% badanych. Na kolejnych miejscach znalazły się: dostęp do bezpłatnych wypłat z bankomatów oraz sam bank – wydawca karty. Z kolei na pytanie o to z jakich dodatkowych programów, promocji powiązanych z kartą płatniczą korzystali i chcieliby korzystać Polacy jako najbardziej pożądane wymieniali programy rabatowe, z których chce korzystać co drugi badany (53%), zwrot kosztów obsługi karty (50% wskazań) oraz multipartnerskie programy lojalnościowe (46%).

i ich akceptacji


Mimo, że gotówka jest stale podstawowym sposobem płatności Polaków (71 % wskazań) mamy sporą grupę miłośników płatności kartowych. W przypadku płatności za zakupy o wartości do 50 złotych już 23% Polaków jako preferowany sposób wskazuje kartę płatniczą, a w przypadku większych zakupów na kartę jako podstawowe narzędzie płatności wskazuje nawet 44% badanych. Na pytanie odnośnie zachowań w sytuacji braku możliwości zapłaty za zakupy kartą co piąty badany (18%) odpowiadał, że rezygnuje z zakupów i szuka sklepu lub punktu usługowego, w którym będzie mógł kartą zapłacić. Także co piąty respondent (21%) stwierdził, że nie spotyka się z takimi problemami, bo wybiera te miejsca, w których po prostu może zawsze zapłacić kartą. Z brakiem akceptacji kart kojarzą się badanym szczególnie małe sklepy osiedlowe i bazary (34% wskazań), a także czasem hipermarkety i duże sklepy (aż 15%, w tym głównie Biedronka, na którą wskazywał co dziesiąty badany – 9%).

Źródło: MasterCard