Polacy najczęściej oszczędzają na zakup albo remont domu lub mieszkania

Realizacja wielu planów wymaga wcześniejszego przygotowania finansowego. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: oszczędny jak Polak” wynika, że już 43 proc. ankietowanych oszczędza obecnie z myślą o sprecyzowanym celu. Wśród nich jest najwięcej 18-29 latków (57 proc.) i osób z najwyższymi dochodami od 7000 zł netto w górę (63 proc.). Po przeciwnej stronie znalazło się 57 proc. Polaków, którzy nie oszczędzają na określony cel. W tej grupie dominują osoby po 70 roku życia (69 proc.) oraz zarabiające do 2000 zł na rękę (70 proc.).

fot. Shutterstock

Co motywuje Polaków, żeby oszczędzać?

Santander Consumer Bank postanowił sprawdzić, na jaki cel aktualnie oszczędzają Polacy. Okazuje się, że najczęstszym powodem jest „czarna godzina”. Niestabilność dzisiejszego świata sprawia, że taką odpowiedź wybrało aż 41 proc. ankietowanych, którzy oszczędzają aktualnie na konkretny cel. Drugi, równie ważny, cel to remont lub zakup domu czy mieszkania (38 proc. osób z tej grupy). Ostatnie miejsce na podium zajmuje przyjemniejszy powód, czyli wyjazdy urlopowe – już co trzecia osoba, która oszczędza aktualnie na sprecyzowany cel (34 proc.) zbiera na taką okazję.

Cele oszczędnościowe nie różnią się znacząco ze względu na płeć. Warto jednak zauważyć, że to mężczyźni częściej oszczędzają na wypadek nieprzewidzianych wydarzeń – taką motywacją kieruje się 47 proc. panów z grupy ankietowanych ograniczających wydatki w związku ze sprecyzowanym celem w porównaniu do 36 proc. kobiet. Za to panie częściej myślą o zakupie lub remoncie mieszkania za zaoszczędzone pieniądze. Tak wskazało 41 proc. kobiet spośród ankietowanych oszczędzających na określony cel w porównaniu do tylko 34 proc. mężczyzn z tej grupy respondentów.

– Obserwujemy pozytywny trend wśród Polaków, którzy coraz świadomiej zarządzają swoimi finansami i gromadzą je na konkretny cel. Cieszy fakt, że już ponad połowa ankietowanych z najmłodszej grupy wiekowej zauważa konieczność oszczędzania z określonego powodu – mówi Przemysław Tadrak, Dyrektor Departamentu Zarządzania Finansowego z Santander Consumer Banku.

Dyscyplina finansowa – niełatwe zadanie

Wiele osób oszczędza i sumiennie dąży do konkretnego celu. Jednakże niespodziewane wydatki potrafią zaskoczyć każdego i sprawić, że zaistnieje konieczność uszczuplenia zgromadzonych funduszy. Wśród Polaków, którzy aktualnie oszczędzają na konkretny cel co czwarty (28 proc.) przyznał, że w ciągu ostatniego roku zdarzyło mu się kilkukrotnie sięgnąć po oszczędności, aby pokryć bieżące wydatki. Częściej były to kobiety (30 proc.). Ponadto 14 proc. respondentów z tej grupy deklaruje, że zdarzyło im się to tylko raz. Tę odpowiedź najczęściej wskazywali mieszkańcy wsi (18 proc.). Niestety 6 proc. respondentów oszczędzających aktualnie na konkretny cel przyznało, że w ciągu ostatniego roku postępowało tak regularnie.

– Warto pamiętać, że kluczem do skutecznego oszczędzania jest nie tylko regularność, ale także świadome wybieranie produktów bankowych, które odpowiadają naszym potrzebom. W dążeniu do celu warto się wspomóc kontem oszczędnościowym z promocyjnym oprocentowaniem  5,5 proc. dla nowych klientów do kwoty w wysokości 50 000 zł do 17 kwietnia br. Dobrą alternatywą jest również lokata dostępna przez internet z oprocentowaniem 5 proc. na 4 miesiące dla nowych środków. Z kolei w momencie, gdy pojawi się niespodziewany, większy wydatek, a my nie chcemy naruszać naszej poduszki finansowej warto skorzystać z rat stacjonarnych lub online z możliwością rozłożenia spłaty nawet do 50 miesięcy – dodaje Przemysław Tadrak, Dyrektor Departamentu Zarządzania Finansowego z Santander Consumer Banku.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 10-20 stycznia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.

Źródło: Santander Consumer Bank