Polacy nie wiedzą jak zarządzać finansami

Niemal połowie z nas nie udało się w przeciągu ostatnich sześciu miesięcy odłożyć żadnej sumy pieniędzy – wynika z badań „Wiedza Polaków o skutecznym oszczędzaniu” przeprowadzonych na przełomie lipca i sierpnia br. przez Instytut Badania Opinii Homo Homini dla Aforti Finance S.A.*!

Czemu w sytuacji niepewnego jutra i kryzysu gospodarczego nie dbamy o zaplecze materialne dla nas i naszych rodzin? Dlaczego regularne oszczędzanie i pomnażanie pieniędzy nie jest nam znane? Jedną z przyczyn okazała się niedostateczna edukacja finansowa.

Aforti Finance S.A. postanowiło sprawdzić, jaki jest stan wiedzy Polaków na temat skutecznego oszczędzania.

– Naszą misją jest edukacja w zakresie zarządzanie finansami – mówi Klaudiusz Sytek, Prezes Zarządu Aforti Finance S.A. – Jesteśmy świadomi tego, że wiedza Polaków w tym zakresie może być niewystarczająca, podjęliśmy decyzję o przeprowadzeniu kompleksowych badań. Organizujemy bezpłatne szkolenia finansowe w ramach Programu Wspierania Lokalnej Przedsiębiorczości Aforti Finance S.A. – Warsztaty Inwestycji, dlatego tak ważne jest dla nas poznanie potrzeb Polaków. Dzięki badaniom opracowane zagadnienia edukacyjne jak najpełniej odpowiadają na oczekiwania klientów. Stanowią one wartościowy, wykorzystywany w życiu codziennym pakiet informacji z zakresu zarządzania finansami oraz wyselekcjonowanymi, możliwymi do realizacji w naszym kraju aktywnościami z zakresu gromadzenia i pomnażania kapitału. Jesteśmy ekspertem w zakresie oszczędzania, wszelkie nasze szkolenia i materiały edukacyjne zawierają najważniejsze informacje przedstawione w skondensowanej, jasnej i czytelnej formie. Naszym klientom przekazujemy przydatne kompetencje, które mogą oni od razu zastosować w życiu codziennym. Badania pokazują również oczekiwania pomocy w zarządzaniu programami oszczędnościowymi, które już posiadamy lub planujemy posiadać. Efektywna i optymalna ich obsługa wymaga stale aktualizowanej wiedzy i doświadczenia, a co za tym idzie poświęcenia czasu.

My wychodzimy naprzeciw potrzebom klientów i nieustannie rozwijamy usługę posprzedażową tzw. Wsparcie Inwestora AFORTI, które oferujemy bezpłatnie. Właśnie podpisaliśmy umowę o współpracę z licencjonowanym doradcą inwestycyjnym. Służy on pomocą konsultacyjną dla wszystkich naszych klientów.


Badania pokazują, iż samodzielne efektywne oszczędzanie, inwestowanie czy też programy regularnego oszczędzania pozostają tematem nieznanym dla większości z nas. Wykonane badania pokazały, że trzy czwarte respondentów nie miało do czynienia z żadną formą edukacji w tym zakresie. Ponad połowa badanych przyznała, że ich wiedza na temat skutecznego oszczędzania nie jest wystarczająca.

Czy uważa Pan/i, że wiedza Polaków dotycząca skutecznego oszczędzania jest odpowiednia, wystarczająca?Czy kiedykolwiek korzysta Pan/i z jakiejś formy edukacji w zakresie zarządzania pieniędzmi/ oszczędzania? Jeśli tak to z ja kich?

Na pytanie: „Dlaczego nie korzysta Pan/i z jakiejś formy edukacji w zakresie zarządzania pieniędzmi/ oszczędzania?” 60 % respondentów odpowiedziało, że nie interesuje ich ten temat. Na drugim miejscu pod względem częstości wskazań znalazł się brak świadomości istnienia takiej formy edukacji, a na kolejnej pozycji brak informacji o tym, gdzie takiej wiedzy należy szukać. Co ciekawe, kobiety częściej niż mężczyźni deklarują brak zainteresowania nauką zarządzania pieniędzmi (kobiety 63,5 %, mężczyźni 57,0 %). Panowie natomiast wyrażają obawy, że taka wiedza jest zbyt skomplikowana i jej nie zrozumieją (0% kobiet i 8,5 % mężczyzn).

Jednocześnie respondenci widzą korzyści, jakie płyną z edukacji finansowej. Najczęściej wskazują oni na możliwość umiejętności racjonalnego zarządzania finansami (47,5 % badanych) oraz bezpieczeństwo finansowe oszczędności (22,1%). Polacy najczęściej chcieliby poszerzyć swoje umiejętności o tematy związane z zabezpieczeniem na emeryturę (19,6%), inwestowaniem i instrumentami inwestycyjnymi (12,8%), oszczędzaniem (12,4%) i lokatami (5,6%). Kobiety częściej wskazywały na zabezpieczenia emerytalne i lokaty, a mężczyźni na inwestowanie i instrumenty inwestycyjne.

*Badanie „Wiedza Polaków o skutecznym oszczędzaniu” wykonane na zlecenie Aforti Finance S.A., na przełomie lipca i sierpnia 2013, metodą CATI na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1119 Polaków; badanie zrealizowane przez Instytut Badania Opinii Homo Homini.

/ Aforti Finance S.A.