Dodatkowo:
30% badanych, przyznaje, że rezygnuje z kupna jakiegoś drobiazgu, ponieważ nie ma przy sobie gotówki lub nie chce rozmieniać banknotów o dużym nominale
57% respondentów uważa, że płatności bezstykowe są wygodniejsze niż gotówka
67% ankietowanych twierdzi, że coraz więcej Polaków będzie korzystać z innowacyjnych sposobów płatności, takich jak karty płatnicze i urządzenia z technologią PayPass
PayPass to rozwiązanie do płatności bezstykowych firmy MasterCard, które stanowi alternatywę dla płatności gotówkowych za codzienne zakupy takie jak m.in. bilety komunikacji miejskiej, jedzenie w barach fast food, benzyna i inne. Może być dodane do każdej karty MasterCard – kredytowej, debetowej, czy przedpłaconej oraz do kart Maestro. Innowacyjna technologia wdrażana przez MasterCard na wielu rynkach europejskich, pozwala na szybkie, łatwe i bezpieczne dokonywanie drobnych płatności bez potrzeby wysupływania drobnych, wstukiwania kodu PIN, czy podpisywania potwierdzenia transakcji, wystarczy tylko zbliżyć kartę lub urządzenie PayPass do odpowiedniego czytnika. Dla zwiększenia bezpieczeństwa płatności o większej wartości wymagany może być kod PIN lub podpis na potwierdzeniu transakcji.
Przeprowadzone w sierpniu badanie miało pomóc znaleźć odpowiedź na pytanie, czy PayPass sprosta oczekiwaniom Polaków. W tym celu podczas rozmowy zaprezentowano respondentom sposób działania tej technologii. Zainteresowanie nią wskazało aż 53% ankietowanych poniżej 50 roku życia, z wykształceniem średnim i wyższym, o dochodach ponad 1500 złotych. Na pytanie o zalety, które zachęcają do skorzystania z PayPass najczęstszą odpowiedzią były: praktyczność tej formy płatności (42% wskazań), wygoda (34%) oraz brak uzależnienia od gotówki i portfela (15%).
Według danych raportu miejsca, w których respondenci najchętniej płaciliby kartami typu PayPass to: supermarkety (64% wskazań), sklepy spożywcze, cukiernie, lodziarnie (57%) oraz apteki (55%). Badani zadeklarowali także, że kartami z technologią PayPass chcieliby płacić za drobne zakupy obejmujące: opłaty za przejazd, bilety komunikacji miejskiej, kino, teatr, koncert, opłaty parkingowe (40% i więcej). Badani docenili także technologię PayPass jako narzędzie znacznie skracające czas dokonywania płatności. Ich zdaniem technologia płatności bezstykowych skróci czas oczekiwania w wielu miejscach. 76% badanych wskazało jako takie miejsca sklepy spożywcze, 67% – pocztę, 61% – apteki, a 59% – stacje benzynowe.
Spośród urządzeń z technologią PayPass największym zainteresowaniem respondentów cieszą się karty płatnicze i telefony komórkowe. Na kolejnych miejscach uplasowały się zegarek i breloczek. Prawie połowa ankietowanych jest zainteresowana skorzystaniem z oferty płatności bezstykowych za pomocą telefonu komórkowego. Czynnikami wpływającymi na zainteresowania tą technologią są wiek, wykształcenie i dochód respondentów. W grupie wiekowej poniżej 40 roku zainteresowanie ofertą PayPass zintegrowaną z telefonem komórkowym deklaruje 50% ankietowanych. Zainteresowanie to podziela 64% ankietowanych z wykształceniem wyższym oraz 63% ankietowanych o najwyższych dochodach.
Z badań wynika, iż siedem na dziesięć (71%) badanych osób jest przekonanych, że coraz więcej Polaków będzie korzystać na co dzień z kart płatniczych. 67% respondentów zakłada, że coraz więcej osób będzie także w najbliższej przyszłości korzystać z innowacyjnych narzędzi płatniczych, takich jak telefony komórkowe, czy karty płatnicze z programem lojalnościowym. Z kolei z tezą, że płatności bezstykowe są wygodniejsze niż gotówka zgadza się 57% ankietowanych, a aż 67% uważa, że dzięki innowacjom w płatnościach elektronicznym, takim jak PayPass, Polacy coraz rzadziej używać będą gotówki. „Obecnie bardzo intensywnie przygotowujemy się do udostępnienia pierwszych kart PayPass klientom BZWBK. Wierzymy, że ta technologia może przyczynić się do popularyzacji płatności kartą , a w efekcie znacząco ułatwi dokonywanie codziennych, drobnych zakupów. Cieszymy się, że dzięki współpracy BZWBK i MasterCard już do końca tego roku pierwsi klienci w Polsce będą mogli przekonać się, jak nowoczesnym, wygodnym i bezpiecznym rozwiązaniem płatniczym jest karta PayPass” – komentuje Maciej Biniek, Dyrektor Centrum eBiznes i Płatności w Banku Zachodnim WBK.
„Polska stale jest w czołówce krajów europejskich o najwyższym odsetku transakcji gotówkowych. Mamy nadzieję, że niedługie wdrożenie PayPass pomoże szybko zmieniać te proporcje, przybliżając nas do idei społeczeństwa bezgotówkowego” – podsumowuje Paweł Rychliński, dyrektor generalny Przedstawicielstwa MasterCard Europe w Polsce.
Według danych za drugi kwartał 2007 roku, w użyciu znajduje się ponad 16 milionów kart i urządzeń PayPass, akceptowanych w ponad 55 tysiącach punktów handlowo – usługowych na całym świecie, wśród których znajdują się: restauracje typu fast food – McDonald’s, Burger King, Starbucks, sklepy takie jak 7-Eleven, CVS, Duane Reed, automaty z napojami firmy Coca-Cola, nowojorskie metro i taksówki oraz stadiony sportowe.