Polacy mało wiedzą o III filarze emerytalnym

Ponad 70 proc. Polaków twierdzi, że nie ma żadnej wiedzy o instrumentach finansowych dedykowanych oszczędzaniu na emeryturę lub, że ma jedynie podstawową wiedzę w tym zakresie. Jednocześnie ponad połowa badanych przyznaje, że chciałaby wiedzieć na ten temat więcej.

Polacy posiadają niewielką wiedzę na temat produktów finansowych przeznaczonych do oszczędzania na emeryturę. Jak wynika z raportu „Słabe filary polskiej emerytury” przygotowanego przez On Board PR Ecco Network na podstawie badań Instytutu Badania Opinii Homo Homimi, 37 proc. Polaków twierdzi, że nie ma żadnej wiedzy o instrumentach emerytalnych, a kolejne 34 proc. uważa, że ma jedynie podstawową wiedzę w tym zakresie. Jednak ponad połowa badanych przyznaje, że chciałaby wiedzieć więcej na ten temat.

– Ograniczona wiedza na temat produktów emerytalnych jest jednym z czynników wpływających na brak zaufania do instytucji finansowych oraz niechęć do powierzania im środków na zabezpieczenie naszej przyszłości – komentuje Katarzyna Szczypek z On Board PR Ecco Network.

Porównując wyniki tegorocznego badania z poprzednimi prezentowanymi dwa lata temu w raporcie On Board PR Ecco Network „Emerytura po polsku”, można zauważyć, że spada liczba osób dysponujących wystarczającą wiedzą na temat produktów emerytalnych i mechanizmów ich działania. Wzrósł natomiast odsetek osób chętnych do pogłębienia swojej wiedzy na temat dostępnych form oszczędzania na emeryturę. W badaniu realizowanym dwa lata temu, aż 44 proc. respondentów oceniało swoją wiedzę, jako wystarczającą, a niemal 43 proc. uznało, że chciałoby wiedzieć więcej na ten temat. Obecnie odsetek ten wynosi ponad 60 proc.

Gdzie Polacy szukają informacji o produktach?

Polacy najchętniej szukają wiedzy o produktach emerytalnych na własną rękę, wykorzystując do tego dostępne źródła informacji. Najbardziej popularnym i najczęściej wykorzystywanym narzędziem jest Internet. 44 proc. Polaków czerpie z niego informacje na temat możliwości oszczędzania na emeryturę. Najchętniej korzystamy ze stron instytucji finansowych (23 proc.) i forów internetowych (12 proc.). Zaglądamy również na portale branżowe. Co dziesiąty z badanych wiedzę na temat produktów emerytalnych czerpie również z mediów tradycyjnych, takich jak prasa, radio i TV. Aż 14 proc. Polaków przyznaje, że wcale nie szuka informacji o emerytalnych produktach finansowych. Tylko 8 proc. respondentów poszukuje fachowej informacji bezpośrednio u doradcy finansowego, a jedynie 4 proc. badanych udaje się po informację bezpośrednio do placówek oferujących takie produkty.

Do kogo zwracamy się o poradę?

Blisko jedna trzecia Polaków twierdzi, że nie ufa nikomu lub nie potrzebuje pomocy w kwestii wyboru produktu finansowego dla siebie. Ale jeśli już szukamy fachowej porady przy wyborze produktu dedykowanego do oszczędzania na emeryturę to w pierwszej kolejności skorzystalibyśmy z pomocy doradców finansowych, ponieważ to właśnie ich opinie uznajemy za najbardziej wiarygodne – 27 proc. wskazań. Na drugim miejscu znajdują się członkowie rodziny (15 proc.).  Przedstawicielom banku ufa niewiele mniej badanych, bo 14 proc. Natomiast za mało wiarygodne Polacy uznają porady przedstawicieli domów maklerskich oraz towarzystw ubezpieczeniowych.
 

Źródło: On Board PR Ecco Network